شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسملین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی

حوزه/ هجدهمین جشنواره پژوهشی بین المللی شیخ طوسی که الهام گرفته از پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی می باشد، با عنوان "گفتگوی اسلام و جهان معاصر" برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسملین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی امروز در نشست خبری جشنواره شیخ طوسی، که در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار داشت: هجدهمین جشنواره پژوهشی بین المللی شیخ طوسی که الهام گرفته از پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی می باشد، با عنوان "گفتگوی اسلام و جهان معاصر"  برگزار می شود.

 وی در ادامه افزود: روز چهارشنبه 28 بهمن ماه کمیسیون مورد نظر مقالات برگزیده را به بحث خواهد گذاشت و در روز پنج شنبه 29 بهمن ماه  اختتامیه ساعت 8.30 الی 12 در تالار قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش جامعة المصطفی با اشاره به بعد فکری و تاریخی جشنواره شیخ طوسی ابراز داشت: این جشنواره از قدیمی ترین فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه به شمار می آید که با هدف ترویج فرهنگ و توسعه فضای آموزشی در مرکز جهانی و المصطفی آغاز به کار کرد که یکی از اهداف برگزاری آن  شناسایی و رشد دادن استعدادهای فکری پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای معرفتی جهان اسلام می باشد و همه ساله در تلاش است موضوعاتی مرتبط با زمان و نیاز های جهان اسلام را موضوع خود قرار دهد.

وی با اشاره به بخش فعالیت ها و ارسال آثار به جشنواره خاطر نشان ساخت: این جشنواره در دو بخش اساسی  فرخوان مقالات که با رویکرد بین المللی جهان اسلام به پژوهشگران ارائه می شود و و در بخش دیگر فراخوان آثار منتشر شده می باشد که شامل پایان نامه ها و تالیفات می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به موضوعاتی که در سال های اخیر جشنواره شیخ طوسی به آن پرداخته است اظهار داشت: موضوعات سال های اخیر حقوق بشر، جایگاه حقوق زن در اسلام، تمدن اسلامی، جایگاه اهل بیت(ع)، جغرافیای معرفتی جهان اسلام و...  که به تناسب نیاز زمان موضوع فراخوان قرار داده شده و امسال نیز موضوع گفتگوی اسلام و جهان معاصر به عنوان موضوع ویژه با الهام از نامه رهبری به جوانان این موضوع انتخاب شده با این عنوان که جوانان و اندیشمندان دنیای معاصر چه دیالوگی با اسلام می توانند داشته باشند.

وی در ادامه افزود: در فراخوان آثار هرساله پژوهشگران و طلاب المصطفی آثار فراوانی را در داخل و خارج کشور منتشر می کنند که با نصاب مشخص شده جمع آوری و بررسی و نسبت به تجلیل و تشویق برگزیدگان اقدام می شود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی با اشاره به بعد آماری این جشنواره خاطر نشان ساخت: امسال بر اساس اطلاعات موجود در فراخوان مقاله 257 مقاله از 240 محقق به دبیرخانه واصل شده و مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد 108 مقاله خواهران و بقیه از آن برادران بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان ساخت: این مقالات به 5 زبان  به دبیرخانه واصل شده است هرچند که معمولا مقالات فراخوان ویژه فارسی است که 246 مقاله زبان فارسی، بقیه عربی اردو انگیسی فرانسوی از 13 ملیت مقاله داریم بیشترین مقالات مربوط به افغانستان، ایران، پاکستان، هندوستان سیرالئون، اذربایجان، اندونزی می باشد.

معاون پژوهش المصطفی در ادامه افزود: در بخش فراخوان آثار 660 اثر به دبیرخانه رسیده است که یقینا آثار طلاب، اساتید وپژوهشگران بیشتر از این می باشد چرا که ممکن است بخشی از آن به دست ما نرسیده باشد و در بخش آثار شامل 106 کتاب، 217 مقاله 191 رساله و 146 تحقیق پایانی می باشد که 625 تالیف 31 ترجمه و سایر تحقیق و تصحیح و احیاء متون شده اند.

وی ابراز داشت: از بین 660 اثر ارسال شده به جشنواره 38 استاد همکار، 32 پژوهشگر، 2 خانواده غیر ایرانی، 23  طلبه ایرانی المصطفی، 76 هیات علمی المصطفی، 15کارمند و 474 اثر طلبه غیر ایرانی می باشد که بیشترین سهم را در ارسال اثار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه افزود: از660 اثر ارسالی  به11 زبان مختلف  فارسی،عربی، اردو، بنگال، تاجیک، سرلیک، سندی، فرانسوی، میانمار و انگلیسی در 17 موضوع فقه و حقوق، اخلاق و تربیت، ادبیات، ادیان و مذاهب، اقتصاد و مدیریت، تاریخ و سیره، تکنولوژی آموزشی، قرآن و حدیث، خاطره، عرفان، علوم سیاسی و اجتماعی، فقه سیاسی، فقه و اصول، فلسفه و کلام، ادبیات و شعر، مهدویت، ادیان و پیامبر شناسی دسته بندی شده اند، که شرکت کنندگان از 30 ملیت افغانستان، آذربایجان، ایران، پاکستان، تاجیکستان،عراق،هندونستان،الجزائر و تایلند و.... هستند

وی در ادامه افزود: مقالات برگزیده در روز کمیسیون بررسی می شود و در اختتامیه روز پنج شنبه 29 بهمن ماه از 8:30 تا 12 با حضور شخصیت های حوزوی و المصطفی حدود 45 نفر از برگزیدگان برتر جوایز اهدا خواهد شد که بخشی از برگزیدگان هستند و در آثار صد نفر و در بخش مقالات 68 نفر واجد رتبه هستند که 40 درصد برگزیدگان خانم ها هستند و گفتنی است مراکز مختلف المصطفی مشهد، گرگان تهران اصفهان و...  حضور دارند.

 

حجت الاسلام والمسملین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی امروز در نشست خبری جشنواره شیخ طوسی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha