سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ضریح حضرت معصومه

حوزه/ با توجه به حجم بالای سفر به شهر مقدس قم در مناسبت های مختلف، به ویژه در ایام نوروز، نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی و ارایه خدمات بهتر و مناسب تر به خیل عظیم زایران کریمه اهل بیت(ع) کاملاً احساس می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شهر مقدس قم سالانه ميزبان 20 ميليون زائر است... خدمت رسانی به زایران در قم نیازمند رویکرد و حمایت ملی است... استان قم در محور شاهراه ارتباطی 17 استان کشور قرار دارد و سالانه حدود یک میلیون زایر غیرایرانی به قم می آیند.... قم عش آل محمد(ص) و حرم اهل بیت(ع) است... قم افتخار و آبروی نظام اسلامی است... خدمت به قم خدمت به انقلاب و اسلام است...

جملات فوق هر یک بخشی از سخنان مطرح شده از سوی مسئولان استانی و ملی در طول سال های اخیر بوده که در پیشخوان رسانه ها به عنوان تیتر خبری قرار گرفته است.

همان طور که در سطور فوق نیز اشارتی شد،‌ سالانه حدود 20 میلیون و بلکه بیشتر زائر هموطن و غیرهموطن به این دیار مقدس می آیند تا از فیوضات معنوی آن بیش از پیش بهره مند شوند.

بی شک با توجه به این حجم بالای سفر به شهر مقدس قم در مناسبت های مختلف به ویژه در ایام نوروز و نیمه شعبان نیازمند برنامه ریزی، هماهنگی و ارایه خدمات مناسب از سوی نهادها و دستگاه های متولی و خدمات رسان است.

آنچه ذهن نگارنده را به عنوان یک انگاره تاسف بار به خود مشغول ساخته، این که هنوز حمایت ها در راستای توسعه کلانشهر قم و بهبود کیفی امور در آن در حد و مقیاس جهانی که هیچ، حتی ملی هم نبوده و همین امر دستگاه های خدمت رسان را در انجام خدمت بهتر و شایسته تر به انبوه زائران و مسافران و نیز مجاوران آستان ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) با مشکل جدی روبرو ساخته است.

در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیونی ایران اسلامی در فاصله حداکثر چهار ساعت می توانند خود را به شهر قم برسانند که این ویژگی تنها منحصر به دومین قطب زیارتی کشور می باشد.

یکی از الزامات شهر مقدس که نباید مورد غفلت واقع شود، تهیه و تامین خوراک معنوی و دینی برای این جمعیت چند ده میلیوتی در طول سال است ، خاصه در ایام نوروز که به اذعان مسئولان امر، ‌بین 3 تا 5 میلیون زائر و مسافر به قم می آیند.

یکی دیگر از مشکلات دیرپا در عرصه زائرپذیری در قم این است که متاسفانه میزان ماندگاری بسیاری از زائران در این شهر به ویژه بخش اعظمی از مسافران نوروزی از چند ساعت فراتر نمی رود و این در حالی است که همه استان های مسافرپذیر کشور با انواع برنامه ریزی ها  می کوشند؛ مسافران نوروزی را برای مدت قابل توجهی در شهر و دیار خود نگاه دارند؛ جالب این که گاه مشاهده می شود شهرهایی که چندان جاذبه و کششی برای مسافران ندارند، در این امر با توفیقات قابل توجهی روبرو می شوند.

از سال ها پیش ، یکی از جدی ترین مشکلات مسافران نوروزی در قم ناظر به محل اسکان و اقامت آنها بوده و در همین رابطه نیز در همین سال ها ، بارها مسئولان در مصاحبه های خود به این نکته اشاره داشته اند که تعداد تخت‌های اقامتی استان پاسخگوی نیاز مسافران و زائران ورودی به قم نیست.

در کنار این مساله باید به مشکل ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر اشاره کرد و حقیقتاً جای این سوال باقی می ماند که به راستی اگر ظرفیت و بستری به نام رودخانه در جوار حرم حضرت معصومه(س) وجود نداشت، چه وضعیتی در انتظار قم به جهت کمبود پارکینگ و محل اسکان موقت می بود؟!

صدالبته پرداختن به برخی ضعف ها و به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن نقاط قوت و فرصت ها نیست؛ کما این که به لطف الهی در حال حاضر به همت تلاش های نهادها و دستگاه ها تا حدی ، بسترهای خوبی برای پذیرایی شایسته از زائران به ویژه در چنین ایامی فراهم شده که باید آن را به فال نیک گرفت و با امید به آینده از مسئولان درخواست کرد هر چه بیشتر و بهتر در عرصه تجهیز قم به استانداردهای لازم زائرپذیری و استقبال از مسافر بکوشند.

نگاه و رویکرد ملی به قم و همچین حمایت هایی خارج از استانی به این شهر مقدس و مورد توجه همه شیعیان جهان، اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد، به یقین نتیجه آن دستاوردها و برکاتی خواهد بود که یکی از آن ها، رشد قابل توجه آمد و شد زایران ایرانی و خارجی به شهر کریمه اهل بیت (ع) و به ویژه افزایش میزان مدت اقامت و ماندگاری آنان در این دیار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha