شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایش درک درست از میراث اسلامی در مصر

حوزه / وکیل الازهر گفت: میراث اسلامی در حفظ جامعه از فاجعه‌ها و مصائب نقش به سزایی دارد؛ این نقش آفرینی از طریق علمایی صورت می گیرد که قبل از دستانشان با عمامه هایشان به مقابله با اشغال‌گری می روند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از الیوم السابع، همایش "درک درست میراث اسلامی" با حضور مقامات و شخصیت های دینی مصر در شهر اسیوط این کشور برگزار شد.

به تلاش علما در دفاع از میراث اسلامی توجه نمی شود

دکتر عباس شومان وکیل الأزهر با تاکید بر این که میراث اسلامی بسیار گسترده است و همه می دانیم که در شبانه روز در شبکه های ماهواره ای برای این میراث نقشه می کشند گفت: این در حالی است که به تلاش‌های علما و دفاعشان از این میراث در برابر سخنان دشمنان توجهی نمی شود.

وی افزود: شیوه‌های دانشگاه الازهر، اعتدال و میانه‌روی را به جهانیان نشان داد و ما نخواهیم پذیرفت که دانشگاه را به خشونت متهم کنند.همایش درک درست از میراث اسلامی در مصر

علما با عمامه هایشان با اشغالگری مقابله می کنند

شومان گفت: میراث اسلامی ما در حفظ جامعه اسلامی از بسیاری از فاجعه‌ها و مصائب و همچنین در مقابله با حملاتی که به کشور‌های مسلمان صورت می گیرد نقش به سزایی دارد؛ این نقش آفرینی از طریق علمایی صورت می گیرد که قبل از دستانشان با عمامه هایشان به مقابله با اشغال‌گری می روند. حملات فرانسوی و اشغال‌گری انگلیس خیلی از ما دور نشدند و دانشگاه الازهر بهترین شاهد این ماجرا خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه مشکل در درک میراث نیست بلکه فقط در تعامل با میراث است گفت: قرآن کریم و سنت نبوی امری ثابت شده و غیر قابل تردید است.

کسانی که آثار پیشینیان را بازنگری می کنند، اهلیت و علمیت داشته باشندهمایش درک درست از میراث اسلامی در مصر

وکیل الازهر گفت: میراث اسلامی که علما و پیشینیان نوشته اند و به ما رسیده، مبرای از خطا نیست اما ما تاکید می کنیم کسانی که می خواهند به کتاب‌های علمای گذشته مراجعه و بازنگری کنند باید این شرط را رعایت کنند که در مرتبه اول خودشان عالم باشند و به خاطر شهرت نقد نکنند یا خود را بدون ی شرایط، عالم ننامیده باشند.

توجه به اصل زمان و مکان در اجتهاد

وی اظهار کرد: نوآوری در اسلام نه مختص زمان خاصی است و نه منحصر در نوآور واحدی است بلکه در تخصص های مختلف، نوآوران زیادی وجود دارد.

شومان ادامه داد: اسلام دین نوآوری است حتی در راه رسیدن به مردم، بیشتر احکام به یکباره نازل نشده است بلکه به تدریج نازل شده تا اینکه کامل گردیده و این مسئله برحسب وضعیت زمانی و مکانی قابل اجتهاد است.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha