پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی شبیری زنجانی

حوزه/ آيت الله العظمي شبيري زنجاني در پاسخِ به چند سئوال حکم «وضو قبل از وقت نماز»، «انحراف از قبله در نماز»، «اکتفا به دو تسبیحات اربعه در نماز جماعت»، «انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی» و فروش دارو برای سقط جنین را بیان کردند.

خبرگزاری «حوزه»، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید را ارائه منتشر می کند.

* وضو قبل از وقت نماز

پرسش: قبل از وقت نماز به چه نیتی باید وضو گرفت؟

پاسخ: مى ‌تواند به قصد نماز یا با طهارت بودن وضو بگیرد و با همان وضو نماز بخواند.

* انحراف از قبله در نماز

پرسش: در صورتی که بتوان با قبله نماهای جدید جهت دقیق قبله را مشخص کرد تا چه اندازه انحراف از این جهت به نماز ضرری نمی زند؟

پاسخ: ملاک، صدق استقبال از دید عرف است. اگر انحراف به قدری کم باشد که عرفاً بگویند رو به قبله است، مانعی ندارد و الّا انحراف عمدی موجب بطلان نماز می شود، هرچند زیاد نباشد.

* اکتفا به دو تسبیحات اربعه در نماز جماعت

پرسش: اگر امام به رکوع برود و مأموم مشغول خواندن تسبیحات دوم باشد آیا می ‌تواند به دو تسبیح اکتفا کند و خود را به امام برساند یا باید تسبیحات سوم را نیز بگوید؟

پاسخ: می تواند تسبیح سوم را نگوید و خود را در رکوع به امام برساند.

* انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی

پرسش: انتشار عکس های خصوصی خود یا دیگران که با حجاب کامل نیست، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه حکمی دارد؟

پاسخ: انتشار چنین عکس هایی اگر نوعاً محرّک شهوانی باشد یا موجب تضعیف روحیه دینداری شود یا دیگری صاحب عکس را بشناسد یا مفسده دیگر اجتماعی داشته باشد، حرام است. وظیفه همگان، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر با لحاظ همه شرایط و جوانب است.

* راهنمایی کردن و فروش دارو برای سقط جنین

پرسش: راهنمایی کردن فردی که قصد سقط جنین دارد، از جهت تکلیفی و وضعی چه حکمی دارد؟ آیا فروختن دارو جهت سقط جنین جایز است؟

پاسخ: هرچند راهنمایی کردن نسبت به این کارِ حرام، جائز نیست اما از نظر وضعی، موجب ضمان نیست. فروش دارو در مواردی که سبب قریب سقط حرام می شود، جائز نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha