چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مجلس خبرگان

حوزه/ مجلس خبرگان ارتباط مستقیمی با شاهرگ نظام یعنی ولی‌فقیه دارد و امروز شاهد تحرکاتی هستیم که برنامه‌های جناحی برای خبرگان به وجود آورده، تا آن را از مجلس سنگین علمی، فقهی، سیاسی و اجتماعی، به مجلسی جناحی تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاج آخوند، به خبرگزاری «حوزه در کرمانشاه، گفت: خداوند متعال حاکم بر همه انسان‌ها است، لذا افرادی را مبعوث کرد تا به مردم راه صحیح زندگانی را نشان دهند، در این راستا پیامبران و سپس امامان معصوم(ع) انتخاب شدند.

وی در ادامه با تشریح تفاوت مردم‌سالاری دینی و غیردینی، گفت: در مردم‌سالاری غیردینی، حاکم، سرنوشت مردم را تعیین می‌کند، اما در مردم‌سالاری دینی خداوند تعیین‌کننده و مردم ضمانت اجرایی آن هستند، البته نباید این شبهه ایجاد شود که ولی‌فقیه را خداوند به‌طور مستقیم تعیین می‌کند.

این کارشناس حوزوی در ادامه افزود: امام زمان(عج) در غیبت صغری چهار نایب خاص داشتند که دسترسی به احکام ولایت، از طریق آن‌ها صورت می‌پذیرفت و در غیبت کبری، بنا به روایات معتبر، ولایت عام به فقهای دارای شرایط داده‌ شده، حال در میان فقها، هر یک از آن ها شرایط لازم را داشته باشند، می‌تواند زمام امور را به دست گیرد.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان با رأی مستقیم انتخاب می‌شود و در بین فقهایی که شرایط ولایت را دارند، اداره امور مسلمین را به یکی از آن‌ها می‌دهند و مهم‌ترین نکته در این میان، شناخت فقها و صفات آن‌ها است. بنابراین باید دانست چه کسی حائز بیشترین رتبه در صفات موردنظر برای ولایت است.

وی بابیان این‌که ولی‌فقیه ضامن اجرای دستورات دین است، به تشریح شاخصه‌های نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: در مورد معیارهای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، شاخصه ای عمومی وجود دارد که باید مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد، به‌عنوان نمونه اجتهاد در حد تجزی و التزام به ولایت‌فقیه و دیگر موارد شاخصه‌های حداقلی هستند و طبیعتاً افراد واجد حداقل شرایط اجازه ورود به انتخابات را پیدا می‌کنند، اما چیزی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که کدام ‌یک از نمایندگان حائز شرایط بهتری هستند، علاوه بر این باید به سوابق سیاسی فرد توجه شود که مؤید خوبی برای حال فعلی افراد است.

وی در ادامه افزود: معمولاً در انتخابات افراد گمنام کمتر حضور می‌یابند و افرادی بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند که در حیطه کاری خود سمت، موقعیت و کارنامه‌ای داشته‌اند، پس باید بررسی‌ها در زمینه کارنامه سیاسی افراد صورت گیرد و این‌ها شرایطی است که در جهت‌گیری نظرات مجلس خبرگان رهبری تأثیرگذار است.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: از نکاتی که باید در این دوره بدان توجه داشت، صیانت از جایگاه ولایت مطلقه فقیه است؛  چراکه دشمن درصدد ضربه زدن به این نماد قدرت ملی بوده و باید با دقت نظر بیشتری از ولایت پاسداری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آخوند، حساسیت انتخابات این دوره را نسبت به دوره‌های گذشته بالا دانست و عنوان داشت: حساس‌ترین انتخابات در طول زمان پس از انقلاب، انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری است.

وی با تأکید بر این‌که برخی‌ها در تلاش برای تنزل دادن جایگاه والای مجلس خبرگان رهبری هستند، گفت: متأسفانه امروز شاهد تحرکاتی هستیم که برنامه‌های جناحی برای مجلس خبرگان به وجود آورده و قصد دارد با تنزل جایگاه آن از یک مجلس سنگین علمی، فقهی، سیاسی و اجتماعی به مجلسی جناحی، بهره‌برداری‌های خویش را داشته باشند.

وی در پایان ابراز داشت: پایین آوردن جایگاه مجلس خبرگان رهبری خطراتی برای آینده نظام دارد؛ زیرا مجلس خبرگان ارتباط مستقیمی با شاهرگ نظام، یعنی ولی‌فقیه دارد، دشمنان هرگاه به جایگاهی در انقلاب دست یابند تا زمانی که در این شاهرگ خون انقلاب جریان دارد آن عضو معیوب، نمی‌تواند خدشه‌ای به پیکر انقلاب وارد کند، لذا به نظر می‌رسد برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای تأثیرگذاری در مجلس خبرگان برای این منظور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha