جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد کیانی مشاور عالی و مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

حوزه/ در کشور موزه های گوناگونی داریم، از جمله موزه بزرگی برای موسیقی و موسیقیدان ها و آثار برجای مانده از هنرمندان با شکل و ظاهر زیبا و تبلیغات جذاب، اما جای بسی تاسف است که برای فقها و آثار و فرهنگ و کلام و سیره آن ها ، کار شایسته و درخوری انجام نداده ایم.

حجت الاسلام محمد کیانی مشاور عالی و مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» دستاوردهای چند ساله این موسسه را تشریح کرد.

وی گفت: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی ، همان طور که از عنوانش پیداست ، متولی ماموریت موضوع شناسی احکام فقهی است و در جهان اسلام نخستین موسسه ای است که به صورت تخصصی به این امر مبادرت می ورزد.

وی افزود برای وضوح مسئله و اهمیت فعالیت موضوع شناسی مثالی عرض می کنم: یک پزشک متخصص برای صدور یک نسخه پزشکی که اثر آن به یک فرد بازمی­گردد، مقدماتی را در اختیار دارد به عنوان مثال آزمایش، رادیولوژی، سونوگرافی، ام آر آی و... و بعد از تبیین و تشخیص دقیق موضوع بیماری توسط آنها، نظر خود را برای درمان بیمار بیان می­کند؛ این در حالی است که یک فقیه می­خواهد حکم فقهی بدهد و برای تمام مقلّدان نسخه بنویسد و آن هم نسخه­ای برای تمام زندگی، به طریق اولی نیازمند مقدماتی است و به خصوص در عصر حاضر با توجه به تبدّل بسیار زیاد موضوعات و پدید آمدن موضوعات جدید، مسلماً نمی­توان انتظار داشت که فقهای بزرگوار خود به تنهایی تمامی موارد را بررسی نمایند؛ لذا همانگونه که مراکزی امر خدمت رسانی و دستیاری پزشک را انجام می دهند موسساتی نیز باید دستیاری فقها را در تبیین و شناخت موضوعات فقهی بر عهده گیرند  و این فلسفه اصلی کار موسسه موضوع شناسی احکام فقهی می­باشد.حجت الاسلام محمد کیانی مشاور عالی و مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

وی بیان داشت: نکته مهم دیگر این است که وقتی موضوع به درستی برای فقیه تبیین نشود، فقیه فتوا خود را با «امّا و اگر» صادر می­­کند و یا این که اصل حکم را صادر کرده و تطبیق مصادیق را به خود مکلف، واگذار می­نماید، مثلا در موضوع آبزیان، می­فرمایند: هر ماهی که پولک و فلس داشته باشد حلال گوشت است، مکلف سوال می کند که آیا کوسه ماهی هم حلال گوشت است که فقیه می­فرمایند شخص مکلف بررسی نماید اگر کوسه ماهی با این حکم کلی مطابقت دارد، حلال و گرنه حرام است و با توجه به اینکه غالباً مکلفین، دانش و ابزاری در دست ندارند که مصادیق را با حکم کلی تطبیق دهند لذا در برخی مسائل ، حرام و حلال الهی، روی زمین می­ماند و گاه متأسفانه مورد سوء استفاده نیز قرار می­گیرد و این مشکل نه فقط در کشور ما بلکه در سطح جهان اسلام معضل انکار ناپذیری است.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز ملی ترویج احکام دین ادامه داد: به لطف الهی از حدود سه سال قبل  استاد فلاح زاده که این معضل و نقیصه را سالها از نزدیک لمس و درک کرده بودند، طرحی را به محضر  مقام معظم رهبری و بعضی دیگر از مراجع عظام تقلید   ارائه و این بزرگواران از اجرای آن استقبال کردند.

کار به شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه قم واگذار شود

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در روی پیش نویس طرح تاسیس مرکز موضوع شناسی با خط مبارک خود مرقوم فرمود، «پس از تشکر فراوان از تهیه و ارائه این طرح، نوشته را تماماً مطالعه کردم، لزوم و فائده­ی ایجاد این مرکز را تأیید می­کنم» همچنین با توجه به اینکه این مرکز باید در خدمت تمامی فقها و مراجع عظام تقلید باشد، فرمودند: «کار به شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه قم واگذار شود».

حجت الاسلام کیانی گفت: در اجرای این دستور، موسسه موضوع شناسی مجوز خود را از شورای عالی حوزه اخذ نمود و در حال حاضر به عنوان یکی از موسسات پژوهشی و آموزشی با مجوز رسمی از شورای عالی حوزه مشغول فعالیت  می­باشد.

وی با اشاره به این که موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از سال 91 رسماً کار خود را آغاز نموده، گفت: طبعاً هر مرکز و موسسه ای که تازه راه اندازی می شود به ترتیب باید دوران تاسیس و تثبیت خود را طی کند که به لطف الهی موسسه در این سه سال، مسیر را به خوبی پشت سر گذاشته و در حال حاضر در دوران  «توسعه فعالیت ها» است.موضوع شناسی احکام فقهی

مدیر ارتباطات موسسه موضوع شناسی اضافه کرد: ما اولین محصولات پژوهشی موسسه را در سال گذشته به محضر مراجع عظام تقلید از جمله حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی و برخی از بزرگان حوزه از جمله  آیات یزدی، مقتدایی و حسینی بوشهری، هاشمی شاهرودی ارائه نمودیم که به حمد الهی شاهد استقبال گرم آن بزرگواران بودیم  به صورتی که  آیت الله العظمی مکارم شیرازی، موضوع شناسی را پنجاه درصد کار و تشخیص حکم را پنجاه درصد باقیمانده عنوان  کردند و یا  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، کار موضوع شناسی را احیاء امر فقه دانستند.

وی افزود: هر چند که بذل عنایت حضرات آیات عظام و رهبری معظم انقلاب ، مسئولیت این مجموعه را سنگین تر و ما را نسبت به انجام بهینه وظایف، مصمم تر می نماید، اما توجه به این نکته را نیز ضروری می انگارد که اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی، حاکمیت مبانی دین با عنایت به شئون فردی و اجتماعی است و تحقق این مهم بدون موضوع شناسی احکام فقهی، امکان پذیر نمی­باشد.

موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تبلور وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام کیانی فعالیت های موسسه موضوع شناسی را به سه بخش پژوهشی ، آموزشی و ترویجی (نمایشگاهی) تقسیم نمود و اظهار داشت: اولین و مهم ترین مبحث، فعالیت های پژوهشی است که در این رابطه موسسه با شش گروه علمی پژوهشی شامل: «پژوهش های بنیادین»، «پزشکی و تغذیه»، «فرهنگی و اجتماعی»، «عبادی»، «حقوقی» و «اقتصادی» فعالیت می نماید.

وی گفت: می توانم به جرأت بگویم که فعالیت این موسسه، تبلور و مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است چه آن که گروه های علمی موسسه متشکل از متخصصین حوزوی و دانشگاهی است و تمام پژوهش های موسسه با بهره گیری از این عزیزان دنبال می شود؛ به عنوان مثال در موضوعات پزشکی از پزشکان متخصص در این بخش دعوت می شود و تبیین موضوعات با جمع بین نظر متخصصین حوزوی و دانشگاهی صورت گرفته و نتیجه کار به محضر مراجع عظام و فقها تقدیم می­گردد.

170 پژوهش در گروه های مختلف علمی موسسه

این محقق حوزه و دانشگاه گفت: در حال حاضر حدود 70 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی با این موسسه همکاری دارند و هم اکنون افزون بر 170 پژوهش در گروه های مختلف علمی موسسه، در حال انجام است.موضوع شناسی احکام فقهی

وی با تأکید بر این نکته که ما در این موسسه در اصل، کار دستیاری و خدمت رسانی به فقها را انجام می­دهیم، گفت: پژوهش ها و تحقیقات پس از تکمیل به محضر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تقدیم می شود، لذا موسسه موضوع شناسی فقط به تبیین موضوع پرداخته و سوال های فقهی مرتبط را تنظیم و همراه با پژوهش های موضوع شناسانه به محضر فقها تقدیم می نماید و فتوا و حکم شرعی توسط مراجع عظام بیان می شود و اهمیت این مساله آن جاست که وقتی تبیین دقیق موضوع شد، برخی ماهیت­ها صورت دیگری می­یابند ، لذا تبیین موضوع بسیار مهم و کلیدی است.

حجت الاسلام کیانی تاکید کرد: توجه به این نکته بسیار ضروری است که ما به دنبال صدور حکم و یا تغییر حکم نبوده و نیستیم بلکه فقط موضوع شناسی می کنیم و نتایج کارها را در قالب های مختلف به صورت کتاب، فصلنامه پژوهشی و جزوات تحقیقاتی و محصولات دیجیتالی و سمعی و بصری به محضر علما و فقها و جامعه مخاطب خود تقدیم می نماییم.

وی افزود: البته نتایج تحقیقات ما، علاوه بر فقها، قابل استفاده مخاطبین و متخصصین عرف خاص موضوع نیز می باشد؛ به عنوان مثال پزشکانی که در عرصه ناباروری فعالیت می کنند وقتی با تحقیقات ما و همچنین با مسایل فقهی آشنایی و ارتباط لازم را برقرار می کنند برای آن ها نیز نتایج این پژوهشها بسیار سودمند است؛ همچنین مخاطبان عام نیز از فواید آن بهره مند می شوند، به ویژه در مواردی که فقها حکم کلی ارائه فرمودند و تطبیق مصادیق آن بر عهده مکلف گذاشته شده است و علاوه بر آن در برخی از موارد نیز تحقیقات موسسه مستقیماً به عمل مکلفان مربوط می شود و راهنمای آنان خواهد بود مثل آنچه که در تعیین حدترخص و مسافت شرعی و نصب تابلوهای مربوطه در جاده­ها می باشد.

تدوین کتاب اطلس فقهی پرندگان ایران

مشاور رئیس موسسه موضوع شناسی بیان داشت: یکی از فعالیت های موسسه، تدوین کتاب اطلس فقهی پرندگان ایران است که شامل 534 گونه از پرندگان می باشد که در آن حکم کلی حلیت یا حرمت یا کراهت بر مصادیق آن تطبیق داده شده است، در این کتاب نوع بال زدن، سنگدان، چینه دان و تیغک پشت پا در پرندگان بررسی شده و بر این اساس پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت مشخص شده اند و در واقع حکم حلال و حرام بودن پرندگان از مراجع اخذ گردیده و فقط ما، تطیبق حکم با مصادیق را در کتاب مذکور آورده ایم.

پرندگان جهان بیش از 1500 گونه  است

وی اضافه کرد: اطلس فقهی پرندگان جهان نیز شامل بیش از 1500 گونه پرنده است که در آینده نزدیک چاپ خواهد شد و علاوه بر آن، اطلس فقهی چارپایان و آبزیان نیز به همت موسسه در حال آماده شدن می باشد.

دبیر کمیته فقهی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی ادامه داد: این موسسه در احیای تراث علمای گذشته در عرصه موضوع شناسی نیز همت گمارده و هم اکنون دو اثر ارزشمند شیخ حیدر قلی خان سردار کابلی تحت عناوین«غایة التعدیل فی معرفة الاوزان و المکاییل» و «تحفة الاجلة فی معرفة القبلة» تحقیق شده و آماده چاپ می­باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی موضوعات، گفت: «حدترخص و مسافت شرعی»، «رؤیت هلال و  تعیین اول ماه­های قمری»، «اماکن مکه و مدینه»، «رشوه»، «حرز»، «آسیب شناسی عزاداری­ها»،  «بازی­های رایانه­ای»، «تغییر جنسیت»، «روش­های نوین بارداری» و «بازاریابی شبکه­ای» از جمله موضوعاتی است که هم اکنون در شش گروه های علمی موسسه در حال بررسی است.

راه اندازی کرسی های درس خارج موضوع شناسی موضوع شناسی احکام فقهی

حجت الاسلام کیانی  با بیان این که بخش دیگر فعالیت موسسه ناظر به امور آموزشی و برنامه­های موضوع شناسانه در این عرصه است، ابراز داشت: ما در عرصه موضوع شناسی از آن جا که عرصه بکری است، متاسفانه با کمبود محقق مواجه هستیم لذا اقدام به تربیت پژوهشگر و محقق نموده و طی سال گذشته و امسال حدود 60 دانش پژوه در دوره های بر پا شده از آموزش های لازم برخوردار گردیدند.

وی با اشاره به ضرورت ورود علم موضوع شناسی به حوزه های علمیه گفت: این موسسه اقدامات اولیه جهت اخذ مجوز سطح سه حوزه در مبحث موضوع شناسی نموده که ان شاءالله از سال تحصیلی آینده با عنایت شورای عالی حوزه و قول مساعدآیت الله مقتدایی « مرکز آموزش تخصصی موضوع شناسی فقهی راه اندازی خواهد شد.

مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات این موسسه خاطرنشان کرد: کرسی های درس خارج موضوع شناسی برای اولین بار در حوزه علمیه قم ایجاد شده که در حال حاضر روزهای پنج شنبه در دو مکان در مدرسه فیضیه و مسجد حضرت زینب (س) پردیسان برگزار و در این دروس ان شاءالله از محضر اساتیدی همچون  آیات و حجج اسلام و المسلمین: مومن، گرامی، علیدوست، ظهیری، عابدی، فلاح زاده، جواهری و . . . بهره برده می شود.

وی اضافه نمود: با عنایت مدیر حوزه های علمیه، تقریرات این دروس جهت مصاحبه درس خارج حوزه پذیرفته می شود.

این استاد دانشگاه افزود: در کنار این فعالیت های آموزشی، با حوزه علمیه استان قم نیز توافقی صورت گرفته که در سطح یک حوزه در نظام جدید حوزوی که به صورت آزمایشی در سه مدرسه قم برگزار می شود، در کنار کتاب آموزش فقه، آموزش عملی احکام نیز برای طلاب برنامه ریزی شود که معاونت آموزش استان قم، متولی آن است و در قالب دو واحد درسی، طلاب احکام دین را به صورت کارگاه آموزش عملی فرا خواهند گرفت و ا نشاءالله در صورت موفقیت طرح و موافقت شورای عالی حوزه از سال تحصیلی آینده این طرح در کل کشور اجرا می گردد.

موزه فقه و زندگی، نمایشگاهی جهت ترویج احکام دین با بهره گیری از رسانه موزه

حجت الاسلام کیانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی دیگر از فعالیت های این موسسه، راه اندازی موزه فقه و زندگی است، گفت: در واقع این بخش عرصه ترویجی کار در رابطه با  موضوع شناسی احکام فقهی در سطح جامعه است.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: در جهان از رسانه ای به نام موزه که جاذبه بصری بسیار خوبی هم دارد برای نمایش تمدن ها و القای فرهنگ خود به دیگران، استفاده می­نمایند به عنوان مثال در کشورهای اروپایی چون فرانسه و سوئیس و سوئد شاهدیم که بیشترین موزه های دنیا در این کشورهاست و آن ها به صورت نامحسوس در انتقال فرهنگ خود از این ابزار استفاده می­کنند و همواره این سوال مطرح بوده که چرا اهل دین و فرهنگ دینی این کار را نکرده­اند و با رسانه موزه به انتقال و ترویج فرهنگ و احکام دینی خود نپرداخته اند؛ لذا بر همین اساس، موزه فقه و زندگی شکل گرفت.

وی گفت: در قالب اجرای این طرح در واقع نه فقط هموطنان عزیز با چنین موزه ای آشنا می شوند، بلکه در طرح جامع، موزه فقه و زندگی مکانی است که قابلیت جذب گردشگر جهانی و بین المللی موضوع شناسی احکام فقهی دارد و می تواند فقه تشیع که پویاترین فقه در جهان است را به درستی به دنیا معرفی نماید.

حجت الاسلام کیانی افزود: در ساختمان فعلی موزه فقه و زندگی، نمونه کوچکی درست شده که درآن، برای مخاطب ضمن جاذبه بصری لازم، احکام فقهی به صورت نامحسوس آموزش داده می شود؛ به طوری که شما وقتی از این موزه خارج می شوید امکان ندارد که اطلاعات علمی شما از حیث آشنایی با احکام فقهی افزایش نیافته و دست کم با ده یا بیست حکم فقهی آشنا نشده باشید.

مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات این موسسه بیان داشت به اذعان کارشناسان فنی: اساساً درک و دریافت انسان به صورت بصری و حسی، ماندگاری بیشتری دارد و لذا یکی از ابزارهایی که در ترویج احکام دین می­تواند تاثیر زیادی داشته باشد، همین موزه فقه و زندگی است.

وی افزود: همه چیزهایی که ما در زندگی با آنها سرو کار داریم دارای یک یا چند حکم فقهی است که در این موزه مخاطب با مفهوم و معنای آن به خوبی آشنا می شود به عنوان مثال در بخش پوست حیوانات فارغ از لذت بصری، آشنایی با حکم فقهی آن صورت می گیرد که پوست چه حیوانی پاک و یا نجس است و خواندن نماز با پوست چه حیوانی جایز و صحیح است.

این محقق حوزوی اضافه کرد: موزه فعلی که در بلوار آیت الله صدوقی، خیابان شهید اخلاقی، تقاطع خیابان شهید مفتح 
قرار دارد تنها نمونه کوچکی از یک کار بزرگ است و ان شاء الله این موزه در آینده در زمین چندین هکتاری ایجاد خواهد شد و به عنوان سومین مکان گردشگری مذهبی قم پس از حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران محسوب خواهد شد که از جهاتی در جهان بی نظیر است.

ایجاد گنجینه فقها، کمترین وظیفه حوزه و نظام اسلامی نسبت به علماء و بزرگان دینی است

حجت الاسلام کیانی گفت: همه کشورها و فرهنگ های غنی دنیا، بزرگان موثر در عرصه فرهنگ و علم و تمدن خود را ، پاس داشته و آثار و نام و یاد آن ها را در موزه ها و گنجینه های  بزرگ نگه داری می­نمایند؛  اما در جهان تشیع در این زمینه کم کاری شده است؛ امروز  متاسفانه اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه حتی با اسم بسیاری از فقهای تشیع که عمرمبارکشان را پای دین و مکتب گذاشته و ما مدیون آن ها هستیم، آشنایی ندارند؛ در کشور خودمان موزه­های گوناگونی داریم، از جمله  موزه بزرگی برای موسیقی و موسیقیدان ها و آثار برجای مانده از هنرمندان با شکل و ظاهر زیبا و تبلیغات جذاب وجود دارد اما جای بسی تاسف است که برای فقها و آثار و فرهنگ و کلام و سیره آن ها ، کار شایسته و درخوری انجام نداده­ایم .

وی بیان داشت: از این رو یکی از پروژه های بزرگ در دست اقدام این موسسه، احداث گنجینه بزرگ علماء و فقهاست که البته در این زمینه نیز فعلاً یک نمونه کوچک ایجاد شده که مکان آن در کنار بیت امام(ره) در میدان روح الله قرار دارد و ان شاءالله در آینده با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری قم در زمین وسیعی این گنجینه عظیم ایجاد خواهد شد.موضوع شناسی احکام فقهی

حجت الاسلام کیانی افزود: با قول مساعد شهردار   قم، این گنجینه، احتمالاً در بلوار پیامبر اعظم (ص) در چند هزار متر مربع زمین ساخته می شود که در آن از زمان حضرات معصومین (ع) و دوران غیبت تا به امروز ، صحابه جلیل القدر و علما و فقهای بزرگ، سیره، آثار، دست نوشته ها و وسایل برجای مانده از آن ها نگهداری و در معرض دید بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید به انجام تحقیقات میدانی در این زمینه، گفت: کار مربوط به عالمان دینی با بررسی زندگی حدود هزار نفر از علما بر اساس پارامترهای مختلفی آغاز شده و در حال جمع آوری آثار، فرهنگ، سیره، جملات و یادگارهایی که از ایشان به جا مانده است، می باشیم.

مشاور عالی موسسه یادآور شد: این کار بسیار بزرگی است و ما از علماء حاضر، بازماندگان عزیزعلماء گذشته و همه مردم شریف می خواهیم که اگر آثاری از علما و فقها و به خصوص دست خط و کتب نایاب  و یا حتی خاطراتی از ایشان  در اختیار دارند آن را به این موسسه سپرده تا ضمن نگهداری اصولی، در معرض دید جهانیان قرار داده شود و با راه اندازی این گنجینه علاوه بر پاسداشت مقام علم و عالم، جهانیان را با فرهنگ و سیره علماء و فقهای بزرگ اسلامی آشنا نماییم.

وی با اشاره به این نکته که ایجاد این گنجینه، کمترین وظیفه حوزه و نظام اسلامی نسبت به علماء و بزرگان دینی است، گفت: با عنایت به قول مساعد شهردار و اعضای شورای شهر، امیدواریم که در طرح جامع قم 1404 به عنوان یک طرح ملی و بزرگ اجرایی شده و البته در این راه نیازمند حمایت مراجع عظام تقلید، مقام معظم رهبری و فقها و علماء، دولت و مردم عزیز ایران اسلامی هستیم.

حجت الاسلام کیانی در رابطه با زمان بازدید از گنجینه فقها و علماء برای عموم مردم، گفت: در آینده نزدیک گنجینه فقهاء صبح و عصر جهت  بازدید عموم باز خواهد بود و موسسات و دانش آموزان و دانشجویان و اقشار دیگر در طول هفته با هماهنگی موسسه می توانند از موزه جذاب و ارزشمند فقه و زندگی نیز بازدید کنند.

کارهای جدید همیشه با سختی ها و مشکلات ویژه ای همراه است

مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در قسمت دیگری از سخنان خود به برخی موانع و مشکلات فراروی فعالیت این موسسه اشاره کرد و اظهار داشت: در عرصه موضوع شناسی
یک سری مشکلات و موانع وجود دارد که همین امر باعث شده یک مقدار کار سخت تر شود؛ یکی از موانعی که وجود دارد این است که کار موضوع شناسی یک فعالیت بین بخشی و بسیار پرهزینه است، به عنوان مثال درباره موضوع شناسی درهم و دینار که از مسایلی است که حکم فقهی به آن وابسته است، لازم است که  ارزش گذاری درهم و دینار عصر معصومین(علیهم السلام) و عیار آن مشخص شود و برای سنجیدن و آنالیز سکه هایی که از اعصار و قرون گذشته به دست آمده، نیاز به استفاده از اشعه ایکس در سازمان انرژی هسته ای داریم که فقط همین یک پروژه ، مبالغ بسیار زیادی هزینه در بر داشته و نیاز به ارتباط گیری ویژه با سازمان مربوطه دارد.

وی افزود: همچنین برای انجام برخی پروژه های پزشکی و بررسی دقیق موضوع شناسانه نیاز به آزمایش مستمر نسبت به افراد مختلف و طی زمان طولانی و ثبت و ضبط آنها دارد و در واقع باید توجه داشت که کار موضوع شناسی واقعاً کار پرمؤونه است که نیاز به همیاری و مساعدت نهادها و دستگاه­های نظام دارد و در همین رابطه نیز تاکنون بیش از سی تفاهم­نامه با نهادها، موسسات و سازمان­ها و پژوهشگاه­های علمی منعقد کرده­ایم و در حال رایزنی با برخی دیگر از مراکز هستیم که البته این کار توام با سختی­های خاص خود می­باشد.

با کمبود محقق روبرو هستیمموضوع شناسی احکام فقهی

مشاور عالی این موسسه ادامه داد: یکی دیگر از موانع فراروی موسسه، مساله کمبود محقق در این عرصه است و از آنجا که اساساً موضوع شناسی فقهی یک عرصه بکری بوده که در آن کار چندانی صورت نگرفته است، لذا از این حیث ما در حال حاضر برای انجام تحقیقات، به طور جدی با کمبود محقق روبرو هستیم .

وی افزود: در این راستا در حال تهیه یک بانک اطلاعاتی هستیم و فرصت را غنیمت شمرده و از همه محققینی که می توانند در این عرصه ما را یاری نمایند دعوت به همکاری می­نماییم که عزیزان می توانند در خصوص موضوعات آماده واگذاری به سایت موسسه به آدرس http://www.mozooshenasi.ir/ مراجعه فرمایند.

مدیر کل حوزه ریاست این موسسه؛  مانع  مهم بعدی را عدم تجمیع منابع موجود در عرصه موضوع شناسی دانست و اضافه کرد هر چند زحماتی در گذشته انجام شده ولی عموماً پراکنده می باشد و لذا یکی از کارهای اصلی موسسه، جمع آوری منابع و تهیه بانک جامع اطلاعات موضوع شناسی است که هم اکنون کتاب شناسی توصیفی موضوع شناسی و موضوع شناسی فقهی در قرآن کریم و روایات و همچنین معجم اسفتائات فقهای امامیه توسط گروه علمی پژوهش­های بنیادین این موسسه در حال انجام می باشد.

وی در ادامه بیان موانع و مشکلات در این عرصه، به نبود موسسه ای به عنوان موسسه الگو اشاره کرد و افزود؛ از آن جا که در تاسیس موسسات از منابع و روش و الگوی­های قبلی  استفاده می شود، که باعث تسریع در پیشبرد کارها می گردد اما این موسسه در نوع خود بی سابقه بوده و ما روش ها و ساختار موضوع شناسی را بگونه­ای می­بایست ابداع نماییم و حتی نوع سازماندهی سیستم ما نیز با مراکز دیگر متفاوت است.

 حجت الاسلام محمد کیانی در پایان مصاحبه،  ضمن تشکر ویژه از بذل محبت و اعتماد مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه، گفت: این بزرگواران با عنایات و رهنمودهای خاص خود، همواره باعث دلگرمی ما و حرکت صحیح این موسسه بوده اند که البته این عنایات برای ما دارای دو معنا است، از یک سو، فرصتی طلایی برای انجام درست وظیفه ما می باشد و از سوی دیگر، تهدیدی است که اگر درست عمل نکنیم این اعتماد را از دست خواهیم داد.

وی خاطر نشان کرد از آنجا که  خبرگزاری حوزه و نشریه افق حوزه دارای مخاطبین اندیشمند حوزوی و دانشگاهی  هستند، لذا از همین تریبون، دست همه کسانی که می توانند ما را در این عرصه یاری نمایند، اعم از مجامع دانشگاهی و حوزوی می­ فشاریم و آمادگی خود را برای هرگونه خدمت رسانی در عرصه موضوع شناسی احکام فقهی اعلام می ­نماییم.

وی با تشکر از فرصت ایجاد شده گفت: امیدواریم که در آینده و در فرصت­های دیگر، بتوانیم به صورت تخصصی تر در هریک از عرصه های بیان شده به تفصیل نکاتی را به مخاطبین فهیم خبرگزاری حوزه تقدیم نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha