چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب «زواج ام کلثوم»

حوزه/ از جمله مسائل اختلافی تاریخ اسلام ماجرای ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) است که در بین شیعه و اهل سنت موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از شبهاتی که برخی مخالفین به مکتب اهل بیت(ع) وارد می کنند اثبات ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) است.

از جمله ی این افراد می توان به جاحظ، ابن عبد ربه، ابن حزم، دهلوی و جلال الدین دوانی اشاره کرد که سعی می کنند با اثبات این وصلت، نتیجه بگیرند اهل بیت(ع) به خلفا علاقه داشتند و در ادامه اینگونه توجیه کنند که خلافت آنان صحیح بوده است.

اخیرا چاپ سوم کتاب «زواج ام کلثوم» نوشته فاضل معاصر سید علی شهرستانی با هدف بررسی دقیق این مسئله توسط «مرکز الابحاث العقائدیه» وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون رئیس «مرکز الابحاث العقائدیه» در مقدمه ای که بر این اثر نوشته آورده است:

«بزرگان مکتب اهل بیت(ع) اشکالات جدی به این مسئله وارد کرده و عنوان کرده اند بر فرض وجود این وصلت هم نمی توان از آن برای وجود علاقه به خلفا بهره برد. از سوی دیگر اختلافات عدیده ای در اصل وجود جناب ام کلثوم، سن ایشان، ازدواج و مقدار مهریه و همچنین فرزندان و سن خلیفه دوم هنگام این ازدواج احتمالی وجود دارد؛ لذا این مسئله از ابتدا تا انتها محل اشکال و بررسی است»

از جمله بزرگانی که در این عرصه قلم به دست شده و مطالبی را نگاشته اند می توان به شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، سید ابن طاووس، مقدس اردبیلی و علامه مجلسی اشاره کرد و از جمله این نگاشته ها کتاب «زواج ام کلثوم» نوشته فاضل معاصر سید علی شهرستانی است.

مولف در این اثر به بیان نظرات شیعه و اهل تسنن در این عرصه پرداخته و سپس در بحثی موضوعی به مناقشه مسائل موجود در این خصوص همت گماشته است.

از جمله امتیازات این اثر علمی که آن را از سایر نگاشته های این عرصه متمایز می کند می توان به عمر و ادعای قرابت، داستان مغیره ابن شعبه و ارتباطش با این مسئله، جایگاه دشمنان علی(ع) در بهره مندی و عادی سازی این وصلت و همچنین بررسی چگونگی ورود روایات مربوط به این وصلت احتمالی در کتب شیعی و مباحث فقهی مربوط به آن اشاره کرد.

گفتنی است این اثر به زبان عربی بوده و آخرین ویرایش آن مربوط به چاپ سوم است ونکات  جدیدی را نسبت به قبل در خود جای داده است.

مرکز الابحاث العقائدیه همچنین کتاب «تزویج ام کلثوم من عمر» را در همین زمینه از آیت الله سید علی میلانی منتشر کرده است.

انتهای پیام/

۳۱۳/۲۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عفاف نامه IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام در عفاف نامه منعکس شد
  • حمید IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    2 0
    خداوند آیت‌الله سید علی شهرستانی و آیت الله سیدعلی میلانی را حفظ فرمايد.
  • محمدتقی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    2 0
    آیت‌الله سید علی شهرستانی قطعا یکی از مدافعین پرتلاش این عرصه می باشد وعبارت فاضل معاصر برای ایشان بسیار ناچیز میباشدونگارنده متن بسیار کم لطفی فرمودند. یکی از خوانندگان کتاب های آیت الله شهرستانی
  • احسان عالی وند IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    خداوند آیت الله شهرستانی و آیت الله میلانی را از بلیات مصون دارد، برای مطالعه کتاب درباره این موضوع، کتاب استاد شهرستانی بسیار مفصل تر و جامع تر از کتاب استاد میلانی می باشد، عبارت فاضل معاصر به نظر بنده هم زیبنده استاد شهرستانی نمی باشد