جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 374925
۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
عید نوروز

حوزه /براساس آنچه از علما و فقها در رساله‌های عملیه ذکر نموده‌اند درلحظه تحویل سال دو عمل مستحب است یکی غسل و دیگری روزه .

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»: عید نوروز در ایران اسلامی همراه با اعمال و سنت های پسندیده ای است که در روایات دینی مورد نهی قرار نگرفته اند بلکه در بسیاری موارد تاکید نیز شده اند.

الف) جشن و دید و بازدید:

از محضر مرحوم امام خمینی قدس‌سره سؤال شده: نظر حضرت‌عالى راجع به عيد نوروز چيست؟ آيا همانند عيدهايى كه مسلمانان آن‌ها را جدى مى‏گيرند مثل عيد فطر و قربان، از نظر شرعى ثابت شده است يا اين‌كه فقط روز مباركى محسوب مى‏شود مثل روز جمعه و مناسبت‌هاى ديگر؟

ایشان چنین پاسخ داده‌اند: هرچند نص معتبرى مبنى بر اين‌كه عيد نوروز از اعياد دينى يا ايام مبارك شرعى باشد، وارد نشده است، ولى جشن گرفتن و ديد و بازديد در آن روز، اشكال ندارد، بلكه از اين جهت كه صله رحم مى‏باشد مستحسن است. (توضیح‌المسایل محشی/2/1027)

ب) اعمال و ادعیه:

در مورد نوروز، اعمال و ادعیه‌ای وارد شده و لکن دلیل آن‌ها از اعتبار لازم برخوردار نیست. به این استفتاء نیز که از محضر مرحوم امام خمینی قدس‌سره صورت گرفته توجه نمایید:

آيا آن‌چه راجع به عيد نوروز و فضيلت و اعمال آن وارد شده، صحيح است؟ آيا انجام آن اعمال (اعم از نماز و دعا و غيره) به قصد ورود جايز است؟

انجام آن اعمال به قصد ورود، محل تأمل و اشكال است، بله انجام آن‌ها به قصد رجا و اميد مطلوب بودن، اشكال ندارد. (توضیح‌المسایل محشی/2/1027)

ج) اعمال نوروز در رساله های عملیه

 دو عمل مستحبی است؛

1- غسل (نجاةالعباد/64)

2- روزه (نجاةالعباد/170)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha