جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جمشیدی در همایش «حوزه و عرصه بین الملل»

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت:: حوزه باید ظرفیت های خود را در این زمینه فعال کند؛ ایجاد فرصت های مطالعاتی برای پژوهشگران و اساتید برجسته و اهل علم دنیا از جمله فعالیت هایی است که در این زمینه می توان انجام داد.

به گزارش خبرگزازی «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  محمودرضا جمشیدی امروز در همایش «حوزه و عرصه بین الملل» که  در مدرسه امام موسی کاظم(ع)  قم برگزار شد گفت: حوزه علمیه محل تربیت سربازان امام زمان(عج) است، ولی متاسفانه امروز برخی به دنبال سرداری هستند.

وی افزود: بین المللی فکر کردن در حوزه باید نهادینه شود؛ بیشترین جذب داعش از طریق افرادی است که به تازگی به عضویت این گروه ها در آمده اند؛ زیرا انگیزه کافی برای این کار را دارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: حوزه باید  از میدان های نفوذ و فرصت های مهم تبلیغی استفاده کند؛ در این زمینه از ظرفیت های درونی و بیرونی به خوبی استفاده کنیم و باید بدانیم که تازه در ابتدای راه هستیم.

وی گفت: مراکز علمی و پژوهشی یک فرصت بزرگ برای ما تلقی می شود؛ امروزه شخصیت های سطح بالایی از نظر علمی در حوزه های علمیه فعالیت دارند و باید از این بزرگان در حوزه استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهارکرد: رهبر انقلاب همیشه تاکید داشته اند که با هیئت های علمی و سیاسی که وارد قم می شوند بحث کنید و حوزه را به آنها معرفی  نمائید و ظرفیت های علمی حوزه را به دنیا ارایه کنید.

اسلام هیچ سوالی را بی پاسخ نمی گذارد

وی افزود: یکی از فعالیت هایی که می تواند در این زمینه انجام داد، برگزاری دیالوگ های بین الادیانی و بین المکاتبی با حضور نخبگان و شخصیت های علمی حوزه های علمیه است ؛ نباید در مجموعه های تخصصی از اینکه سخنان بی پرده و صریح بیان شود هراسید، زیرا اسلام هیچ سوالی را بی پاسخ نمی گذارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: متاسفانه هنوز این ظرفیت حوزه بازشناسی نشده است؛ اکثر  اساتید کرسی های اسلام شناسی در اروپا یا ژاپنی و یا یهودی هستند یا صرفا چند کتاب اسلام شناسی مطالعه کرده اند و در این کرسی تدریس می کند.

وی گفت: کتاب هایی که به عنوان شناسنامه شیعه و اسلام در کتابخانه های دانشگاه های غربی است کتاب های دست چندم و بسیار ضعیف است که به هیچ عنوان نمی تواند اسلام را به دنیا بشناساند.

لزوم ایجاد فرصت های مطالعاتی برای اساتید و پژوهشگران

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهارکرد: حوزه باید ظرفیت های خود را در این زمینه فعال کند و این عرصه را در تمام قاره های جهان ایجاد نماید؛ ایجاد فرصت های مطالعاتی برای پژوهشگران و اساتید برجسته و اهل علم دنیا از جمله فعالیت هایی است که در این زمینه می توان انجام داد.

وی افزود: فرصت هایی که رسانه در عرصه بین الملل در اختیار حوزه گذاشته است بسیار مهم و حساس است؛ اگر چند هزار طلبه سطح عالی حوزه حضور موثری در عرصه مجازی داشته باشند می توانیم به موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف دست یابیم؛ این کار در حوزه علمیه خواهران انجام شده است و امروز 6هزار طلبه خواهر دارای وبلاگ تخصصی در این زمینه هستند.

حوزه باید یک شبکه ماهواره تخصصی داشته باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: حوزه باید یک شبکه ماهواره تخصصی داشته باشد که در این شبکه آموزشی معارف شیعه و اسلام ناب را در سراسر دنیا معرفی کند؛ ظرفیت های بسیار خوبی در این عرصه وجود دارد ولی باید با پشتیبانی همراه باشد.

وی گفت: شبکه کوثر نت که 60 هزار نفر در آن عضو هستند در حوزه علمیه خواهران فعال است؛ این شبکه که همه فعالیت های حوزوی در آن انجام می شود می تواند طلاب را در عرصه فرهنگی نیز راهبری کند.

ورود حوزه در عرصه بین الملل محدود است

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی اظهارکرد: سیاست گذاری در عرصه بین الملل و در عرصه بین حوزوی از جمله فعالیت هایی است که باید در این زمینه انجام شود؛ حوزه در عرصه بین الملل، ورودی محدود داشته است و بزرگانی چون آیت الله العظمی گلپایگانی  و... فعالیت های بسیاری در این عرصه داشته اند، ولی امروز این حجم عظیم طلبه و فاضل نیازمند سرمایه گذاری ویژه دارد.

وی افزود: تجدید نظر در سیاست های تبلیغی بسیار مهم است؛ انبیاء در بین مردم بودند و مردم نیز با پیوند با پیامبران از آنها رنگ می گرفتند و با آنها گره می خوردند؛ روحانیونی در قالب بازرگانان و مشاغل مختلف در کشورهای مختلف تبلیغ می کردند و امروز در سراسر جهان، شاهد این اثرگذاری فرهنگی هستیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران  اظهارکرد: مراکز حوزوی هیچ رقابتی با هم ندارند و باید سرمایه ها را با هم یکی کنیم و آمادگی داریم که در این عرصه با هم همکاری داشته باشیم؛‌ حضور طلاب خواهر در عرصه بین الملل محدود بوده است، ولی می توانیم از این ظرفیت بهتر استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha