سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حمید حسن زاده /امام جمعه میاندوآب

حوزه/ امام جمعه میاندوآب گفت: انسان‌ها مهم‌ترین تهدید برای منابع طبیعی بشمار می‌روند که به علت عدم فرهنگسازی صحیح تهدیدی جدی تلقی می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از منابع طبیعی، اظهار داشت: روایات متعددی وجود دارد که انسان باید دو ارتباط را به شایستگی برقرار کند، اولین ارتباط، ارتباط با خدا و بندگی است و دومین ارتباط، ارتباط با مخلوقات است و این مخلوقات تنها مختص انسان نیست، بلکه همه چیز غیر انسان را مانند محیط زیست و جانداران دیگر را شامل می‌شود.
وی افزود: تاکیدات در آیات و روایات متعددی در مورد احترام به غیر انسان وجود دارد چنان که روایت داریم اگر انسانی بر روی مرکبی سوار بود و کسی قصد داشت با او حرف بزند، باید آن فرد از روی مرکب پیاده شود تا آن حیوان در هنگام گفت‌وگوی این دو نفر اذیت نشود و همچنین روایت داریم که نباید شاخه درختان را بشکنید و همه این روایت ها نشانه توجه ویژه اهل بیت (ع) به جانداران غیر انسان است.
امام جمعه میاندوآب با اشاره به نقش طبیعت در زندگی انسان‌ها تصریح کرد: انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.
وی افزود: فرهنگ اسلامی، طبیعت را گهواره و زمینه ساز پرورش و کمال انسان می داند، ازاین رو با هر کس که به این عامل، آسیب و زیان رساند و آن را برای رشد بشر ناامن سازد، مقابله می کند، نظام طبیعت؛ بر اساس حکمت آفریده شده تا آدمی در پرتو نعمات الهی از مادیت به معنویت برسد و دنیا و آخرت را به شایستگی در خود به کمال برساند.
حجت الاسلام حسن زاده بیان کرد: انسان‌ها مهم‌ترین تهدید برای منابع طبیعی بشمار می‌روند، هر جا که قدم می‌گذارند به علت عدم فرهنگسازی صحیح تهدیدی جدی تلقی می‌شوند و برای حل این معضل باید تبلیغات رسانه‌ای، رادیویی و کارهای فرهنگی مانند انیمیشن‌سازی که نیاز به سخنرانی ندارند بیشتر شود.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha