پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پاپ فرانسیس

حوزه / پاپ فرانسیس در واکنش به انتقاد رهبر کلیسای اوکراین از بیانیه مشترک وی و رهبر کلیسای ارتدوکس گفت: از اظهارات اوکراینی ها قدری نگران شدم. به نظر می رسد صحبت هایش قدری عجیب باشد. اینها عقاید شخصی اش بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از واتیکان اینسایدر، پاپ فرانسیس در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره عکس العمل کاتولیک های آیین یونانی اوکراین علیه بیانیه مشترک اخیر او و کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه در کوبا، که آن را بیانیه ای سیاسی در حمایت از سیاست روسیه و خیانت به کاتولیک های اوکراین خواندند، گفت: با برادرم کریل یکدیپر را در آغوش گرفته و بوسیدیم سپس دیداری دو ساعته داشتیم. در این دیدار مانند دو برادر، صادقانه با هم صحبت کردیم. هیچکس نمی داند در چه مواردی صحبت شد.

وی افزود: از  اظهارات اوکراینی ها قدری نگران شدم زیرا اظهارات سر اسقف اعظم اوکراین است. او بود که گفت ملت اوکراین عمیقا مایوس است و احساس می کند به آنها خیانت شده است. به نظر می رسد صحبت هایش قدری عجیب باشد زیرا او را به خوبی می شناسم. باید اظهارات او را کاملا تفسیر کرد. اینها عقاید شخصی اش بود.  او در مورد بیانیه مشترک صحبت کرد و نه در مورد دیدار من با کریل.

پاپ گفت: در بیانیه خواسته شده تا جنگ در اوکراین خاتمه یافته و به توافق برسند. دیدار با کریل خصوصی بود ولی می توانم بگویم خوشحال از دیدار خارج شدم ، کریل هم خوشحال بود.

یادآور می شود  رهبر کلیسای کاتولیک آیین لاتین اوکراین و سر اسقف کیف در مصاحبه ای با خبرگزاری کاتولیکی آسیا نیوز از بیانیه مشترک پاپ و کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه در کوبا انتقاد کرده و گفته بود: واتیکان اجازه داد  مورد سوء استفاده دیپلماسی ارتدوکس های روسیه قرار گیرد.

وی افزود: پس از دیدار روز جمعه گذشته پاپ با کریل، کلیسای کاتولیک آیین لاتین احساس می کند واتیکان به او خیانت کرده، این دیدار میان دو نهاد موازی با یک دیگر بود و طبق ریاضیات، دو خط موازی هرگز به هم نمی رسند.

رهبر کلیسای کاتولیک اوکراین بدون اشاره به جزئیات این بیانیه گفته بود: این بیانیه که توسط کاردینال کوخ رییس شورای پاپی ترویج اتحاد مسیحیان و هیلاریون رییس بخش خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه تهیه شد، اگر چه به طور کلی مثبت بود، ولی ضعیف و بیشتر سئوال برانگیز است. در آن طوری وانمود شده آنچه در اتحاد جماهیر شوروی سابق پیش آمده بیشتر درگیری غیر نظامیان است تا هجوم یک کشور به اوکراین.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha