جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ملکی مدرسه معصومیه

حوزه/ باید سال‌ها همه نهادهای فرهنگی دست به دست هم دهند و با شیب کند در جامعه فرهنگ سازی کنند تا خرافات در جامعه ریشه کن شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز گفت: در ایام نوروز رسم‌های بسیاری وجود دارد که مورد تائید اسلام است و از آن جمله می‌توان به صله‌رحم، دید و بازدید، احوال‌پرسی از فامیل و تمیز کردن و نظافت خانه اشاره کرد.

وی بیان کرد: این رسم‌ها اگر تمام ایام سال نیز انجام شود خوب است و اسلام مشخص نکرده که زمان مشخصی دارند ولی به هر حال اصل آن یکی از دستورات اسلام است و در ایام نوروز ایرانی‌ها توجه بسیاری به آنها دارند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم با بیان اینکه در ادعیه‌ها و دعاهایی که نوروز در آنها وارد شده بر اصل تغییر و تحول در طبیعت تأکید شده است، گفت: در این دعاها بیان می‌شود که همانطور که تا دیروز زمین مرده بود و امروز بیدار می‌شود، انسان‌ها باید درس بگیرند و حرکت خود را به سوی رشد و تعالی آغاز کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در نوروز که دارای آموزه‌های بسیاری برای انسان‌ها است خرافاتی نیز وارد شده که مهم‌ترین آنها چهارشنبه سوری است که منشأ عقلی و عرفی ندارد و گاهی اوقات بوی توحش نیز به خود می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: ممکن است در توجیه خرافات بگویند که اصل چهارشنبه سوری برای روشنایی است که باید گفت در آموزه‌های دینی چنین موضوعی نداریم و نباید جزو ارزش‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با اینگونه خرافات باید آگاهی مردم را نسبت به حقایق افزایش دهیم، گفت: تا مردم را نسبت به اصل و منشأ خرافات آگاه نکنیم این امور به عنوان یک امر ارزشی خواهد ماند و مردم پای آن خواهند ایستاد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم عنوان کرد: اگر انسان‌ها به چیزی عادت کنند ولو اینکه باطل باشد نمی‌توان آنها را به راحتی ترک داد و باید برای فراموش کردن این ضد ارزش‌ها در طول زمان فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در چهارشنبه سوری این است که می‌خواهیم در لحظات آخر فرهنگ سازی کنیم، گفت: باید سال‌ها همه نهادهای فرهنگی دست به دست هم دهند و با شیب کند در جامعه فرهنگ سازی کنند تا خرافات در جامعه ریشه کن شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان کرد: برای رهایی از این مشکلات و خرافات باید به صورت ریشه‌ای با آنها مقابله کرد و احتیاج به یک اتاق فکری است تا با این فرهنگ‌های غلط در جامعه مقابله شود.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha