پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

متاسفانه امروز بسیاری از پرونده های عریض و طویلی که در دادگاه های کشور به آنها پرداخته می شود به دلیل عدم رعایت این اصول است یعنی اگر روح جوانمردی در افراد نهادینه می شد امروز این همه در جامعه درگیر این مسایل مشکلات و بی اعتمادی ها، دزدی ها، اختلاس ها، سواستفاده های کلان و خرد نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: با توجه به آغاز سال جدید و اهمیت پرداختن به نکاتی که می تواند زندگی انسان ها را دستخوش تغییرات مثبت کند، می بایست به سراغ موضوعاتی رفت که بتوانند تغییرات بنیادینی در وجود انسان ایجاد کنند.

وی افزود: انسان موجودی چند ساحتی است که در نهاد خود دارای طینت و سرشت و خلق و خوی فطری و ارثی و بعدا اکتسابی است که مجموع این پشتوانه، الگوی رفتاری انسان را شکل می دهد و او را به مسیر درست یا نادرست سوق می دهد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: الگوی رفتاری انسان برایند تفکرات و این پشتوانه و عقبه فکری و فلسفی و رویکردی است که باعث می شود که رفتار انسان شکل گیرد اما یکی از مهمترین مباحثی که باعث این شکل دهی به رفتار آدمی می شود، موضوع ارزش ها است که به نوعی برایند همه این مسایل است که بشر نیز با توجه به این ارزش ها مسیر زندگی خود را تعیین می کند.

نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی اسلامی بیان کرد: ارزشها که در زبان روایات از آنها تعبیر به مکارم شده است به فرموده امیر المومنین کلیدهایی هستند که که این کلیدها تمام درهای سعادت وخوشبختی در دنیا وآخرت به روی انسان باز می کند(صَارَ مِنْ مَفَاتِیحِ أَبْوَابِ اَلْهُدَى).  این استاد حوزه بیان کرد: وقتی این الگو در انسان شکل بگیرد به حدی این ارزش ها در وجود انسان رخنه می کند که همه وجود آنها مبدل به کلید هدایت می‎‏شود.

وی گفت: در باره اصحاب کهف این آیه را خوانده ایم که «اِنّهم فِتیهٌ {آنها جوانانی بودند} آمَنُوا بِرَبِّهِمْ {که ایمان آوردند به پروردگارشان} وَزِدْنَاهُمْ هُدًى  و (ما هم) بر هدایتشان افزودیم»؛ «انّهم فتيه آمنوا بربهم» آنان  (اصحاب کهف )جوانمرد بودند كه در کلاس ايمان پروردگار شركت كردند ظرايف خيلي زيبايي در اين گنج عرشي يعني کلمۀ رب است؛ «و زدناهم هدي» آنان، کلاس ايمان را طي کردند و بعد خدا هم به هدايت آنها افزود.
وی اظهارکرد: هدايت مربوط به قلب انسان است و کاري به چشم و گوش و دست پوست و اسکلت ندارد؛ این گونه بیان شده است که با ریاضت هایی که در حیطه شرع مقرر شده است می توان دل و قلب را به آیینده مبدل کرد؛ در حقیقت سالک الي الله هم زير چتر ياري پروردگار با دل کار مي کند و همین دل است که خداوند را به انسان متمایل می کند.
سروری بیان کرد: اميرالمؤمنين علي(ع) در خطبة 86 نهج البلاغه بیان می کنند که يكي از ويژگي هاي بندگان واقعي خدا درخشيدن چراغ هدايت در قلب آنان است؛ ایشان در اد امه می فرمایند که «فَزَهَرَ مِصْبَاحُ اَلْهُدَى فِي قَلْبِهِ»؛ قلب از نگاه قرآن مجيد و ائمه طاهرين (عليهم السلام) به منزلۀ خزانه است که هر چه انسان با اختيار از مواد مثبت و منفي با اين قلب وارد كند، خداوند مهربان هم بعد از شايستگي انسان فيوضاتش را در اين خزانه قرار مي دهد.

وی بیان کرد: با این تفاسیر باید گفت که همه بندگان خدا و شیعیان باید در سال جدید، سه صفت را به عنوان الگو و آیتم مهم زندگی خود، در وجود خود تقویت کنند و در زندگی نیز به آنها عمل کنند.

وی اظهارکرد: یکی از مهمترین الگوها که در واقع انسان را سعادت مند می کند، مساله جوانمردی است که در گذشته بزرگترین ارزش یک انسان در جامعه به شمار می رفت و کسی که به این عنوان در جامعه مطرح بود در واقع بهترین و مهمترین فرد جامعه به شمار می رفت.

سه خصلت جوانمرد از ديدگاه امام مجتبى عليه‏السلام

استاد حوزه اظهارکرد: شخصى به امام مجتبى عليه‏ السلام عرض كرد که يابن رسول الله! شما كه امام معصوم هستيد، به چه كسى جوانمرد مى‏ گوييد و اگر بخواهيد به يك نفر بگوييد كه جوانمرد هستى، در اين عالم، به چه كسى مى‏گوييد؟ حضرت فرمودند: به كسى سه خصلت را در او ببينم.

وی افزود: حضرت فرمودند که خصلت اول، شُحُّ الرَّجُلِ عَلَى دِينِهِ است یعنی هر قدر حادثه و پيش‏آمدى سراغ دينش بيايد كه دينش را بگيرد، جواب مى‏دهد که جانم را ببر، اما دينم را نمى‏دهم.

نویسنده کتاب همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: جوانمرد به کسي مي گويند که وجود او نسبت به دينش پر از بخل باشد، يعني هر معامله گري آمد به خريدن دينش بخيل در فروش دين باشد، دين فروش نباشد، حافظ و نگه دار دين باشد. گرچه تهديد به مرگ شده باشد؛ مانند ميثم تمار، رشيد هجري و عمرو بن حمق الخزاعي و حجربن عدي که هيچکدام در ميدان جنگ شهيد نشدند؛ اما شهید را جنگ نرم جامعه شدند.

وی اظهارکرد: بزرگان شيعه كه مجتهدين ردۀ اول بودند به امثال ميثم و حجربن عدي ايراد نگرفتند؛ آنان در راه حفظ ايمان به شهادت رسيدند و نسبت به دينشان واقعاً بخيل ترين بخيلها بودند که تحت هیچ شرایطی دست از دین بر نداشتند.

وی افزود: امام حسن(ع) فرمودند که خصلت دوم « وَ إِصْلاَحُهُ مَالَهُ » است یعنی كسى كه تمام اموالش را انديشه كند كه پاك است، يا اگر در آن مال، حق مردم، حق يتيم مخلوط است جدا كند، و بگويد: من اين دو روزه عمر، اين مال حرام را نمى‏خواهم؛ کسی که در اندیشه پاک کردن مال باشد در حقیقت از جوانمردان عالم است؛ جوانمرد کسی است که گذشت کند و هر چه شاخۀ حرام در مالش است همه را بچيند و اجازه  ورود هیچ نوع مال فاسدی در زندگی ندهد وزلف زندگی را به مال حرام گره نمی زند وبه مال حرام چراغ سبز نشان ندهد.

این استاد حوزه بیان کرد: خصلت سومی که امام حسن(ع) به آن اشاره می کند آن است که  « وَ قِيَامُهُ بِالْحُقُوقِ »؛ جوانمرد آن است که هر حقي از کسي بر عهده اوست آن را ادا کند؛ حقی از کسی به گردن خود نمی گذارد بیدار زندگی می کند؛ انسانى كه حقی اگر بر گردنش هست را در تمام زمينه‏ها رعايت كند؛ در حق همسایه، اولاد ،حق نسبت به دین  نسبت به ولایت.

وی با اشاره به آیه « أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتي‏ عَلي‏ ما فَرَّطْتُ في‏ جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرينَ» گفت: حسرت قیامت برای کسی است که حق ولایت را عمل نکرده ودچار تفریط شده است؛ شخصى از حضرت على عليه السلام پرسید که من »لفى خسر « را درک نمی کنیم که خداوند متعال قسم خورده است؛ایشان فرمودند فرمودند : يعنى تمام عمر را پرداختن و در مقابل چيزى را به دست نياوردن؛ يعنى كل سرمايه تباه شده است و اين معنى خسر است .

نویسنده کتاب آسیب های ماهواره بیان کرد: به همین دلیل است که اگر همین سه خصلت در انسان باشد یعنی هم قدر عمر را بداند و از آن استفاده کند و آن را تباه نسازد و همچنین به فکر پاک نگاه داشتن مال و عمر و زندگی و آبروی خود باشد و همچنین حق دیگران را به آنها بازگرداند، هم وی را به بهشت رهنمون می سازد و هم از جامعه انسانی یک بهشت می سازد.

نویسنده کتاب بی بصیرتانی از تاریخ کربلا گفت: متاسفانه امروز بسیاری از پرونده های عریض و طویلی که در دادگاه های کشور به آنها پرداخته می شود به دلیل عدم رعایت این اصول است یعنی اگر روح جوانمردی در افراد نهادینه می شد امروز این همه در جامعه درگیر این مسایل مشکلات و بی اعتمادی ها، دزدی ها، اختلاس ها، سواستفاده های کلان و خرد نبودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha