جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی زینتی- جامعه المصطفی مشاور

حوزه/ با توجه به اختلالات سازش موجود که در بین خانواده ها دیده می شود، اولویت کاری مشاوران، ایجاد و تقویت سازش باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی، در کارگاه آموزشی «مشاوره و اخلاق»، که به همت معاونت آموزش و معاونت فرهنگی بنیاد علمی- فرهنگی هاد و با حضور استادان و مشاوران در سالن اجتماعات این بنیاد برگزار گردید، با اشاره به وسعت اختلالات سازش در بین خانواده ها در جامعه، اظهار کرد: از اهداف غایی مشاوره، ایجاد سازش است. با توجه به اختلالات سازشی موجود در بین خانواده ها دیده می شود، اولویت کاری مشاوران، ایجاد و تقویت سازش باشد.

وی، با تأکید بر قطع ننمودن جلسات مشاوره در بین روند مشاوره حتی با وجود بن بست در مشاوره، افزود: از آن جایی که مراجعه کننده مشاور را گوش مطمئن خود در نظر می گیرد، در هر قسمتی از فرایند مشاوره که این گوش را از دست دهد، شروع به انجام کارهای خودسرانه و بدون مشورت خواهد کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اهمیت دانستن موضوع، زمان و مکان مشاوره در ارائه مشاوره، اضافه نمود: هر موضوعی زمان و مکان خاص خود را طلب می کند تا کارا گردد و نتیجه مورد نظر با توجه به مقتضیات حال جلسه حاصل شود.

حجت  الاسلام والمسلمین زینتی مقدمات یا فعالیت های مقدماتی، بخش بدنه یا فعالیت های اصلی و بخش پایانی و نتیجه گیری را از فرایند مشاوره بیان و اظهار کرد: هر مشاوری باید مدیریت در زمان مشاوره داشته باشد و یک قسمت کل زمان هر جلسه مشاوره را برای بحث های مقدماتی و پایانی و سه قسمت از کل زمان جلسه برای بحث های مربوط به بدنه که شامل تشخیص، تطبیق و مداخله است، اختصاص دهد.

استاد روانشناسی جامعه المصطفی(ص) مشاوره تحصیلی، شغلی، سازشی یا شخصی، ازدواج یا خانواده و اجتماعی را از انواع مشاوره دانست و بیان کرد: سلام نمودن، دست دادن، تبسم اولیه، برخورد نگاهی و چشمی داشتن، برخورد خوش، رفتار دوستانه، او را با نام صدا زدن و تکان دادن تأییدی سر از راه های برقرای ارتباط با طرف مقابل به شمار می آید.

وی ارتباط گیری را گام اول مشاور در اعتماد سازی دانست و خاطرنشان نمود: تا ارتباطی برقرار نگردد، اعتمادی نیز به وجود نمی آید.

حجت  الاسلام والمسلمین زینتی بیان کرد: گوش دادن، عملی فعال و ارادی است که به دقت و توجه نیاز دارد. مشاور، در طول مشاوره، دقت و همت خود را بر گفتار و حرکات مراجعه کننده متمرکز کند تا اصل ارتباط گیری حاصل گردد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اظهار این که برقراری ارتباط، کسب اعتماد و اعلام آمادگی جهت ارائه خدمت از فعالیت مقدماتی مشاور است، تأکید نمود: گوش دادن، مهمترین فنی است که مشاور به آن نیاز دارد، در حالی که بسیاری گمان می کنند که حرف زدن مهمترین قسمت مشاوره است.

وی، در پایان، با بیان این که ارتباط غیرکلامی، کاراتر از ارتباط کلامی با مخاطب به شمار می آید، ابراز کرد: حرکات سر، قیافه، تبسم، نگاه و حرکات چشم، حرکات دست و بازی نمودن با آنها عواملی هستند که ارتباط غیرکلامی در خور توجهی با مخاطب برقرار می کند تا جلسات مشاوره در ضمن آن به ثمر انجامد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha