چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هفته آپارتاید اسرائیل در دانشگاه آکسفورد

حوزه / هفته آپارتاید اسرائیل در دانشگاه آکسفورد برگزار می شود. هدف از برگزاری این مراسم، مخالفت و اعتراض به جنایات و خشونت‌های رژیم آپارتاید و نژادپرست اسرائیل در نادیده گرفتن حق فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از cherwell.org، در مراسم دهمین سال هفته رژیم آپارتاید اسرائیل، افراد برجسته و اساتید دانشگاهی شناخته‌ شده‌ای چون جان داگارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل، جاکلین روس از دانشگاه کلمبیا و کمال ابودیب شاعر سوری حضور خواهند داشت.

هدف از برگزاری این مراسم، مخالفت و اعتراض به جنایات و خشونت‌های رژیم آپارتاید و نژادپرست اسرائیل در نادیده گرفتن حق فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی است.

یکی از سخنرانان این مراسم افی شلایم، استاد دانشگاه یهودی منتقد رژیم اشغالگر اسرائیل است. او که در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند درباره برگزاری مراسم هفته آپارتاید اسرائیل گفت: سال‌ها قبل اگر در سرزمین‌های غربی سخن از آپارتاید اسرائیل آورده می‌شد همه با آن مخالفت می‌کردند اما امروز حقیقت سیاست‌های نژادپرستانه رژیم اسرائیل کاملا پذیرفته شده است.

او سپس توضیح می‌دهد که چگونه رژیم اسرائیل ادعای حضور دموکراتیک در سرزمین‌های اشغالی دارد در حالی که 2 میلیون فلسطینی را در کرانه باختری تحت فشار نظامی و اشغال قرار داده و تنها شهرک‌نشینان یهودی از حق رای و حقوق انسانی در سایه قانون اساسی برخوردار هستند. به علاوه 2 میلیون فلسطینی در نوار غزه تحت محاصره اسرائیل زندگی می‌کنند و از تمامی نیازهای اولیه زندگی مانند غذا، الکتریسیته و امکانات پزشکی محروم هستند.

پرفسور ژاکلین رز، نیز درباره وضعیت مردم فلسطین در سایه رژیم آپارتاید اسرائیل گفت: رابطه میان بی‌عدالتی آپارتاید و اشغال اسرائیل در فلسطین به قدری آشکار است که بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده مانند دزموند توتو رهبر جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی نیز به آن اذعان کرده و شرایط موجود در فلسطین را حتی بدتر از وضعیت آپارتاید آفریقای جنوبی دانسته‌ است.

محاصره نوارغزه و اشغال سرزمین‌های فلسطین غیرقانونی بوده و قطعنامه‌های بیشمار سازمان ملل آن را محکوم کرده‌اند. نقض واضح قوانین بین‌المللی در چارچوب یک رژیم نهادینه سیستماتیک ستمگر و سلطه قومیتی یک نژاد بر مردمی با قومیت دیگر همگی ویژگی‌های یک رژیم آپارتاید هستند که اسرائیل تمامی این ویژگی‌ها را دارد. اسرائیل مردم فلسطین را از حقوق انسانی محروم نگه داشته، کودکان غزه در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده، فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی از داشتن تحصیلات مناسب محروم هستند، فقط و فقط به دلیل اینکه آن‌ها از نژاد یهودی نبوده و عرب هستند. اسرائیل تمام این جنایات را به بهانه مسائل امنیتی انجام می‌دهد حال آنکه تنها هدف آن‌ها  از این اقداماتا کنترل زندگی فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی است.

در این میان طبق قوانین اسرائیلی، بیش از 50 قانون وجود دارد که نژادپرستانه و علیه مردم فلسطین هستند. برای مثال قانون بازگشت که طبق این قانون هر یهودی در سرتاسر جهان اجازه بی چون و چرای زندگی در فلسطین را دارد، این درحالی‌ست که فلسطینیان از چنین حقی محروم هستند.

ایان پاپ، از تاریخ دانان یهودی مخالف اسرائیل نیز در این باره می‌گوید: به یاد دارم که در آغاز کار با چه مشکلاتی روبرو بودیم و موانع زیادی بر سر راه کمیته برگزارکنندگان  بود. اولین سال برگزاری، چندین موسسه در لحظه آخر نشست ما را لغو کردند، یا اینکه در لحظات آخر محل سخنرانی را تغییر می‌دادند تا سنگ جلوی پای ما بیاندازند. در مناطقی عده‌ای را با نام تظاهرکننده خشمگین برسر راه ما می‌گذاشتند به طوری که مجبور می‌شدیم از درهای عقبی سالن وارد محل سخنرانی شویم. به یاد دارم که آن زمان با خودم می‌گفتم قطعا در مسیر درست قدم گذاشته‌ایم که این گونه برای خفه کردن ما از خودشان مایه می‌گذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha