چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رضا غلامی/ علوم انسانی

حوزه/مدیر موسسه صدرا بر لزوم توجه مبلغان به آسیب دیدگان اجتماعی و محرومین جامعه تاکید کرد و گفت: آماربد آسیب دیدگان اجتماعی، زنان خیابانی، حاشیه نشینی ها و معتادان گریه آور است و جمهوری اسلامی نمی تواند این وضع را تحمل کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غلامی امروز در دومین همایش تجلیل از گروه های تبلیغی که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که هنوز عظمت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را درک نکرده ایم، ابراز داشت: پدیده انقلاب در تاریخ اسلام بی نظیر است و بعد از مرحله نخست صدر اسلام، جریان تشیع و اسلام ناب این فرصت طلایی را برای ارائه جهانی تعالیم اسلام نداشته است.   

وی تصریح کرد: در کدام مقطع از تاریخ، حوزه های علمیه با این میزان آزادی و امکانات به برکت انقلاب و خون شهیدان امکان فعالیت داشته اند؟

مدیر موسسه صدرا افزود: متاسفانه هنوز درک صحیحی از مبانی، زوایای گوناگون و تحولات انقلاب در جهان نداریم.

*خدا نگذرد از کسانی که طلاب را به سکولاریسم تشویق می کنند

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در ادامه تاکید کرد: خدا نگذرد از کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه به دنبال جدا کردن حوزه از متن انقلاب و نظام اسلامی هستند و در نظر و عمل به طلاب درس سکولاریسیم می دهند و آنها را به بی تفاوتی در قبال نظام اسلامی تشویق می کنند.

*حوزه های علمیه نیازمند تلاش بیشتر

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه  رشد چشمگیر ی داشتند  ، تصریح کرد: بخش مهمی از نیازهای کلامی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و تربیتی جامعه اسلامی از سوی حوزه ها پاسخ داده نشده و بخشی از پاسخ ها نیز در میدان عمل از قدرت کافی برخوردار نیست.

*حوزه نیازمند بازمهندسی دقیق است

مدیر موسسه صدرا تصریح کرد: حوزه های علمیه برای جبران این عقب ماندگی، تحت زعامت مراجع عظام، علما و فضلا دست به یک بازمهندسی دقیق و مطالعه شده بزند و عملیاتی میدانی قوی را آغاز کند.

*متن حوزه نسبت به علوم انسانی کارآمد بی توجه است  

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با بیان اینکه امروز در عرصه نظری ورود هم جانبه و قدرت مند حوزه های علمیه در جریان شکل گیری علوم انسانی و سلامی کارآمد از مهم ترین اولویت ها به شمار می آید، اظهار داشت: حاشیه حوزه در این زمینه خوب ورود کرده است اما این سوال قابل طرح می باشد که چرا هنوز متن حوزه نسبت به این موضوع آن قدر کم توجه است؟

*با علوم انسانی فعلی دچار استحاله می شویم

وی تصریح کرد: اگر علوم انسانی فعلی را متحول نکنیم، نظام از درون و به صورت تدریجی دچار استحاله می شود.

مدیر موسسه صدرا در ادامه با بیان این که همچنان فاقد شبکه تبلیغی کارآمد هستیم، اظهار داشت: شبکه تبلیغ به معنای حرکت متحدالاجزا در امور تکنیکی و محتوایی تبلیغ است که هنوز به این مسئله دست نیافته ایم.

*تعداد مبلغان حرفه ای بسیار کم است

وی با بیان اینکه امروز تعداد مبلغان حرفه ای کم است و بخش عظیمی از حوزه هنوز به میدان تبلیغ نیامده اند، ابراز داشت: تشکیل کارگروهی قدم جدی به سوی شبکه ای کردن تبلیغ است.

*متاسفانه چهل درصد مردم را از دایره تبلیغ خارج کرده ایم

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با بیان اینکه چهار عنصر روش، ابزار، مخاطب و محتوا در تبلیع اهمیت ویژه ای دارند و در میدان عمل تاثیرگذار هستند، گفت: مخاطب ما در تبلیغ در خوش بینانه ترین وجه، حدود شصت درصد از مردم است؛ حقیقتا مبلغان دینی حوزه با نزدیک چهل درصد از مردم به دلایلی قهر کرده اند یا اساسا قدرت برخورداری ارتباط با آنها را ندارند و این ایراد بسیار بزرگی است.

*خارج شدگان از دایره تبلیغ، میل و گرایش دینی دارند

مدیر موسسه صدرا افزود: عمده چهل درصد افرادی که از دایره تبلیغ دینی به طور خواسته یا ناخواسته خارج شده اند، به طور ذاتی میل و گرایش دینی دارند و حتی نسبت به انقلاب اسلامی گرایش مثبت دارند و این مسئله خود زمینه ساز برقراری ارتباط است در حالی که ما متاسفانه به طور شایسته از این مسئله استفاده نمی کنیم.

وی تصریح کرد: باید مطالعه دقیق بر روی احولات این طیف از مردم را آغاز کنیم و ما هنوز این طیف پرجمعیت را خوب نشناخته ایم و براساس طراحی قوی، گروه های مبلغین را برای فعالیت تبلیغی موثر بر روی این گروه تربیت کنیم.

*دشمن به دنبال کور کردن میل دینی مردم است

حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: این افراد برخلاف ظاهر متفاوت و رفتارهای نامتشرعانه، به طور ذاتی گرایش دینی دارند و اگر ما به سوی آنها حرکت نکنیم، دشمن  میل دینی آنها را کور خواهد کرد. 

وی افزود: برای جریان معارضین انقلاب اسلامی خیلی مهم است که از این چهل درصد مردم یارگیری کرده و در بزنگاه ها سوءاستفاده کنند.

مدیر موسسه صدرا با تاکید بر اینکه نوآوری در روش های تبلیغی امری اجتناب ناپذیر است، ابراز داشت: امروز تبلیغ نیازمند خلاقیت و نوآوری حساب شده است و البته باید به این نکته توجه داشت که روش های جدید تبلیغی، موجب بی توجهی به محتوا و لطمه به تبلیغ نشوند. 

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با قدردانی از اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی در توجه به نوآوری های تبلیغی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی میدانی را برای نوآوری در تبلیغ ایجاد کرده است بدون آنکه لطمه ای به تبلیغ وارد شود.  

*فضای مجازی می تواند زمینه ساز جهش بزرگ تبلیغ دینی شود

وی با بیان اینکه امروز در عرصه ابزار، ابزارهای دیجیتالی و فضای مجازی می توانند تبلیغ دینی را از جهت کمی و کیفی با جهش بسیار بزرگ مواجه کنند، ابراز داشت: البته نباید اجازه دهیم قدرت ابزارهای نوظهور بر محتوای تبلیغ، تحمیل شود.

مدیر موسسه صدرا با اشاره به اینکه ابزارهای سنتی تبلیغی دینی نیز یک مزیت جدی محسوب می شوند، ابراز داشت: نباید نسبت به ابزارارهای سنتی تبلیغی کم توجه شویم و تمام ظرفیت خود را برروی بسترهای نوظهور بگذاریم.

*انتقاد از مساجد بدون امام جماعت در تهران

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با بیان اینکه امروز بسیاری از مساجد تهران بدون امام جماعت هستند، اظهار داشت: هر مسجد بدون امام جماعت و برنامه تبلیغی، ثلمه ای برای حوزه های علمیه است. 

*تبلیغ را از بی عمقی و بی محتوایی نجات دهیم

وی با بیان اینکه محتوا در عرصه تبلیغ بر همه عناصر حاکمیت دارد، ابراز داشت: باید از بی عمقی و بی کیفیتی در تبلیغ خود را خلاص کنیم؛ امروز در زمینه هایی دچار ضعف های جدی هستیم و باید نسبت به نیازمخاطب، محتوا فراهم کنیم. 

*مبلغان مجهز به سلاح پاسخگویی به شبهات عقلانی باشند  

مدیر موسسه صدرا افزود: امروز با موج تازه ای از شبهات اعتقادی و مبنایی مواجه هستیم و لذا باید در عرصه تبلیغ، میزان توجه به مباحث عقلانی را افزایش دهیم در حالی که بخشی از مبلغان در زمینه شبهات عقلانی، پاسخ قانع کننده ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در ادامه با بیان اینکه خط تولید محتوای هدفمند برای تبلیغ نداریم، ابراز داشت: ما باید معارف ناب انقلاب و اسلام را جزء معارف تبلیغی قرار دهیم در حالی که این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

*تبلیغ اصل انقلاب، جناحی رفتار کردن نیست

وی با تاکید بر اینکه صحبت کردن در خصوص اصل انقلاب به معنای جناحی رفتار کردن نیست، اظهار داشت: باید نظریه های مترقی انقلاب از جمله مردم سالاری دینی را تشریح کرد تا سیاه نمایی ها علیه اصل نظام برطرف شود. 

*آمار بسیار بد آسیب های اجتماعی گریه آور است

مدیر موسسه صدرا در ادامه بر لزوم توجه مبلغان به آسیب دیدگان اجتماعی و محرومین جامعه تاکید کرد و گفت: آمار بسیار بد آسیب دیدگان اجتماعی، زنان خیابانی، حاشیه نشینی ها و معتادان گریه آور است و جمهوری اسلامی نمی تواند این وضع را تحمل کند و باید فکر اساسی شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات اجتماعی با کار فرهنگی و دینی رفع می شود، ابراز داشت: ورود به عرصه محرومین، فرصت طلایی را بوجود می آورد که کار تبلیغ دینی را جدی تر انجام دهیم.

*رفتار و کلام تفرقه افکنان، تیشه به ریشه اسلام می زند  

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به بحث اتحاد مسلمین تاکید کرد و گفت: امروز هر عالم روشن بین و دلسوز و همچنین طلبه بابصیرتی می داند  تلاش برای حفظ و تقویت اتحاد، بحث مهمی است و الگوی ما در این بحث، سیره امیرالمومنین(ع) است.

وی تصریح کرد: انسان متاسف می شود برای کسانی که مسئله به این روشنی را درک نمی کنند و با کلام و رفتار موهن و تفرقه افکنان خود تیشه به ریشه اسلام می زنند و هرروز جان هزاران شیعه بی گناه را در اقصی نقاط دنیا می گیرند.

مدیر موسسه صدرا افزود: اعضای گروه های تکفیری تصاویر ضبط شده رفتارهای افراد بی بصیرت را مشاهده کرده و برای کشتن شیعیان انگیزه پیدا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی در پایان خاطرنشان کرد: امروز هر شیعه ای که در جهان اسلام شکنجه و کشته شود، مسئولیت آن برعهده کسانی هستند که به سمت تفرقه سوق می دهند و طلبه هایی را پرورش می دهند که برخلاف این اصل مسلم حرکت کنند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مصطفی هاشمی IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام فقط نشسته اید و حرف میزنید امور مساجد یک سازمان بدرد نخور است که کارش رساندن خویشان و دوستان آقایان به نان و نوا می باشد و قلع و قمع طلاب و روحانیون فعال میباشد عوض اینقدر شعار دادن یک مقدار عمل کنید عمل