جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین  محمود رضا جمشیدی

حوزه/در حوزه های علمیه خواهران، ۵۳۰ کرسی در ظرف دو سال و نیم طراحی و اجرا شد، تولید علم در گذشته مربوط به حوزه برادران بوده؛ الان این ظرفیت در حوزه خواهران در موضوعات مختلف وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین  محمود رضا جمشیدی امروز در چهارمین نشست ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سال ۹۴ که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، با بیان این که کاستی ها در بحث تعلیم و تربیت زیاد است و آموزش و پرروش می تواند در این عرصه فعالیت خوبی داشته باشد، گفت: تربیت شایسته، هدف اصلی حوزه و آموزش و پرورش است و هیچ رقابتی بین این دو نهاد نیست.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: حوزه درعرصه تعلیم و تربیت رسالت سنگینی به عهده دارد و در این عرصه خود را مسئول می داند و این امر زمانی بهتر محقق می شود که سطح  نیازمندی ها، ظرفیت ها و استعدادهای حوزه از سوی نهاد آموزش و پرورش بیشتر شناخته شود.

وی بیان داشت: حوزه علمیه خواهران، دارای مسیر مشخص با آموزش و پرورش و حوزه علمیه برداران است؛‌ ولی یک سری حساسیت های خاص خود را دارد و همه را ملزم به رعایت  قوانیین می داند.

۹۰ هزار فارغ التحصیل

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز پرداخت و بیان داشت: حوزه علمیه خواهران در ­28 استان دارای مدیریت استانی و460 مدرسه علمیه خواهران در کشور فعال است: در حال حاضر 80 هزار نفر در مدارس حوزه علمیه خواهران  در حال تحصیل و 90 هزار فارغ التحصیل در این مرکز وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: حدود ­39 هزار طلبه به شکل روزانه برای اقامه نماز و بیان احکام و 700 نفر برای مدارس امین و مشاوره در موضوعات مختلف در آموزش و پرورش درحال خدمت  هستند و حتی در بعضی استان ها استقبال خوبی از طلاب حوزه علمیه خواهران شده است.

6 هزار طلبه وبلاگ نویس در  حوزه خواهران

وی با بیان اینکه  ده هزار مبلغ سازمان یافته و 6 هزار طلبه وبلاگ نویس در مرکز مدیریت وجود  فعال هستند، راه اندازی سایت کوثرنت را یکی از طرح هاو تجربه های موفق در این مرکز دانست و گفت:  از بستر این سایت شاهد اتفاقات بسیار خوبی در موضوعات مختلف تربیتی، تولید آثار و آموزش بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی با بیان این که کوثرنت تنها اختصاص به طلاب ندارد، بلکه با توسعه های صورت گرفته در این شبکه برای عموم جامعه هم قابل استفاده است، عنوان کرد: با راه اندازی این سایت طلبه از زمان ورود به حوزه با فضای آموزشی ،پژوهشی، اداری و خدماتی و فرهنگی که در حقیقت تمرینی برای حضور طلاب در فضای مجازی  می باشد در ارتباط است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گفت:  هدف اصلی طراحی سایت این بوده  که حوزه علمیه در یک فاصله 5 ساله هر طلبه یک وبلاگ نویس داشته باشد و در بازده زمانی3 ساله این مرکز حدود20 هزار وبلاگ نویس طلبه را برنامه ریزی کرده است

فعالیت  370 هسته پژوهش و حدود179کانون پژوهشی

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های مرکزمدیریت در عرصه پژوهش بوده، ابراز داشت: در بحث پژوهش370 هسته پژوهش و حدود 179کانون پژوهشی زیر نظر 28 شورای پژوهشی هدایت می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی با بیان اینکه درعرصه پژوهش، خواهران پژوهشگری خوبی در حال فعالیت می باشند، ولی تا­کنون این فعالیت ها به صورت سازمان یافته نبوده، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته این مسئله در قالب سازمانی در حال به اجرا در آمدن است.

وی بیان داشت: مقابله با آسیب های اجتماعی از موضوعات جدی و جزء برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران است؛ حوزه علمیه می تواند بازوی قوی در کنار آمورش و پرروش در بحث مشاوره و هدایت تحصیلی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی گفت:  حوزه علمیه  می تواند با تعامل بهتر در بحث  تعلیم و تربیت، سهم مشخصی رابر عهده بگیرد، این ویژگی در حوزه است­ و تا کنون هم ثابت شده که خواهران طلبه بدون هیچ چشم داشتی در حال فعالیت اند.

وی با بیان این که باید کارها تقسیم شود و سازکارها نهادینه شود تا شاهد بهتر اجرای  فعالیت ها باشیم بیان داشت:  در بحث کرسی های آزاد اندیشی وقتی حوزه وارد شد، 530 کرسی را در ظرف 2 سال و نیم طراحی و اجرا کرد این ظرفیت حوزه است و این ظرفیت زمانی ظهور می کند که سهم هر نهادی مشخص شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: اگر در گذشته تولید علم مربوط به حوزه برادران بوده؛ الان این ظرفیت در حوزه علمیه خواهران در موضوعات مختلف وجود دارد و این نیازمندبرنامه ریزی و شناسایی استعداد  برای تقویت بهتر حضور طلاب خواهر در مدارس آموزش و پرورش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha