چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام شیخی

حوزه/ از دیدگاه اسلام، سلامت کارکنان و محیط کار، بسیار اهمیت دارد و تفکیک جنسیتی و عدم اختلاط زن و مرد می تواند به این مهم کمک شایانی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمدحسین شیخی در نشست علمی "سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار با رویکرد اسلامی"،که امروز در موسسه آموزسی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزارشد، اظهارداشت: بحث سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار در مباحث مربوط به مدیریت منابع انسانی مطرح می شود که در این نشست با رویکرد اسلامی و مبانی اسلام مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: « روش تحقیق»، « مفاهیم و اصطلاحات»، « مبانی سلامت از دیدگاه اسلام »، « ابعاد سلامت از دیدگاه اسلام» و ... موضوعاتی است که در این بخش از توضیحات به آن پرداخته می شود.

حجت الاسلام شیخی افزود: در این تحقیق آیات و روایات با استفاده از شیوه نقلی و اخلاقی که استخرج شده، مورد استفاده قرار گرفته است و ما سلامت را در از سه جنبه « جسمی، روانی، و اجتماعی » مورد بررسی قرارداده ایم.

وی با بیان اینکه ما باید جنبه های اخلاقی را مورد توجه قرار داده و با رویکرد اسلامی آن را در محیط کار عرضه کرد اظهارداشت: مبانی سلامت از دیدگاه اسلام به دو جنبه « معرفت شناسی » و « انسان شناسی» تقسیم می شود بطوریکه این سوال را مطرح که آیا انسان می تواند با عقل خودش به سعادت برسد و سره از ناسره را تفکیک کند؟

سخنران این نشست علمی در بخش دیگر سخنانش به ابعاد سلامت از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: از نظر غرب سلامت صرفا در دو وجه جسمی و روانی مورد سنجش قرار می گیرد و از بعُد معنوی آن غافل می باشند و این در حالیست که اسلام بر روی اهمیت این وجه از ابعاد سلامت تکیه دارد.

حجت الاسلام شیخی که در تالار اندیشه موسسه آموزشی امام خمینی(ره) سخن می گفت، ادامه داد: از نظر اسلام سلامت جسمی مقدمه ای مهم است برای انجام تکالیف شرعی بطوریکه ائمه اطهار(ع) در دعاهای خود برای صحت و سلامتی افراد دعا می کردند تا بتوانند به خوبی تکالیف شرعی خود را انجام دهند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه به سیاست های اسلام درباره سلامت کارکنان اشاره کرد و افزود: اسلام برای سلامت کارکنان تاکید دارد، کارکنان موظفند برای سلامتی خود برنامه تغذیه مناسب، رعایت بهداشت فردی، ورزش و سرگرمی، فراهم آوردن امکان ازدواج کارکنان، تهیه لباس مناسب و مسکن، اختصاص ساعتی برای استراحت، تقویت باورها، احداث مسجد برای عبادت و تفکیک جنسیتی را در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه این نشست علمی، دکتر رضائیان در نقد سخنان حجت الاسلام شیخی اظهارداشت: در این طرح ارائه شده به روش تحقیق به صورت کلی اشاره شده و در خصوص سلامت اجتماعی توضیحی ارائه نشد.

مدیر گروه مدیریت موسسه امام خمینی(ره) افزود: بسیاری از مطالب که ارائه شد، خام بوده و لازم است محقق به بررسی و توضیح بیشتر اهتمام داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام  علی آقاپیروز با بیان اینکه سلامت را می توان در سه سطح « نظام اداری»، « کارکنان» و « سازمان» مورد بررسی قرارداد، گفت: محقق در این پژوهش صرفا بحث کارکنان را بررسی کرده و این نیازمند تکمیل دو حوزه دیگر می باشد.

وی افزود: محقق باید در پژوهش خود به بحث موانع سلامت کارکنان و چالش های موجود بپردازد و عدم تعارضات اجتماعی و تبعیض های موجود در نظام اداری را مطرح کند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha