پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: صدور انقلاب به معنای امر به معروف و نهی از منکر جهانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در ویژه برنامه «جشن انقلاب» که در سالن همایش‌های دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: از آنجا که مفاهیم انقلاب ما اسلامی است، می توان گفت انقلاب ما هم یک انقلاب جهانی است و باید آن را به دنیا صادر کنیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی از یک ملت شروع می‌شود، ولی محدود به یک ملت نمی‌شود و باید آن را صادر کرد. اگر انقلاب اسلامی به دنبال تمدن سازی دینی است، قوانین آن باید در چارچوب دین باشد و از ملی‌گرایی به معنای نژادپرستی که یک مفهوم غیر اخلاقی است، دوری کند. ولی این امر به معنای تن دادن به ذلت نیست.

ازغدی ادامه داد: براساس دموکراسی اسلامی همه حاکمان در این نظام از شورای شهر تا رئیس جمهوری و حتی رهبری هم باید به انتخاب مردم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مسائل دینی و اسلامی برخی از موضوعات ثابت هستند و ثابت می‌مانند. مثلا ظلم همیشه بد و عدالت همیشه خوب است، اما در برخی از روش‌ها باید انعطاف هم وجود داشته باشد که به این نوع نوگرایی، اجتهاد گفته می‌شود.

وی با اشاره به این که وجود انسان هم دارای دو بعد ثابت و متغیر است و انسان امروز با انسان هزار سال قبل فرق دارد،  تصریح کرد:  بخش متغیر وجود انسان می‌طلبد که احکام متغیری هم وجود داشته باشد و البته فقه شیعه آن را پذیرفته است.

رحيم پور ازغدي خاطرنشان کرد: وضع کردن احکام برای بعد متغیر انسان از طریق اجتهاد امکان پذیر است که از این طریق می‌توان برای آن بخش از قوانین دینی که متغیر است حکم صادر کرد و در واقع اجتهاد در جمهوری اسلامی مشخص می‌کند جامعه باید به چه سمت و سویی حرکت کند.

وی با بیان اینکه یکی از دستورات خداوند به انسان آباد کردن زمین است، تصریح کرد:  خداوند انسان را از زمین آفریده و تلاش برای عمران و آبادانی زمین یک امر الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی این عمارت و آبادانی در چارچوب دستورات الهی و بدون اسراف و ظلم صورت می‌گیرد و همین موضوع متمایزکننده توسعه و آبادانی اسلامی با توسعه غیر اسلامی و مادی است.

وی افزود: هرچند نظام‌های مادی جهان نیز به توسعه و آبادانی توجه دارند، ولی این توسعه گاهی با ضایع کردن حق دیگران و عبور از خط عدالت است و در منطق آن‌ها چگونگی پیشرفت اهمیتی ندارد. 

وی یادآور شد: باید توجه داشت که پیشرفت در جامعه اسلامی باید بر محور عدالت و احکام شرعی باشد و همه افراد جامعه اسلامی برای عمل به فرمان الهی مبنی بر آبادانی زمین در تلاش باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha