شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امضای تفام نامه همكاري ميان پژوهشكده حج و زیارت ایران و مركز مطالعات كربلا

حوزه/ با امضای تفام نامه همكاري ميان پژوهشكده حج و زیارت ایران و مركز مطالعات كربلا فعالیت های پژوهشی در زمینه زیارت توسعه می یابد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در جلسه ای با حضور مسئول بعثه مقام معظم رهبري در عراق تفاهم نامه همکاری میان مركز مطالعات و پژوهش‌هاي علمي كربلا و پژوهشكده حج و زيارت کشورمان امضاء شد.

در ابتداي اين جلسه مسئول بعثه مقام معظم رهبري در عراق با ابراز خرسندي از توسعه فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي دو كشور گفت: وجه اشتراك بعثه و مركز مطالعات کربلا اين است كه هر دو كار علمي و فرهنگي مي‌كنند و اين تفاهم نامه سرآغاز خوبي براي ادامه همكاري‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشكده حج و زيارت در ايران اظهار داشت: اين پژوهشكده فعاليت‌هاي چشم گير و نوآوري‌هاي بسيار خوبي داشته و بدون شك تعامل اين دو مركز علمي سبب نوآوري‌هاي بيشتر و تعامل علمي و فرهنگي دو ملت ايران و عراق خواهد بود.

* انتشار 800 عنوان کتاب در زمینه زیارت و اماکن مقدس

حجت‌الا‌سلام عليزاده موسوي رييس پژوهشكده حج و زيارت نيز ضمن معرفي اجمالي اين پژوهشكده خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 800 عنوان كتاب در قالب تأليف و ترجمه به زبان‌هاي فارسي، عربي انگليسي، اردو و تركي انتشار یافته و 3 نشريه تخصصي به صورت فصلنامه در حوزه حج و زيارت منتشر مي‌شود؛ همچنين دانشنامه حج و حرمين شريفين تاكنون در 5 جلد و موسوعه «رد شبهات وهابيت» به چاپ رسيده است.

رييس پژوهشكده حج و زيارت همچنين به تشرف سالانه 2 و نيم ميليون زائر ايراني به عتبات عاليات و مشابه همين ميزان زائر عراقي به ايران اشاره و تصريح كرد: با توجه به اين ميزان زائر اگر تعاملات علمي و پژوهشي بين دو مجموعه ايجاد شود مي‌تواند زمينه را براي شناسايي بهتر ابعاد حوزه زيارت و معرفي اماكن مقدسه ايجاد كند.

حجت‌الاسلام عليزاده موسوي يكي از وظايف اصلي دو مركز علمي را ايجاد تعامل و ارتباط بين محققين ايران و عراق عنوان كرد و گفت: پژوهشگران عراقي به خاطر نزديكي به عتبات نسبت به مسائل آشناتر هستند و در ايران نيز منابع علمي، كتابخانه‌هاي تخصصي و تجارب خوبي نسبت به تهيه موسوعه‌هاي مرتبط با زيارت و اماكن مذهبي وجود دارد.

* خدمات بهتري به زائران ميليوني دو كشور ارائه دهيم

همچنين عبدالامير القريشي مدير «مركز مطالعات و پژوهش‌هاي كربلا» وابسته به عتبه مقدسه حسيني ضمن معرفي فعاليت‌هاي اين مركز و پژوهش‌ها و مطالعاتي كه در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفته است علاقه‌مندي خود را براي بهره‌مندي از تجربيات، پژوهش‌ها و تحقيقات پژوهشكده حج و زيارت ايران اعلام كرد.

وي گفت: بايد خدمات بهتري به زائران ميليوني دو كشور ارائه دهيم و اين تفاهم نامه، فرصت خوبي براي ارتقاء كيفي و معرفت زائران است.

انتهای پیام/

20/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha