جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نفوذ دشمن

حوزه/ دکتر اعتمادی از اساتید دانشگاه گفت: دشمن با نفوذ موریانه ای فکری و جریانی، به دنبال خارج کردن جامعه از مسیر ولایی و سوق دادن آن به ‌سوی طاغوت است و هدف غایی آن همان هدف همیشگی نظام سلطه یعنی از میان بردن هویت اسلامی و انقلابی ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، دکتر اعتمادی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در کارگاه «تبیین ابعاد نفوذ دشمن در گفتمان رهبری» بانوان مبلغه استان خوزستان، در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان، بابیان اینکه عقل، فکر، اختیار و انتخاب چهار ویژگی منحصر به‌ فرد انسان است که او را اشرف مخلوقات کرده، گفت: انسان باید بتواند با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها اهداف الهی را در مسیر زندگی خود تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید از آنچه به آن علم ندارید پیروی نکنید، ادامه داد: منشأ خوراک اندیشه‌ای که چارچوب‌های رفتاری را تعریف می‌کند، ابتدا علم و پس ‌از آن تجربه است؛ بنابراین برای اینکه فکر چارچوب‌های خود را در عمل نشان دهد، به علم و تجربه نیاز دارد که این دو عنصر انسان را اهل تشخیص می‌کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نقطه اتکا انسان برای رسیدن به هدف، تشخیص است، افزود: زمانی که عقل به درستی عمل کند، حوزه تشخیص بر اساس اراده و اختیار فعال می‌شود و برای هر انسان که سیر تکامل را دنبال می‌کند لازم است تشخیص صحیح از غلط را از طریق فکر و عقل انجام دهد.

*هیچ عملی بدون تفکر پذیرفته نیست

اعتمادی، بابیان اینکه بحث نفوذ بستگی به دو عامل رفتار شخصی و رفتار اجتماعی دارد، اضافه کرد: فکر و اندیشه دو عنصری هستند که به انسان قدرت تشخیص می‌دهند و مطالعه، علم و تجربه دیگران، فکر و اندیشه ما را بالنده می‌کنند، لذا هیچ عملی بدون تفکر از انسان پذیرفته نیست، چرا که قطعاً عمل بدون فکر بر اساس هوای نفس و احساسات خواهد بود و آن زمان که تهییج پیش آید ، سپر محکمی در برابر عقل می‌شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس آنچه گفته شد فکر(علم و تجربه) عامل حرکت عقل می‌شود و عقل با تجزیه‌ و تحلیل، به انسان تشخیص می‌دهد، حال باید بدانیم چه چیزی استوانه تشخیص است؟ قرآن کریم در سوره عصر می‌فرماید « إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ» یعنی رفتار انسان باید بر اساس ایمان باشد؛ شناخت در چارچوب ایمان به وحدانیت تکمیل می‌شود و آنچه ایمان را تقویت می‌کند، عمل صالح است.

*ولایت؛ رکن عمل صالح در رفتار اجتماعی

تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی بابیان اینکه رکن عمل صالح در رفتار جمعی، ولایت است، ادامه داد: جامعه‌ای اسلامی نمی‌شود مگر اینکه عنصر ولایت را داشته باشد؛ رفتار خرد و کلان جامعه اسلامی بر اساس رفتار ولایت است، درواقع ولایت و رهبری کفیل دین و دنیای مردم است.

*دشمنی دائمی استکبار با اسلام ناب

اعتمادی ادامه داد: آنچه مقام معظم رهبری در بحث نفوذ مطرح می‌کنند توجه به بایدهایی است که جامعه باید رعایت کند و نبایدهایی که دشمن در پی تحمیل آن‌هاست، استکبار با توحید، اسلام ناب، ایمان و ولایت مردم ایران دشمنی می‌کند و به دنبال این است که ایران را به ‌سوی طاغوت و کفر متمایل کند، لذا این موضوعی است که باید در آن به شناخت برسیم، این که دشمن با جاذبه‌های گوناگون در پی دور کردن ما از شناخت توحیدی ولایی است، همان چیزی است که در اکثر کشورهای اسلامی شاهد هستیم.

وی یادآور شد: این که مقام معظم رهبری بر موضوع دشمن‌شناسی تأکید فراوان دارند به این دلیل است که تقابل حق و باطل در میان است و عنصر شناخت، مسیر راهبردی انسان که منجر به شناخت سره از ناسره و حق از باطل می‌شود را تدوین می‌کند.

*نفوذ فکری و جریانی

این استاد دانشگاه بابیان اینکه دشمن با نفوذ فکری و جریانی، به دنبال خارج کردن جامعه از مسیر ولایی و سوق دادن آن به ‌سوی طاغوت است، گفت: ایجاد یک رفتار صحیح سخت است، اما در مقابل رفتارهای غلط و طاغوتی با جاذبه‌هایی که دارند به‌آسانی منتشر می‌شوند، لذا اگر نهی الهی به‌ صورت فرهنگ در آید و رفتار ضد فرهنگی به هویت رفتاری تبدیل شود، اصلاح آن بسیار سخت خواهد بود.

اعتمادی با تاکید بر این که ملت ایران می‌خواهد به‌ دور از وابستگی، روی پای خود بایستد و نظام استکبار این مسئله را نمی‌پذیرد و همواره از راه‌های مختلف درصدد به زانو در آوردن اسلام ناب است، ابراز داشت: دنیای استکبار زمانی از طریق قدرت سخت یعنی با لشکرکشی به میدان مقابله با انقلاب اسلامی آمد و امروز با نفوذ نرم یعنی از مسیر فکر و اندیشه واردشده و به دنبال این است که شخصیت درونی و چارچوب‌های فکری ما را تضعیف کند.

وی در ادامه به تعریف و تبیین راه‌ها و اشکال نفوذ پرداخت و گفت: واژه نفوذ در لغت به معنی کنش یا قدرتی است که نتیجه‌ای را بدون اعمال آشکار زور یا بدون اعمال مستقیم، فرمان تولید می‌کند یا عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می‌شود.

*هویت اسلامی و انقلابی ملت ایران در خطر است

اعتمادی افزود: نفوذ را می‌توان یکی از راهبردهای نظام سلطه در مقابله مستمر خود با انقلاب اسلامی دانست و هدف غایی آن همان هدف همیشگی نظام سلطه یعنی از میان بردن هویت اسلامی و انقلابی ایران اسلامی است.

تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: نظام سلطه از راهبرد نفوذ برای اثرگذاری بر خواص جامعه اسلامی استفاده می‌کند تا از طریق آن‌ها بتواند بر اذهان عموم جامعه تأثیر بگذارد.

*خواص جامعه ابعاد ناپیدای نفوذ دشمن را روشن کنند

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که نفوذ مرحله‌ای پس از ناامید شدن از جنگ نظامی و تهاجم فرهنگی است و هدف آن نیز بیان حرف‌های استکبار از دهان ساده اندیشان موجه است، اظهار داشت: نفوذ آشکار نیست و در روابط پنهان و با واسطه های فراوان رخ می‌دهد، کشف روابط نفوذ برای عموم جامعه سخت و شاید ناشدنی باشد، اما خواص با دقت نظر می‌توانند این پدیده را کشف کنند.

*نفوذ فکری؛ راهبرد نظام سلطه برای تسلط بر کشورها

اعتمادی یادآور شد: واژه نفوذ مربوط به امروز و دیروز نیست و در تمام ادوار بشر خصوصا از زمانی که دولت ها و ملت ها شکل گرفتند، هر اندیشه‌ای برای اینکه خود را قدرت برتر نشان دهد در حوزه کشورهای دیگر نفوذ می کرد، لذا نفوذ فکری و القای ایده ها و افکار استکبار از جمله راهبردهای نظام سلطه بر کشورهاست.

*نفوذ موریانه ای

این پژوهشگر سیاسی در پایان، با اشاره به حدیث پیامبر(ص) مبنی بر این که شرک خفی به مانند مورچه ای در دل تاریکی شب بر روی تخته سنگی سیاه است، گفت: مساله نفوذ نیز این گونه است، نفوذ جریانی بسیار ظریف و غیر آشکار است؛ نفوذ حرکتی پنهانی است و در چهار سطح تصمیم گیران، تصمیم سازان، مجریان و بدنه عمل می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha