شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هادی وکیلی - فردوسی مشهد

حوزه/ وکیلی، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: جریان های سیاسی انحرافی در طول تاریخ، در صدد کشاندن روحانیت به سمت خود بودند، اما موفق نشده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر هادی وکیلی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، در میزگرد علمی همایش "تحجر و اسلام آمریکایی"، در مشهد با تاکید بر این که عالمان شیعی قلمرو اجتماعی خود را داشته و در برابر جریان های انحرافی ایستاده اند، اظهار داشت: جریان های سیاسی انحرافی در طول تاریخ برای کشاندن روحانیت به سمت خود تلاش کرده اند، اما این گفتمان غالب نشده است.

وی با اشاره به ورود جریان های انحرافی فکری در تاریخ تشیع به عنوان گفتمان رقیب و دشمن، ابراز داشت: وقتی ناتوانی این گفتمان ها در این مسیر اثبات شد، جریان های جدیدی ایجاد گردید که گاهی به نام تشیع و به کام دشمنان عمل می کرد که البته این امر در کل اسلام رخ داد.

وکیلی با اشاره به نوشته های سلمان رشدی که از نفوذ 1400 سال پیش و ایجاد یک روایت جعلی استفاده کرده، اظهار داشت: جریان تصوف نیز که ارائه یک عرفان انحرافی به نام دین و در واقع بازتولید اندیشه های هندی، یونانی و ... در میان مسلمانان و شیعیان است، به برون نگری و کاری به بیرون جامعه نداشتن، اشاره دارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این جریان در مقابل رهبر دینی قرار گرفته و به نفع جریان های ظالم و ستمگر در طول تاریخ به کارآمد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که امامان معصوم(ع) در برابر غالیان موضع می گرفتند، اظهار داشت: دشمنان برای از بین بردن شیعه به عنوان مکتبی که به طور کامل حق مطلق است، به این نتیجه رسیده اند که باید از درون به آن ضربه زد.

وکیلی یادآور شد: با وجود این که شیعه مرزهایی منفک با سایر جریان های مذهبی اسلامی دارد، اما هرگز به کسی توهین نکرده و در نقد افراد نیز تقیه داشته و در واقع سنت عملی اهل بیت(ع) مسالمت آمیز بوده و با سایران درگیر نبوده اند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد در پایان تاکید کرد: سنت اهل بیت(ع)، مسیر واگرایی نیست و اگر کسی این گونه باشد در واقع مسلمان واقعی نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha