جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار هاشمی مدیرکل بنیاد شهید قم

حوزه/ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم با بیان اینکه بیش از ۱۱۴ شهید ایرانی و غیرایرانی مدافع حرم به آمار شهیدان قم اضافه شده اند، گفت: با تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ثواب دو چندان شهدای مدافع حرم، تمام مجروحین و جانبازان بیداری اسلامی و مدافع حرم نیز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سردار سید جواد هاشمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم برگزار شد، اظهار داشت:  22 اسفند ماه سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ به نام روز بزرگداشت شهدا نام گرفت.

وی به تشریح برنامه های بزرگداشت «روز شهید» پرداخت و تصریح کرد: در راستای ترویج گفتمان ایثار و شهادت، همایشی با حضور ائمه جماعات مساجد استان روز سه شنبه ساعت 15 در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با بیان اینکه مرجعیت، روحانیت و حوزه های علمیه به عنوان یکی از ظرفیت های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می آیند، ابراز داشت: بر این اساس، برنامه تجلیل از خانواده معظم شهدا در روز دوشنبه هفدهم اسفندماه به مناسبت «روز شهید» در دفتر حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و علوی گرگانی انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین به مناسبت «روز شهید» از مراجع عظام تقلید درخواست ارائه پیام با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت را کرده ایم و ان شاءالله بزرگان دین در دروس خود نیز به جایگاه شهیدان خواهند پرداخت.  

هاشمی با بیان اینکه دعای کمیل با مشارکت هیئت رزمندگان اسلام در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می شود، اظهار داشت: همچنین دعای پرفیض ندبه در صبح جمعه و دعای سمات در گلزار شهدای سوم خرداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه شورای اداری استان و غبارروبی مزار شهیدان از دیگر برنامه های این اداره کل به مناسبت «روز شهید» است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: همچنین به مناسبت «روز شهید»، در ادارات کل از خانواده معظم شهیدان در قالب «طرح سپاس»، تجلیل و تقدیر صورت خواهد گرفت.

*3500 شهید در گلزای شهدای علی بن جعفر(ع)          

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از 3500 شهید در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم به خاک سپرده شده اند، ابراز داشت: حدود 3 هزار دانش آموز قمی به مناسبت روز شهید در گلزار شهدای قم حضور و با یک شهید انس خواهند یافت.

وی همچنین به غرس نهال با نام شهیدان دفاع مقدس اشاره داشت و گفت: غرس نهال از روز شنبه در بوستان های قم با نام شهیدان آغاز شده است.

*همایش «روز شهید» در قم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین به همایش «روز شهید» اشاره داشت و افزود: این همایش روز شنبه 22 اسفندماه با حضور یکی از مسئولان کشوری یا لشکری در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حرکت کاروان های نمادین پیاده رو و موتورسوار از فلکه پلیس به سمت گلزار شهیدان، نامه به شهید در قالب انشاء نویسی در سطح مدارس استان، برنامه میثاق با شهیدان و ارائه گزارش در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه از دیگر برنامه های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت «روز شهید» خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم مردمی کردن برنامه های «روز شهید» تاکید کرد و گفت: در این زمینه همکاری خوبی با هیئات مذهبی، ائمه جماعات و بسیج مساجد برای مردمی کردن بزرگداشت شهیدان صورت گرفته است.  

*تعداد شهدای استان قم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص مجموع آمار تعداد شهیدان استان، اظهار داشت: در مجموع 5430 شهید از استان قم تقدیم انقلاب شده است.

*شهدای مدافع حرم تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «حوزه» در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن شهدای مدافع حرم در آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: بیش از 114 شهید ایرانی و غیرایرانی مدافع حرم به آمار شهیدان قم اضافه شده اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم افزود: با تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ثواب دوچندان شهدای مدافع حرم، تمام مجروحین و جانبازان بیداری اسلامی و مدافع حرم نیز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهند گرفت.

هاشمی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اصحاب رسانه قم با بیان اینکه شهیدان، جانبازان و ایثارگران بدون هیچ گونه ادعای مزد و منّتی در راه دین دفاع کردند، ابراز داشت: باید خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران را مورد توجه قرار دهیم و در زمینه مسکن، معیشت و ایجاد اشتغال برای خود و فرزندان آنها تلاش کنیم.     

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش زمینه حضور خانواده شهیدان در مدارس و بازدید از خانواده های معظم شهدا را فراهم کند چرا که در تربیت فرهنگی دانش آموزان نقش موثری دارد.

*لزوم عمل به سیره شهدا در جامعه

هاشمی با بیان اینکه کلمه شهادت در تفکر اسلامی به مفهوم "از خودگذشتگی از تمام سرمایه های وجودی" است، ابراز داشت: امروز باید عمل به سیره شهیدان را در ادارات کل و بطن جامعه مشاهده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شهیدان یار و مددکار مردم بودند، اظهارداشت: جامعه را باید با نام و یاد شهید بسترسازی کنیم.

*احترام کشورهای لائیک به کشته شدگان خود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم به احترام کشورهای لائیک به کشته شدگان خود در جنگ جهانی اشاره داشت و افزود: شهرداری ها در کشورهای لائیک موظف هستند هرروز صبح، دسته گل در مزار کشته شدگان خود بگذارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم افزود: متاسفانه هنوز موزه دفاع مقدس در شهیدان نداریم و گلزارهای شهیدان بیش از 30 سال است که گردوغبار گرفته اند.

هاشمی با تاکید بر این که یکی از مهم ترین خواسته شهیدان استکبارستیزی است، ادامه داد: امروز اگر مقاومت در جبهه سوریه، عراق و لبنان موفق است به برکت خون شهیدان می باشد.

*چرا عروسی فرزندان خود را در جوار شهدا نمی گیریم؟

وی با بیان اینکه افتخار استقلال و امنیت امروز جامعه مرهون خون شهیدان است، اظهار داشت: چرا مراسم ازدواج های فرزندان ما در تالارها است و در گلزارهای شهدا صورت نمی گیرد؟؛ کشورهای لائیک، مذهب ندارند اما جشن ها و برنامه های اصولی خود را در کنار خانواده کشته شدگان خود برگزار می کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با تاکید بر اینکه 22 اسفند باید تبدیل به جنبشی مردمی شود، افزود: مردم خوب و شریف ایران همان گونه که نسبت به مناسبت های اربعین، محرم و صفر اهتمام دارند، در 22 اسفند نیز به تکریم از شهیدان بپردازند.

هاشمی با بیان اینکه اصحاب رسانه در تبیین فلسفه شهادت نقش تاثیرگذاری دارند، اظهار داشت: متاسفانه همدلی و همزبانی گم شده و فقط به رویکردهای چالشی پرداخته می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال از بین بردن فرهنگ ایثار و شهادت هستند، گفت: با توجه به موج جدیدی که در تحولات منطقه رخ داد و رهبری بی بدیلی که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دارند، دشمنان به دنبال تضعیف و از بین بردن فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان نسخه مقابله با استکبار هستند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha