سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عبدالرضا اکبری

حوزه/ در ایام نوروز به دلیل تعطیلاتی که در وجود دارد، امکان نفوذ شبکه های ماهوراه ای بیش از دیگر زمانهاست.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی – اسلامی در تولیدات نوروزی سیما گفت: هر سال در ایام نوروز برنامه های متنوعی ساخته می شود که در اکثر آنها سرگرمی، ویژگی بارز و اصلی است، البته این خصیصه در جای خود برای تولیدات مورد نظر ضروری است، اما کافی نیست، چون تولیدات مدنظر، باید آموزه هایی برای مخاطب داشته باشند. یکی از این فاکتورها سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که متاسفانه آنگونه که باید مدنظر قرار نمی گیرد.

وی افزود: شاید این سوال در ذهن بسیاری شکل گیرد چه نیازی است که ما در فیلم های نوروزی گرایشات اخلاقی داشته باشیم؟ جواب سوال این است که در این ایام معمولا تمامی اعضای خانواده بیننده برنامه های تلویزیون هستند، حتی می توان گفت، در میهمانی های خانوادگی تلویزیون بخش مهمی از مراسم است، پس باید پیام هایی که در آن عرضه می شود هم متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.

*از نفوذ شبکه های ماهواره ای غفلت نکنیم

بازیگر سریال «معمای شاه» ادامه داد: نکته دیگر اینکه در ایام نوروز به دلیل تعطیلاتی که وجود دارد، امکان نفوذ شبکه های ماهوراه ای بیش از دیگر زمانهاست، چون اوقات فراغت در این ایام بیشتر است. برای همین در کنار جذابیت که حتما باید بخش مهمی از تولیدات را در بر گیرد باید به معنا و مفهوم هم توجه شود. مثلاً ترسیم نوع رابطه والدین با فرزندان روشی است که امروز ترویج صحیح آن یکی از ضروریات زندگی امروزی است. در این میان حتما باید زبان، بیانگر احوالات هر دو قشر باشد، چون اگر بخواهیم نگاهی صرفا از بالا به جوانان داشته باشیم نتایج دلخواه به دست نخواهد آمد.

*در برنامه های نوروز ظاهر و معنا را به تصویر بکشد

اکبری با بیان اینکه، برنامه های نمایشی نوروز ظاهر و معنا را با هم داشته باشند، گفت: برخی ها به اشتباه متصورند سریال یا فیلمی که قرار است مبلغ سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد تنها باید ظاهر مورد نظر را داشته باشد. برای مثال به کارهایی اشاره می کنم که تنها ایرانی بودن را، زندگی در خانه های قدیمی می دانند. بازیگر فیلم «پناهنده» ادامه داد: در مقابل نگاه ظاهر گرایانه، تفکری دیگر هم وجود دارد که تنها معتقد است نتیجه کار باید همسو با آرمانهای مورد نظر باشد و راه رسیدن به هدف اصلا مهم نیست. این نوع نگاه هم که اساسش وامدار اندیشه های غربی است به هیچ وجه راهکاری مناسب نیست، چون زمانی که نحوه بیان متناسب با هدف نباشد، مطمئن باشید نتیجه هم دلخواه نخواهد بود.

*یادی از مرحوم حاتمی

وی گفت: اگر بخواهم فیلم یا سریالی را به عنوان الگو معرفی کنم، از آثار مرحوم علی حاتمی می توان به عنوان الگویی موفق در این حوزه نام برد. در کارهای این هنرمند هم ویژگی ایرانی را می شود به خوبی دید، هم این که نگرش اسلامی در کار به خوبی لحاظ شده است. برای همین است هر اندازه که زمان می گذرد باز هم دیدن فیلم «مادر» لطافت و خوشی خاص خود را دارد و هیچگاه از بین نخواهد رفت. در این فیلم هم ظاهر متناسب با سنت و مد بود هم اینکه اصل پیام ریشه در باورهای اسلامی داشت.

این بازیگر ادامه داد: وقتی از توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی نام می بریم، منظورم این نیست بخواهیم یک قومیت یا ملی گرایی افراطی را تبلیغ کنیم، اما پاس داشتن هویت دینی و ملی، همیشه می تواند در زندگی انسان تاثیرات فوق العاده بگذارد. برای مثال در هند و ژاپن به وفور می بینیم هویت ملی و آئیینی آنها در فیلم ها مورد توجه قرار می گیرد، حتی در مواقعی شکل بیان ارزش هایشان به اندازه ای زیباست که تماشاگر غیر هندی یا ژاپنی هم جذب آن فرهنگ می شود.

*با طنز هم می توان سبک زندگی را به تصویر کشید

اکبری در پاسخ به این سوال برای پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی زبان بهتر برای تبلیع کارهای طنز است یا درام؟ توضیح داد: اینکه در چه ژانری می خواهیم حرفمان را به بیننده منتقل کنیم اهمیت ندارد، بلکه نکته مهم اینجاست شکل بیانمان حرفه ای باشد، البته در ایام نوروز به دلیل فضای شادی که در جامعه وجود دارد، بهتر است نحوه انتقال پیام هم متناسب با فضای کلی جامعه باشد، درباره آثار درام هم مناسبت هایی چون ماه رمضان و ایام محرم وجود دارد که می شود، سبک مورد نظر را به خوبی مد نظر قرار داد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: موضوع دیگری هم در این زمینه وجود دارد که به عنوان یک بحث حاشیه ای مطرح کنم و آن بازیگران فیلم و سریال های مربوطه هستند. یعنی هنرمندان باید توجه داشته باشند الگوی جوانان هستند و نحوه زندگی و پوشش آنها می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha