پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین اکبری سفیر ایران در لیبی

حوزه/ نشست تخصصی بیداری اسلامی با موضوع «روند تحولات بیداری اسلامی» امروز با سخنرانی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی و حضور جمعی از طلاب، پژوهشگران، کارشناسان و اساتید جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر حسین اکبری در ابتدای این نشست تخصصی که در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی(ص) برگزار شد، تصریح کرد: در دنیای امروز، تولید ادبیات و استفاده از نخستین اصطلاح، بار معنایی خود را تا انتهای رویداد ها به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که تولیدات ادبیاتی تأثیرات زیادی بر هدف­گذای و عمق بخشی به رویدادها دارد، اظهار داشت: تأکید مقام معظم رهبری بر عنوان بیداری اسلامی بر تحولات منطقه ­ای، نشان دهنده هدف گیری­ های هوشمندانه ایشان در عرصه تحولات اسلام خواهانه است.

 اکبری در ادامه با بیان این که آنچه در دنیای کنونی اتفاق می افتد، به نوعی آغاز حرکت جمال الدین اسدآبادی و سپس رویدادهای مختلف، در گذر زمان بود، اذعان داشت: برخی معتقد هستند تحولات کنونی کشورهای اسلامی، حرکتی طبیعی و تحول خواهانه بود، که حکومت ها برای مقابله با شروع غافلگیرانه تحولات، خود آغازگر تحولات بودند تا بتوانند روندهای تحولی را به خوبی مدیریت نمایند.

وی با بیان این که قبل از بیداری اسلامی، حرکت های مردمی با بهره ­گیری از شعارهای اسلامی، سابقه چندانی در کشورهای عربی نداشتند، یادآور شد: اخوان المسلمین به عنوان تنها جریان مبارز در کشورهای اسلامی، در ابتدا از حرکت های صورت گرفته اعلام برائت نموده و حرکت روی داده را حرکتی انقلابی و اسلامی نمی دانستند.لذا اخوان المسلمین همزمان با ورود به صحنه تحولات کشور مصر، تحولات عمیقی را در جهان اسلام مشاهده نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی افزود: متأسفانه اخوان المسلمین، در ابتدای قدرت یابی در مصر، با ورود به دوره غرور، موضوعات مقابله ای با جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته، جمهوری اسلامی را رقیب جریان های اسلام خواهانه کشورهای اسلامی معرفی نمودند.

اکبری دوره قدرت یابی، شکست و سرخوردگی را از دیگر دوره ­های تحولی جریان اخوان المسلمین مصر  ذکر کرد و یادآور شد: اخوان المسلمین علی رغم داشتن برنامه­ های هدفمند بر روی کاغذ، هیچ برنامه ­ای را برای پیاده سازی رویکردهای اسلام خواهانه در صحنه عمل نداشت.

این کارشناس ارشد مسائل بین المللی با بیان این که بر اساس رویکردهای صورت گرفته، جریان های بیداری اسلامی در گروه های اخوانی خلاصه شده، افزود: علی رغم برخی تصورات، سقوط فضای دیکتاتوری در کشورهایی چون مصر و لیبی، بسترهای زیادی را برای ادامه روند بیداری اسلامی فراهم نموده است.

وی به ضعف عمده الگوگیری حکومتی در جریان های اخوانی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف در انسجام بنیادهای فکری جریان های اخوانی؛ استکبار جهانی علی رغم پی بردن به خطرات قدرت بخشی به جریانات اسلام خواهانه، در فضایی دیگر برنامه هایی چون حمایت از گفتمان اخوانی را در پیش گرفته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی ضمن ارائه تحلیلی از رویدادهای اخیر جهان اسلام، اذعان داشت: عدم هماهنگی علمای جهان اسلام با حرکت های اسلام خواهانه، یکی از مهمترین چالش های حرکت بیداری اسلامی به شمار می­ رود.

وی به تبعات و آثار بیداری اسلامی در مناطق اسلامی نیز اشاره نمود و تصریح کرد: جهان اسلام اکنون به دو بخش حامیان و مخالفان جریان های اخوانی تقسیم شده است.

اکبری عدم مرزبندی جریان اخوانی با جریان های افراطی و تکفیری را از مهمترین چالش های پیش روی بیداری اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه برخی از رهبران حرکت­ های اسلام خواهانه بیداری اسلامی، خود را گرفتار دام سرمایه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نموده اند.

وی با اشاره به این که جریان های مدافع اخوان، برای مقابله با الگو بخشی انقلاب اسلامی، برنامه احیای خلافت اسلامی را در پیش می گیرند، اذعان داشت: جبهه متهد عربی و غربی با بهره گیری از توان برخی از علمای اسلام، در صدد مقابله با الگودهی انقلاب اسلامی به جوامع اسلامی و انسانی است.

سخنران این نشست تخصصی با بیان این که آل سعود در تمام تحولات منطقه ای با شمشیر برهنه وارد صحنه شده و تمام توان خود را برای ضربه زدن به دست آوردهای انقلاب اسلامی در پیش گرفته، ابراز داشت: عده ای بر این باورند که داعش جریان اسلامی سرخورده بوده، در صدد احیای خلافت اسلامی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی افزود: عده­ای نیز معتقدند، که جریان های افراطی به ویژه داعش، جریانی قدرت یافته توسط سرویس جاسوسی کشورهای ضد اسلامی است.

اکبری با بیان اینکه برخی نیز با رویکردی تجمیعی داعش را جریانی هدفمند با رویکرد احیای خلافت اسلامی، که اکنون در دام سرویس های استکباری گرفتار شده اند، معرفی می کنند، اظهار داشت: کارشناسان مسائل بین المللی بر این باورند که داعش اکنون به دست پرورده سرویس های جاسوسی استکبار به ویژه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

اذعان سیاستمداران غربی بر هوشمندی حکیمانه مقام معظم رهبری

وی ضمن اشاره به اذعان سیاستمداران غربی بر هوشمندی حکیمانه رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در آخرین اظهار نظرها، سیاستمدران غربی بر غافلگیری نخبگان سیاسی جهان غرب، توسط رهبر ایران تأکید نموده می گویند؛ رهبر ایران با برنامه ای هوشمند، ما را مجبور به تبلیغ بر حضور مردم ایران در انتخابات نمود، در حالی که تاکنون ما بر فرمایشی بودن این مقوله تأکید داشتیم، اکنون با این رویکرد، خود معترف بر قانون­مند بودن انتخابات ایران هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی به وابستگی های سیاسی، اقتصادی و نظامی برخی از کشورهای اسلامی به استعمار جهانی اشاره نمود و ابراز داشت: با توجه به این وابستگی ها، کشورهای غربی، سلطه خود بر کشورهای جهان اسلام را حفظ نموده، به نوعی تمام تحولات این کشورها را مدیریت می کنند.

اکبری در ادامه برخی از ظرفیت های کشور لیبی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: به دلیل نیاز اقتصادی همسایگان لیبی به این کشور و نیز روحیه سلطه ستیزی جوانان این دیار، کشور لیبی سرزمینی با ثبات و آرام خواهد بود.

وی ضمن تأکید بر این که اگر لیبی به بازیگری مستقل تبدیل شود، به معضلی بین المللی برای دنیای استکبار تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: غرب با اعمال دسیسه های شوم عمق بخشی به اختلافات درونی این کشور، موانع بزرگی را پیش روی استقلال لیبی ایجاد نموده است.

کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر این که جنگ لیبی جنگی وارداتی است، خاطرنشان کرد: بحث تهدیدی که به نام داعش در لیبی رسانه ای می شود، جریانی وارداتی است، که هیچ گاه مورد استقبال مردمان این سرزمین قرار نگرفته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی تضعیف دولت­ های مستقل اسلامی را از دیگر نقشه های شوم استکبار جهانی ذکر کرد و یادآور شد: غرب اکنون با پی گیری جنگ های نیابتی، تضعیف دولت های اسلامی مستقل را در دستور کار خود قرار داده است.

اکبری در پایان تأکید کرد: با توجه به تغییرات بنیادین سال های اخیر در عرصه بیداری اسلامی، زمینه های فراوانی برای کار بر روی این مولفه مهم و ارزشمند فراهم شده. تعمیق ارتباطات و تعامل میان علمای جهان اسلام، یکی از برجسته ترین برنامه هایی است که می توان در این زمینه دنبال نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha