جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماینده ارشد مسلمانان استرالیا با حجت الاسلام اعرافی در قم

حوزه/ «پرفسور عبدالله سعید»، نماینده ارشد مسلمانان استرالیا به همراه «جرالد پال فلی»، سفیر استرالیا در تهران، امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین اعرافی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در این دیدار،  ضمن خیرمقدم به نماینده ارشد مسلمانان استرالیا و نیز سفیر این کشور در تهران، اظهار امیدواری کرد این دیدار در توسعه روابط دو کشور، به ویژه تقویت روابط مراکز علمی و نیز مسلمانان ایران و استرالیا، مفید واقع گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به معرفی برخی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف علمی، آموزشی و فن آوری پرداخت و با اشاره به سهم یک درصدی تحقیقات از بودجه ناخالص ملی کشور، اظهار داشت: با وجود تمام مشکلاتی که جمهوری اسلامی در سال های اخیر با آن­ها مواجه بود، ایران از جایگاه مناسبی در عرصه تولید علم در جهان برخوردار است و از قدرت های برتر منطقه در این زمینه به شمار آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به فعالیت بیش از دو هزار مرکز اسلامی و حوزوی در جمهوری اسلامی ایران، قم را پایگاه اصلی حوزه های علمیه جهان تشیع خواند و ابراز داشت: در قم، ده ها مرکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی فعال است و بیش از صد هزار نفر در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند و نزدیک به ده هزار استاد و شخصیت علمی و دینی در قم حضور دارند.

وی، تاکید بر علوم فلسفی و عقلانی و بررسی تطبیقی فلسفه های غربی را از امتیازات حوزه علمیه قم برشمرد و تاکید کرد: حوزه های علمیه، در سال های اخیر، علوم اسلامی را در حوزه­های علوم انسانی و اجتماعی مورد نیاز روز جامعه وارد ساخته اند که نتیجه آن، راه اندازی رشته هایی جدید و موثر در عرصه های مختلف زندگی بشر همچون فقه پزشکی، فقه محیط زیست و ... بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در بخش بعدی سخنان خود به معرفی جامعةالمصطفی العالمیه، به عنوان بخش بین الملل حوزه علمیه قم پرداخت و با اشاره به حضور شعب و مراکز همکار با این نهاد در بیش از پنجاه کشور جهان، ابراز داشت: جامعةالمصطفی تا کنون 40 هزار دانش آموخته داشته است و هم اکنون نیز در آن بیش از سی هزار دانش پژوه از صد ملیت مختلف، به همراه حدود سه هزار استاد ایرانی  و غیرایرانی، در یکصد و پنجاه رشته و گرایش مختلف در عرصه های علوم فقهی، فلسفی، اخلاق، ادیان و مذاهب، علوم انسانی و اجتماعی، زبان و فرهنگ و...، از مقطع کاردانی تا دکتری، مشغول به فعالیت علمی هستند.

وی، پاسخگویی به نیازهای جوامع بشری، تاکید بر وحدت و هم گرایی مذهبی و گفتگو و ایجاد دیالوگ میان ادیان را از ویژگی های نظام آموزشی جامعةالمصطفی دانست و یادآور شد: جامعةالمصطفی العالمیه از معدود مراکز آموزشی در جهان اسلام به شمار می آید که پذیرای دانش پژوهانی از تمامی مذاهب اسلامی است و هر کدام از آنها، در کنار آشنایی با مبانی سایر مذاهب، بر اساس مبانی مذهب خود آموزش می بینند.

رئیس المصطفی، تاکید بر رویکرد عقلانی و معتدل و پرهیز از تعصبت مذهبی، تکفیر و تندروی را از دیگر سیاست­های جامعةالمصطفی العالمیه برشمرد و ابراز داشت: متاسفانه جهان امروز، شاهد تندروی های مذهبی و شکل گیری روزافزون اندیشه های تکفیری همچون داعش است که ریشه آنها به نظام های آموزشی برخی از کشورهای متحجر منطقه باز می گردد و تنها راه حل مقابله با این اندیشه ها، در اصلاح این نظام های آموزشی توسط علمای جهان اسلام نهفته است.

وی، جامعة المصطفی را آماده گفتگو و تعامل با همه مذاهب اسلامی خواند و اظهار امیدواری کرد این گفتگوها، زمینه ای برای حرکت مسلمانان به سمت همگرایی و تعامل میان خود و دیگر ادیان و فرهنگ­ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان، برای دولت و ملت استرالیا، به ویژه مسلمانان این کشور، آرزوی سعادت و پیشرفت کرد و از آمادگی جامعة المصطفی العالمیه برای هرگونه همکاری با جامعه مسلمانان استرالیا در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی خبر داد.

استرالیا نیم میلیون مسلمان دارد

در ادامه این دیدار، نماینده ارشد مسلمانان استرالیا، با اظهار خوشنودی از دیدار با حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، از فعالیت­های این نهاد به ویژه در عرصه پرداختن به علوم عقلی و فلسفی و نیز آموزش طلاب از مذاهب مختلف اسلامی، تقدیر به عمل آورد.

وی، با اشاره به حضور حدود نیم میلیون مسلمان در کشور استرالیا، خاطرنشان کرد: جمعیت مسلمانان استرالیا با وجود اینکه جامعه ای کوچک و دو درصدی از کل جمعیت استرالیا را تشکیل می دهند، امیدوار به ایفاگری نقش موثری در این کشور هستند.

پرفسور عبدالله سعید، ادامه داد: با وجود تمام اختلافات قومی و مذهبی در جامعه مسلمانان استرالیا، آینده خوبی برای نسل های بعدی مسلمانان این کشور متصور هستیم و امیدواریم رهبران آتی جامعه مسلمانان استرالیا، با پرورش یافتن در نظام های آموزشی مشابه نظام آموزشی جامعةالمصطفی، با مذاهب یکدیگر آشنا شده و زمینه افزایش تعامل و همگرایی میان آنان ایجاد گردد.

نماینده ارشد مسلمانان استرالیا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی مرکزی برای پرورش علمای اسلامی در این کشور، بر همکاری و استفاده از تجربیات جامعةالمصطفی العالمیه در این زمینه، اظهار علاقه نمود.

همچنین در این دیدار، آقای جرالد پال فلی، سفیر استرالیا در تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی العالمیه، از حجت الاسلام والمسلمین اعرافی برای مساعدت در برگزاری این ملاقات تشکر کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha