پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام عماد در همایش «حوزه و عرصه بین الملل»

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: اکنون فرصتها و ظرفیت های بسیاری پیش روی حوزه ها است و زمینه عرضه علوم اسلامی نیز پدید آمده است و شناسایی نقش و جایگاه پژوهش های حوزوی در گستره دانش جهانی از مهمترین ظرفیت های این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، امروز در همایش حوزه و عرصه بین الملل، در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: جهانی سازی پژوهش های حوزه های علمیه از مهمترین مسایلی بود که در کمیسیون پژوهش این همایش به تصویب رسید.

وی افزود: اکنون فرصتها و ظرفیت های بسیاری پیش روی حوزه ها است و زمینه عرضه علوم اسلامی نیز پدید آمده است و شناسایی نقش و جایگاه پژوهش های حوزوی در گستره دانش جهانی از مهمترین ظرفیت های این حوزه است.

معاون پژوهش حوزه گفت: هدف اصلی اجرای این طرح جهانی سازی پژوهش های حوزه است که شامل اطلاع یابی از آرای دانشمندان جهان و حضور مستقیم و بی واسطه افکار و اندیشه های صاحب نظران حوزه های علمیه شیعه در عرصه های شناخته شده تولید و گردش اطلاعات علمی جهان است.

وی اظهارکرد: این طرح شامل اهداف دیگری از جمله تدوین و ارایه مبانی مکتب الهی و ارایه پیام های ناب انقلاب اسلامی در عرصه جهانی را تعقیق می کند که در قالب 9 سیاست دنبال می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: توجه به منویات مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور حوزه در عرصه جهانی از جمله سیاست هایی است که در این عرصه وجود دارد؛ رعایت فرهنگ و ادبیات علمی جامعه مخاطب در هر یک از علوم از جمله این سیاست ها است.

وی افزود: راهبردهایی در این کمسیون دنبال شده است که اولین راهبرد، تعامل هدفمند با مراکز و شخصیت های علمی جهان است که این راهبرد در قالب 15 راهکار از جمله همکاری با دانشمندان جهان اسلام در تنظیم نظام نامه های معرفتی اسلامی در اقتصاد، سیاست،حقوق و ....، تعقیب می شود.

معاون پژوهش حوزه گفت: حضور جمعی صاحب نظران در آخرین مراحل نهایی سازی این سند بسیار مهم است که باید در این عرصه با جدیت عمل شود.

وی اظهارکرد: امضای تفاهم نامه با مراکز علمی معتبر جهان در تالیف آثار مشترک، برگزاری نشست ها و همایش های علمی مشترک با مراکز علمی معتبر پیرامون مراکز مورد ابتلا در جوامع اسلامی و بین المللی و مطالعه سازوکار حضور فعال اساتید و فضلای حوزوی در عرصه بین الملل از جمله راهکارهایی است که دراین عرصه مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: تولید آثار پژوهشی حوزه در تراز جهانی از طریق راهکارهای شناسایی آثار مهم حوزوی و حمایت از ترجمه و نشر و توزیع آنها به زبان های مختلف، هدایت پایان نامه های حوزوی در این عرصه، تدوین نقشه راه تولید دانش دینی متناسب با فضای بین الملل از جمله راهبردهای این عرصه است.

وی افزود: شناسایی مجلات علمی جهان، ایجاد کانال دسترسی پژوهشگران به این مجلات، نمایه سازی مجلات خارجی در نشریات داخلی، حمایت از حضور حوزویان در نمایشگاه خارجی برای تهیه آثار، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از ضرورت حضور حوزویان در عرصه تولید دانش، آسیب شناسی آثار حوزویان برای حضور در عرصه جهانی، آشناسازی حوزویان با استانداردهای بین المللی در عرضه دانش و شناسایی از تجربیات ملی در ساماندهی قالب های عرضه دانش از جمله مباحث مطروحه در این سند می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha