شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 مسجد فرهادیه در بوسنی

حوزه / مرمت و بازسازی مسجد فرهادیه، از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی و نماد فرهنگی در این کشور به زودی به پایان می‌رسد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مرمت و بازسازی یکی از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی به زودی به پایان می‌رسد. مسجد فرهادیه یکی از نماد‌های فرهنگی این کشور محسوب می‌شود که در طی جنگ 1993 بوسنی آسیب دید. پس از 15 سال بازسازی، سرانجام این مسجد در هفتم می سال 2016 و درسالگرد تخریبش بازگشایی خواهد شد.

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه از سال 2014 کار بازسازی و مرمت گسترده در مسجد فرهادیه  شهر بانیا لوکا، دومین شهر بزرگ کشور  بوسنی را برعهده داشته است. عثمان کوزلیک، مفتی بانیا لوکا به خبرنگاران گفت: انتظار می‌رود که حداقل 20 هزار نفر از جمله سیاستمداران برجسته در مراسم بازگشایی این مسجد تاریخی شرکت کنند. بازگشایی مسجد فرهادیه نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمامی مردم شهر ما از دیگر دیان مهم و ارزشمند است. من در گفتگو با بسیاری از مسیحیان ارتودوکس در بانیا لوکا متوجه شدم که آن‌ها نیز مسجد فرهادیه را بخشی از تاریخ و گذشته خود می‌دانند. ما باید این احساس را حفظ کرده و از فرهنگ‌های مشترک میان اعضای جامعه محافظت کنیم.

نگاهی به تاریخچه مسجد فرهادیه

مسجد فرهادیه در سال 1579 توسط سانجاک بی فرهاد پاشا  بنا شد و یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری اسلامی در اروپا در نظر گرفته می‌شود. با این حال در جنگ بوسنی و هرزگوین این مسجد تاریخی توسط نظامیان صرب تخریب شد.

نخستین پروژه بازسازی این مسجد در سال 2001 توسط اتحادیه اسلامی بوسنی آغاز شد اما به دلیل کمبود منابع و امکانات متوقف شد.  به این ترتیب پروژه بازسازی و مرمت این مسجد را در سال 2014 آژانس ترکی متقبل شد.

در طی جنگ بوسنی صدها مسجد و مکان تاریخی در محل  درگیری‌ها آسیب‌های جدی دیده یا تخریب شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha