پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نوروز

حوزه/ صله ارحام، هدیه دادن به دیگران، دستگیری از مستمندان و نیازمندان، و مهرورزی به فرزندان و سایر اقوام از جمله حسنات ارزشمند عید نوروز می باشد که بارها در دین اسلام نیز به آن ها توصیه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زمانی نوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، با بیان اینکه بسیاری از آیین های عید نوروز مورد تایید اسلام واقع شده است، بیان داشت: بنابر روایات، واقعه عیدغدیرخم مصادف با اولین روز بهار بوده است.

مدیر مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) تهران ادامه داد: صله ارحام، هدیه دادن به دیگران، دستگیری از مستمندان و نیازمندان، گذشت از خطای همدیگر، و مهرورزی به فرزندان و سایر اقوام از جمله حسنات ارزشمند عید نوروز می باشد که بارها در دین اسلام نیز به آن ها توصیه شده است.

وی با بیان اینکه اصل نوروز به ما هو نوروز مورد قبول اسلام قرار گرفته است، تصریح کرد: مردم عزیز باید این نگاه مثبت اسلام به آیین نوروز را قدر بدانند، و با پرهیز جدی از معصیت و دوری از شادی های کاذبِ مخالف شرع، شکرگزار نعمات خداوند متعال باشند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی نوری با تاکید بر حمایت از مستمندان و ارائه کمک های نقدی و معنوی به آنان، اظهار داشت: ه یکی از کارهای بسیار زیبایی که همواره نزدیک بهار و قبل از عید نوروز در حمایت مادی و معنوی از نیازمندان صورت می گیرد، جشن عاطفه ها است. و اینگونه اقدامات یکی از اعمال بسیار شایسته و خداپسند می باشد که نشان از روحیه مهرورزی و ایثارگری در بین مردم می باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام موسی بن جعفر(ع) تهران با اشاره به اینکه ایام نوروز فرصت خوبی برای حل اختلافات و رفع کینه هاست، ابراز داشت: شاید در طول سال به دلیل مشغله های کاری و علمی چنین فرصتی به ندرت پیش بیاید، ولذا افراد به ارسال پیامک و یا تماس تلفنی برای صله رحم اکتفا کنند، اما در تعطیلات نوروزی انتظار می رود این سنتِ با برکت با دید و بازدیدهای خانوادگی صورت گیرد تا دل ها به همدیگر نزدیک شده و کینه ها از قلب ها زدوده شود.

استاد حوزه علمیه تهران در ادامه با انتقاد از شیوع آفت تجملات و مادی گرایی در خانواده ها، بیان داشت: این گونه کارها تقلید از فرهنگ معیوب غرب بوده و در تضاد کامل با سبک زندگی اسلامی است. ولذا دنباله روی از مادی گرایانِ مروج اشرافی گری، باعث خواهد شد تا سنت حسنه صله ارحام ترک شود و منجر به بروز خسارات بی شمار مادی و خصوصاً معنوی گردد.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد تا سبک زندگی اسلامی با تلاش روحانیون و با انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی مورد توجه همگان واقع شود، تا بساط تجمل گرایی و اسراف از متن خانواده های ایرانی برچیده شود، و سبک زندگی اسلامی و سیره و منش ائمه(علیهم السلام) الگوی نمونه ی همه ی مسلمین گردد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی نوری در پایان خطاب به طلاب گفت: فرصت تعطیلات عید را مغتنم شمارید و همچنانکه به دید و بازدید عید مشغول هستید، از درس و بحث های علمی غافل نشوید. و سعی کنید حضورتان در عید دیدنی ها مفید و همراه بار کار فرهنگی طلبگی باشد. و از هر فرصتی که برای تان فراهم می شود در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی، بازگو کردن مسائل فقهی، و بیان مناقب و معارف اهل بیت(ع) استفاده کنید.  42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha