جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / محور اصلی خطبه های نمازجمعه این هفته لبنان، تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریست خواندن حزب الله لبنان بود؛ موضوعی که با واکنش شدید خطبا و روحانیون لبنان اعم از شیعه و سنی مواجه شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، محور اصلی خطبه های نمازجمعه این هفته لبنان، تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریست خواندن حزب الله لبنان بود؛ موضوعی که با واکنش شدید خطبا و روحانیون لبنان اعم از شیعه و سنی مواجه شده است.

اقدام شورای همکاری، یک جنگ بیرحمانه است

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت در خطبه نماز جمعه تاکید کرد: اقدام دولت‌های حاشیه خلیج فارس در قرار دادن اسم حزب الله در لیست تروریست ها، یک نوع جنگ بیرحمانه است که علیه مقاومت صورت می گیرد و هدف از آن تضعیف و تخريب چهره ی مقاومت می باشد.

وی افزود: همه این اقدامات در راستای خوش خدمتی به دشمن صهیونیستی که از همکاری هم‌پیمانانی برجسته در جنگ علیه مقاومت برخوردار است. اما این  اقدام تنها موجب افزایش پافشاری و پایداری مقاومت و هم‌پیمانان آن در تداوم جنگ علیه اسرائیل چه از جنبه صهیونی یا از جنبه تکفیری و خلیجی می شود تا اینکه در آخر پرده‌ها کنار رود و حقیقت امور نمایان شود.

شیخ حبلی در همین راستا موضع "نهاد المشنوق" وزیر کشور لبنان را در همایش تونس مبنی بر رد قرار دادن حزب الله در لیست تروریست ها ستود و گفت: وی علی رغم اختلافاتی که در دیدگاه سیاسی با مقاومت دارد اما سر بزنگاه از مقاومت دفاع کرد و همه باید به موضع المشنوق وزیر کشور اقتدا کنیم که واقعا به عنوان یک دولتمرد و مدافع لبنان و حاکمیت آن رفتار می کند؛ موضع وزیر بیانگر حس مسئولیت پذیری ملی وی نسبت به وظایفی است که برعهده دارد.

مراقب تحرکات اسرائیل و حامیان او باشید

آیت الله عبد الامیر قبلان نایب رئیس "مجلس اعلای شیعی لبنان" هم در خطبه های نماز جمعه گفت: دشمن اسرائیلی برای هجوم به همگی شما لحظه شماری می کند، مراقب تحرکات اسرائیل و حامیان او و کسانی که به او گرایش دارند باشید و متوجه فتنه هایی که کشورتان را تهدید می کند باشید.

شیخ قبلان اظهار داشت: امروز اتحادیه عرب، بعد از نمایان شدن واقعیت ها و حقیقت ها در حال فروپاشی است و اسرائیل برای حمله به امت عربی و اسلامی لحظه شماری می کند؛ به همین خاطر از شما می خواهم در یک صف قرار گیرید و از خودمحوری دوری کنید و در برابر فتنه ها و توطئه ها یک دست و متحد باشید.

وی اظهار کرد: ما امروز در حالت تفرقه هستیم؛ به همین خاطر باید بر این راه پایدار و نسبت به توطئه های دشمن آگاه باشیم که از سال 1948میلادی آغاز شد و یهودی ها توانستند سرزمین و شهرها و روستاها و مقدساتمان را به اشغال در آورند، تا امروز ما در وضعیت انحطاط و آشوب به سر می بریم و باید آگاه و بیدار باشیم و در مورد تهدیدات تدبیری بی اندیشیم.

هرکه بخواهد حزب الله را سرنگون کند، خود را سرنگون کرده است

آیت الله شیخ عفیف النابلسی هم در خطبه های نماز جمعه شهر صیدا گفت: علیرغم اوضاع آشفته ای که مردم لبنان در آن به سر می برند و اختلافات سیاسی شدیدی که در زمینه های مختلف وجود دارد، ما معتقدیم که بقای دولت به مصلحت تمام مردم لبنان است و سقوط آن به معنی باز شدن راه فتنه و ویرانی و سیاست و قانون اساسی ناشناخته می باشد و هرکس ما را به افزایش بحران تهدید کند، در واقع اسلحه را به سمت خود گرفته نه فقط به سمت دشمنان. هرکه بخواهد حزب الله را سرنگون کند، خود را سرنگون کرده است. پس همگی آرامش خود را حفظ کنید و به امنیت و ثبات کشور توجه داشته باشند که نیازمند عقل های آگاه و رفتار مسئولیت پذیرانه است نه کسانی که تاثیر می پذیرند و عقب می کشند.

وی خاطر نشان کرد: اقدام شورای همکاری خلیج در قرار دادن حزب الله در لیست سازمان تروریستی هم ارزش با جوهری که با آن نوشته شده نیست. چراکه رزمندگان توجهی به ستایش احدی نمی کنند و از توهین کسی نمی ترسند.رزمندگان مقاومت و آزادگان می دانند که این مقاومت از شریف ترین و پاکترین جنبش جهادی در روی زمین به شمار می رود.

نابلسی گفت: این اعراب همیشه در ذلت و خواری و توطئه گری علیه هر که با رژیم صهیونیستی مبارزه می کند، بوده اند. ما پیش از این موضع گیری ها آن ها را شنیده ایم و اکنون نیز شاهد موضع گیری های توهین آمیزی که همسو با دشمن اسرائیلی است هستیم.

وی در ادامه گفت: اینکه شورای همکاری خلیج فارس "حزب الله" را در لیست سازمان تروریسیتی قرار می دهد، مکر و نیرنگ و دروغ و سقوط آن ها توسط دشمن را نشان می دهد. هر طور که باشد مقاومت آزادگان و انسان های شریف ادامه خواهد داشت و شما خوار و ذلیل خواهید شد.

"مقاومت" بالاتر از آن است که اختلاف اعراب آن را لکه دار کند

شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم با انتقاد شدید از تصمیم شورای همکاری خلیج فارس گفت: اعراب به اعراب و کشورهای اسلامی به اسلام تعلق دارد و شورای همکاری خلیج فارس پیرامون آن می باشد، پس اگر کشورهای ما اختلاف داشته باشند از هم می پاشند و اسرائیل تنها با گرفتن جان عرب ها و جنایت به اهل و وطن آن سیر خواهد شد. ما از طرف قومیت عربی و وطن دوستان و از طرف دین خداوند سبحان، اقدام آن ها را در قرار دادن مقاومت لبنان در لیست تروریسم به شدت محکوم می کنیم؛ چراکه مقاومت لبنان بالاتر از این است که اختلافات اعراب بخواهد آن را لکه دار کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha