پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جمشیدی

حوزه/ به هر میزانی که بتوانیم پژوهش را در نظام آموزشی حوزه نهادینه نماییم، به تولید علم و فکر کمک کرده و به اوقات فراغت طلبه‌هایی که نمی‌توانند وارد برخی عرصه‌ها شوند، جهت داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»  به نقل از روابط عمومی حوزه خواهران،حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، در نشست فصلی مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، بر  ماده‌سازی طرح آمایش استان‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده تأکید نمود.

وی، با اشاره به دو امتحان بزرگ ملت ایران در روزهای اخیر، که شرکت در راه‌پیمایی 22 بهمن و انتخابات پنجمین مجلس خبرگان و نیز دهمین مجلس شورای اسلامی بود، سربلندی بیش از پیش ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران را نتیجه آن دانست و با اشاره به برکات حوزه‌های علمیه خواهران، ابراز کرد: همه ما محتاج تذکر و تنبه هستیم. گاهی، ممکن است کاری را به اخلاص آغاز نماییم، ولی در عمل دست به کاری بزنیم که از عصبانیت نشئت گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که مخلصان، همواره، در معرض خطر عظیمی هستند، تأکید نمود: گاهی، در زندگی آن قدر کارها گره می‌خورد و سخت می‌شود که باید به سوی خدا برویم تا گره از کارمان گشوده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، با بیان این که اگر بهترین لذت‌ها را داشته باشیم، ولی در آن خدا نباشد، دلخوشی نداریم، گفت: اصحاب کهف در قرآن بسیار تکریم شده‌اند، زیرا برخلاف جامعه‌، به سوی خدا رفتند.

وی حفظ ایمان را در دوران کنونی سخت دانست و اظهار داشت: لازم است در کارهایمان (رفت‌وآمدمان، نوشته‌هایمان و...) تأمل نماییم و آن را به دقت بررسی نماییم تا جلوه‌‌های خدایی در آن واضح باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ، در بخش دیگری از سخنانش، به نکاتی برای ارتقای هر چه بیشتر عملکرد حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: لازم است مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران طرح آمایش استان‌ها را آماده نمایند و در این باره برنامه داشته باشند. همچنین دست کم نیازهای استان را در پنج یا ده سال آینده احصا نمایند.

وی افزود: در نظر داریم تا دو سال آینده، وضعیت همه مدارس ما در سراسر کشور از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در حد خوبی باشد. در این باره لازم است شاخصه‌های این کار در دفتر برنامه‌ریزی و نظارت آماده و به مدارس ارسال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی بر بررسی مشکلات مدارس تأکید ورزید و رفع آن را لازم برشمرد و گفت: اگر طلبه‌ای مشکلی داشته باشد و رفع آن از دست ما بربیاید، ولی در این زمینه کاری انجام ندهیم، در پیشگاه خداوند مسئول خواهیم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ، با بیان این که اعتباری که خدا به شما داده است، در راه خدا خرج کنید، ابراز نمود: لازم است برای اصلاح امور، در کارهایمان تأمل داشته باشیم و با بینش پیش برویم. همچنین برای کارها برنامه‌ریزی داشته باشیم و در رفع مشکلات بکوشیم.

 

وی، بار دیگر، تأکید کرد: باید طرح آمایش استان‌ها طرح مشخصی در زمینه‌های گوناگون برای پنج و ده سال آینده داشته باشد. زیبنده نیست که از مشکلات مختلف بی‌خبر باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، با بیان این که حرکت ما در سطح 2، کیفی‌بخشی بوده است، تصریح نمود: سیاست ما در سطح 3، توسعه رشته‌هایی بوده است که تاکنون نداشته‌‌ایم. در سطح 4 نیز توسعه، با احراز و استقرار شرایط بوده است. از سوی دیگر، اگر بخواهیم کرسی‌های نظریه‌پردازی داشته باشیم، باید حوزه‌های علمیه را تقویت کنیم.

وی پژوهش را مسئله‌ای جدی خواند که نیازمند توجه است و تأکید نمود: یکی از زمینه‌هایی که خواهران طلبه می‌توانند در آن نقش‌آفرین باشند، پژوهش است. به هر میزانی که بتوانیم پژوهش را در نظام آموزشی حوزه نهادینه نماییم، به تولید علم و فکر کمک کرده و به اوقات فراغت طلبه‌هایی که نمی‌توانند وارد برخی عرصه‌ها شوند، جهت داده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: باید فرصت برای عرضه آثار دانش‌آموختگان و طلاب فراهم باشد.

وی، با اشاره به حجم بالای کار در برخی استان‌ها و لزوم استفاده از آن، بر تعامل با نهاهای علمی و آموزشی کشور تأکید ورزید و همت گماردن در این زمینه را لازم دانست و اظهار داشت: افزون بر این، لازم است عرصه مناسبی برای پرداختن به امور پژوهشی فراهم باشد. شایسته است پژوهش، دغدغه جدی مدیران استانی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، در ادامه، از توجه ویژه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور به آسیب‌های اجتماعی سخن گفت و بیان کرد: در جلسات متعددی در محضر مقام معظم رهبری آسیب‌های اجتماعی احصا و مصوب شده است که در شش ماه، برنامه‌هایی در این زمینه اجرا شود. ما به عنوان حوزه‌های علمیه خواهران خود را موظف می‌‌دانیم که در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی و رفع آن، نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا به سهم خود، گامی در جهت تحقق منویات مقام عظمای ولایت برداشته باشیم.

وی ادامه داد: در نظر داشته‌ایم که هر مدرسه علمیه، قطب علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی باشد. افزون بر این، تولید علمی، پاسخ به شبهات، اعزام مبلغان، فعالیت جدی در زمینه قرآن و برگزاری کلاس‌های معارف و... را نیز مدنظر داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، با اشاره به قدمت بیست‌ساله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، وضعیت کنونی مدارس علمیه را مطلوب توصیف نمود و اظهار داشت: خوشبختانه، بسیاری از مدارس ما مشارکت فعال در آموزش و پرورش و نیز تربیت نسل جوان دارند. همچنین خرسندیم که در وارد عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی شده‌ایم و از رهگذر آن، آمار آسیب‌هایی مانند طلاق، خودکشی و... پایین آمده است که در خور تأمل است.

وی تصریح کرد: وظیفه داریم که رویکرد سازمان را به مقابله با آسیب‌های اجتماعی معطوف نماییم و مواظب باشیم که از نفوذ این آسیب‌ها در خانواده طلاب جلوگیری شود. البته این آسیب‌ها در حوزه‌های علمیه بسیار کمتر از دیگر لایه‌های جامعه است و باید بکوشیم هر چه بیشتر کم شود. در این باره لازم است از نظرات مدیران مدارس و نیز جامعه‌شناسان، استادان اخلاق و... بهره بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، در پایان، بر بررسی عملکرد بخش‌های مختلف و نیز برنامه‌ریزی برای آینده تأکید نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha