پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گوآنتانامو

حوزه / روزنامه گاردین چاپ انگلیس در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در زندان گوانتانامو و زندان های مخفی خود در خاک چند کشور متحدش به آزار جنسی و شکنجه زندانیان می پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گاردین روز سه شنبه در گزارشی نوشت: عوامل سیا زندانیان را برهنه و از آنها عکسبرداری کرده سپس به شکنجه آنها می پرداختند و یک عکس فاش شده نشان می دهد که یکی از روش های زندانبانان آمریکائی برای شکنجه زندانیان با هدف اجبار آنها به اعتراف به کارهای کرده و نکرده "آزار و اذیت جنسی" بود.

آزار و اذیت جنسی زندانیان زندان های آشکار و پنهان آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 آغاز شد. تعداد زیادی از اعضای گروه های اسلامگرا که پس از این حملات بازداشت شدند ، به همین روش شکنجه می شدند و سیا از آنها در حال برهنگی برای تحقیرشان عکسبرداری می کرد سپس به شکنجه بدنی آنها می پرداخت و مجلس سنای آمریکا نیز در یکی از گزارش های خود به مساله شکنجه زندانیان زندان های مخفی این کشوردرخاک کشورهای متحد پرداخته است.

برخی از این عکس ها نشان می دهد که زندانیان برهنه و چشم بسته هستند و آثار شکنجه بر بدن آنها نمایان است و انتشار همین عکس ها باعث شد که تعدادی از مراکز و انجمن های مدافع حقوق بشر در جهان خواستار شناسائی و محاکمه شکنجه گران شوند.

شکنجه جنسی

معلوم نیست که چند نفر از زندانیان زندان های آمریکا به روش آزار و اذیت جنسی شکنجه شده اند ولی عکس های 50 زندانی در حال برهنگیِ پیش از شکنجه بدنی منتشر شده است.

وانسون لوکوبینو پزشک و فعال حقوق بشر می گوید که عکسبرداری از زندانیان در حال برهنگی نقض حقوق و خرد کردن شأن و شخصیت آنها و نوعی شکنجه جنسی محسوب می شود و کنوانسیون های ژنو عکسبرداری از زندانیان را ممنوع کرده و فقط در موارد استثنائی مجاز دانسته است.

وکلای مدافع زندانیان زندان گوانتانامو سال 2015 دولت آمریکا را به ارتکاب جرایم ضد بشری در این زندان متهم کردند و گفتند که عوامل سیا 10 هزار عکس از موکلین آنها تهیه کرده اند که این عکس ها هنوز منتشر نشده است.

مجلس سنای آمریکا نیز سال 2014 گزارشی 500 صفحه ای تهیه کرد که در این گزارش اطلاعاتی درباره شکنجه زندانیان زندان های مخفی آمریکا ارائه شد و سیا را مسئول شکنجه آنها دانست.

هر چند مجلس سنا در گزارش جنجالی خود اعلام می کند که عکس هائی از زندانیان در حال برهنگی پیش از شکنجه آنها تهیه شده است ولی عکسبرداری از زندانیان برهنه را نقض حقوق بشر ندانسته است و سیا نیز تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha