پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی در بیستمین سالگرد مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه باید به دنبال تحول در حوزه های علمیه بود، گفتند: تألیف، تدوین، تحقیق، پژوهش و قلم زنی در حوزه وجود دارد؛ اما باید همراه با مردم جامعه قدم برداشت و همگام با آنان حرکت کرد تا بتوان به نیازهای روز جامعه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له پیش از ظهر امروز در بیستمین سالگرد مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار داشتند: برخی از کتاب های مجموعه دارالحدیث را مطالعه نمودم که از غنای خوبی برخوردار بوده و محتوای مناسبی داشته است.

ایشان با اشاره به این که این فعالیت ها گامی بزرگ برای نشر مفاهیم اسلام است، ابراز داشتند: آیت الله ری شهری در رأس این مجموعه توانسته این شجره طیبه را غرس کرده و با قدرت استنباط، قدرت قلم، ذوق سرشار و ... خدمات بسیاری داشته و تألیفات ایشان همانند خورشید در جامعه می درخشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: علمای اسلام مواریث ائمه اطهار(ع) را جمع و حفظ کرده و سفره بسیار گسترده و با برکتی در نتیجه اقدامات بزرگ آنان شکل گرفته است؛ البته تمام مباحث قرآنی و روایی در علومی همچون فقه نیامده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه برخی از مباحث قرآنی و روایی همچون برخی از انواع جهاد در کتب فقهی نیامده است، تصریح کردند: «جهاد برای تأسیس حکومت اسلامی»، «جهاد در برابر ظلم ظالمان»، «جهاد برای نجات مستضعفان»، «جهاد برای برقراری عدالت»، «جهاد برای مقابله با فتنه و فساد»، «جهاد برای به دست آوری حق» و «جهاد برای مقابله با دشمنان» انواع جهادی است که در کتب فقهی سخنی از آنان به میان نیامده است.

این مرجع تقلید بیان داشتند: فقهی که در حوزه های علمیه تدریس می شود،  با قرآن کریم و أخبار اهل بیت(ع) تفاوت دارد و آنچه باید می آمد، نیامد و آنچه که آمده، به مردم گفته نشده است؛ همچون امر به معروف و نهی از منکر که مبحثی بسیار مهم و گسترده است.

معظم له اظهار داشتند: روایات بسیاری درباره امر به معروف و نهی از منکر آمده است که حق آن أدا نشده است.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود با تأکید بر اسلامی سازی علوم انسانی، ابراز داشتند: رهبر معظم انقلاب بارها بر اسلامی سازی علوم انسانی تذکر داده و فرمودند که تلاش کنید علوم انسانی بر اساس مفاهیم قرآنی و روایات اهل بیت(ع) به وجود آید؛ اما متأسفانه هنوز محقق نشده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: باید در راستای تحقق این مباحث فعالیت کرد تا بتوان علوم اسلامی به جامعه عرضه کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: مباحث بسیاری در قرآن و روایات وجود دارد که با مباحث امروزی جامعه تطابق داشته و متأسفانه هنوز احصا نشده است.

این استاد برجسته بیان داشتند: مباحث سیاست، فرهنگ، اقتصاد و ... در قرآن کریم و روایات وجود دارد که باید جمع آوری و عرضه شود.

معظم له با تأکید بر اینکه باید به دنبال تحول در حوزه های علمیه بود، اظهار داشتند: تألیف، تدوین، تحقیق، پژوهش و قلم زنی در حوزه وجود دارد؛ اما باید همراه با مردم جامعه قدم برداشت و همگام با آنان حرکت کرد تا بتوان به نیازهای روز جامعه پاسخ داد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha