سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمد صالح مازنی

حوزه/ به همت انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه، کارگاه نیاز سنجی پژوهشی امروز در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  محمد صالح مازنی در این کارگاه به بیان موانع نیاز سنجی پژوهشی پرداخت و گفت: نیازسنجی فرایندی است سامان‌مند ﺑﺮای مشخص کردن ﻫﺪف‌ها، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شکاف میان وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد و ﻫﺪفﻫﺎ، و سرانجام ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎ برای عمل و پیاده‌سازی راه‌حل‌هاست.

وی ادامه داد: نیاز سنجی  را فرایند گردآوری و واکاوی اﻃﻼﻋﺎتی تعریف کرده‌اند که به شناسایی نیازهای افراد، گروه‌ها، نهادها، ﺟﺎﻣﻌﻪ محلی و یا ﺟﺎﻣﻌﻪ منتج می‌شود. به سخن ساده‌تر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهم‌آوری راه‌های رفع آن نیازهاست

این محقق حوزه گفت: نیاز سنجی پژوهشی را باید در میان نخبگان و فعالین همه عرصه ها داشته باشیم؛ چرا که امروزه متاسفانه باور درستی به نیاز سنجی در جامعه ما وجود ندارد.

حجت الاسلام مازنی افزود:متاسفانه عده ای از مدیران در بخش های گوناگون  اصلا  به فکر بهبود اوضاع نیستند و موقعی هم که صحبتی از نیاز سنجی  به میان می آید نگران این هستند که مبادا ضعف ها و کاستی هایشان مشخص شود لذا با شدت طرح هرگونه مباحث نیاز سنجی را رد می کنند و لازم است  این نگران های بی مورد آنان برطرف شود.

این پژوهشگر حوزه، نگرانی از سوء استفاده احتمالی از اطلاعات بدست  آمده در نیازسنجی را بی مورد دانست و تاکید کرد: می شود با رعایت چارچوب های لازم از درز اطلاعات یک مجموعه به بیرون جلوگیری کرد و در عین حال به احصاء نیازهای واقعی آن مجموعه پرداخت.

وی  اختلاف ارزش ها نزد منابع نیازسنجی و همچنین جوان بودن نیازسنجی را از دیگر موانع مباحث نیازسنجی دانست و افزود: نیازسنجی در کشور ما و همچنین سایر کشورهای توسعه یافته مبحثی جوان است و حتی در کشورهای توسعه یافته نیز علی رغم تلاش های صورت گرفته هنوزم حق این بحث به خوبی ادا نشده است.

وی افزود: نیازسنجی آموزشی، فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان است. آیا شما یك متخصص منابع انسانی هستید یا خیر؟ بسیار مهم است كه شما در اجرای نیازسنجی آموزشی تبحر داشته باشید. این مقاله با دیدگاهی كلی به بررسی آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان می پردازد و اینكه چگونه نیازسنجی در این فرایند به خوبی تناسب پیدا می كند.

این پژوهشگر حوزه خاطرنشان ساخت:نتایج نیازسنجی به مدیر آموزشی اجازه می دهد تا اهداف آموزشی را از طریق پاسخگویی به دو سؤال خیلی اساسی شناسایی كند؛ چه كسی به آموزش نیاز دارد و چه آموزشی مورد نیاز است؛ گاهی اوقات آموزش راه حل نیست، بعضی ازشكاف های عملكردی از قبیل: انتظارات ارتباطی، فراهم كردن محیط كاری حمایتی، دسته بندی و مرتب كردن نتایج، برداشتن موانع،چك كردن تناسب شغلی می تواند از طریق سایر راه حل های مدیریتی كاهش داده شود یا حذف شود.

وی در پاسخ به این سوال که به کدام نیازها باید پاسخ مناسب داده شود گفت:خواسته های منطقی را شناسایی کنیم و در بستر نیاز های احساس شده برطرف شود مانند یک بیماری حاد که مشخص شده است و باید به فوریت درمان شود؛ اگرچه بیمار هنوز بیماری های دیگر هم دارد.

حجت الاسلام  مازنی در پایان به بیان مفروضات و اصول یک نیازسنجی پژوهشی پرداخت و تاکید کرد: نظام مند و قانونمند بودن،  سیاسی بودن به این معنا که صاحبان قدرت را در یک مجموعه به چالش می کشد، مداوم و مستمر بودن و بین رشته ای بودن از دیگر ملزومات مباحث نیازسنجی می باشد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha