جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیشرفت علمی

سخنران حرم مطهر اتحاد را لازمه تقویت جوامع اسلامی برشمرد و گفت: وحدت در جامعه اسلامی اهمیت فراوانی دارد که اگر حفظ شود، عزت و آبروی آن بیشتر می شود، در این میان یکی از ابزارهای رسیدن به وحدت، اصلاح روابط میان افراد در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) درباره آثار صله رحم گفت: بر اساس روایات، آسانی حساب در روز قیامت، از آثاری است که شامل  حال کسانی می شود که صله رحم بجای آورده اند.
وی افزود: قیامت، روز حساب و روز حسرت است و همه مضطرب و از هم گریزان هستند؛ در چنین شرایطی آسوده شدن حساب اعمال که کمترین و کوچک ترین عمل و گفتار در آن ثبت شده  است، نعمت بزرگی است.
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه صله رحم دارای مراتب مختلفی است، گفت: بر اساس روایات، حتی سلام کردن نیز از مراتب صله رحم می باشد.
وی در ادامه درباره آثار ترک صله رحم گفت: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، از جمله آثار ترک ارحام، کاهش عمر است. بر اساس این روایت انسانی که دارای عمر کمی است، به دلیل صله رحم عمرش طولانی می شود و کسانی هم  هستند که عمر بلندی دارند، ولی به دلیل ترک ارحام، دچار مرگ زودرس شدند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده ،دوری از رحمت الهی را از دیگر آثار ترک صله رحم برشمرد و گفت: بر اساس سخن پیامبر(ص)، ملائک بر جمعی که صله رحم را قطع کرده باشند، نازل نمی شوند؛ منظور از ملائک، رحمت الهی است.
وی خاطرنشان کرد: سومین اثر صله رحم، گرفتاری به اندوه و پریشانی است؛ امام علی علیه السلام می فرماید کسی قاطع صله رحم باشد، گرفتار اندوه و پریشانی می شود.
این سخنران در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به اخلاق در جامعه، گفت: بسیاری از مشکلات امروزی که دردادگاه ها وجود دارد، به دلیل عدم توجه به اخلاق است؛ تهمت، طلاق، دروغ و...، همه مخالف اخلاق است.
وی صلح و آشتی بین افراد را از  بارزترین مسائل اخلاقی در جامعه برشمرد و گفت: انسان ها که در اجتماع در حال زندگی می کنند، بروز مشکلاتی در میان آنها، طبیعی است، ولی آنچه مهم است، تبدیل نشدن آنها به بحران می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده افزود: انسان می تواند با راهکارهای فراوانی که در بروز مشکلات وجود دارد، از بزرگ شدن مشکلات جلوگیری نماید و با این کار، جلوی بسیاری از دعواها و شکایت ها در جامعه گرفته می شود و در مجامع قضائی پرونده ها بر روی هم انباشته نمی شود.
وی یکی از شاخه های این تزاحم را که ممکن است به بحران کشیده شود، بگو مگوهای بی مورد عنوان کرد و گفت: در خانه ها، به دلیل مسائلی بسیار کوچک و دامن زدن به آن و بگومگوها کار به جایی می رسد که زن و شوهر دیگر حاضر به زندگی با همدیگر نیست.
خطیب حرم مطهر اتحاد را لازمه تقویت جوامع اسلامی برشمرد و گفت: وحدت در جامعه اسلامی اهمیت فراوانی دارد که اگر حفظ شود، عزت و آبروی آن بیشتر می شود، در این میان یکی از ابزارهای رسیدن به وحدت، اصلاح روابط میان افراد در جامعه است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha