پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کتاب مجالس المؤمنین

حوزه / قاضی نوراللّه شوشتری در این اثر کوشیده است با بهره گیری از منابع اصیل و ترجیحاً منابع اهل سنت، عقاید شیعه، پیشینیه شیعیان، دانشمندان و ادیبان و دولتمردان شیعه و خدمات فرهنگی و علمی ایشان به اسلام و مسلمانان را نشان دهد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب مجالس المؤمنین که ازسوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ ومنتشر شده درهفدهمین همایش کتاب سال حوزه در گروه علمی: تصحيح و تحقيق به عنوان اثربرگزیده انتخاب شده است .

مجالس المؤمنین، از میان کتا بهایی که در باب تشیع و نا م آوران شیعه نگاشته شده، اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا از یکسو، شامل احوال بسیاری از عالمان، عارفان، ادیبان و شاعران، سلاطین و وزرا و دیگر چهره های اثرگذار شیعی و کارنامه فرهنگی و سیاسی ایشان است و از سوی دیگر،برخی آموزه ها و اعتقادات و سیر اندیشگی شیعیان را نشان داده است؛

امّا ویژگی بارز کتاب مجالس المؤمنین، پرده افکنی از مظالم و تعدیاتی است که ضد امامان و عموم شیعیان روا شده و تشیع را آیینی برساخته و غیراصیل وانموده است. قاضی نوراللّه شوشتری در این اثر کوشیده است با بهره گیری از منابع اصیل و ترجیحاً منابع اهل سنت، عقاید شیعه، پیشینیه شیعیان، دانشمندان و ادیبان و دولتمردان شیعه و خدمات

فرهنگی و علمی ایشان به اسلام و مسلمانان را نشان دهد.

تصحیح این کتاب، با بهره گیری از نسخه های خطی ارزشمند و بر پایه روش تصحیح علمی و انتقادی انجام و اختلاف نسخه های خطی به دقت ثبت شده است.

مصححان، در مقدمه، نتایج تحقیق گسترده خود را در باره احوالات قاضی نوراللّه شوشتری، خاندان، تحصیلات، استادان، شاگردان،معاصران، سفرها و آثار وی نشان داده اند. همچنین کوشیده اند اطلاعات کاملی از ساختار کتاب مجالس المؤمنین، کتا بهای مرتبط با آن ومنابع مورد استفاده مؤلف ارائه دهند.

این تصحیح، برخی کاستی هایی که مؤلف قصد تکمیل آن را داشته،تکمیل و حواشی وی را که در تبیین متن مؤثر و بعضاً تکمله ای برمطالب کتاب بوده، گردآوری و تصحیح کرده است.

همچنین تعلیقات لازم در باره ابهامات، اشتباهات، اجما لها، اعَلام، لغات، اصطلاحات، عبارات، اشعار، روایات و برخی دشوار یهای دیگر متن، بر پایه مستندات منابع، تبیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha