جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روابط اجتماعی

حوزه/ یکی ازکارشناسان حوزوی خانواده گفت: آسیب های فردی و اجتماعی زاییده ارتباط ناسالم است و به همین علت باید در برقراری ارتباط سالم و مؤثر برای دور ماندن از آسیب ها تلاش کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از مشهد، خانم سیدزاده، روانشناس بالینی و کارشناس ارشد علوم حدیث در دومین جلسه از سلسله جلسات مهارت زندگی در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب(س) در تبیین ضرورت مهارت ارتباط مؤثر گفت: انتقال عاطفه ،محبت و نیز اصلاح سوء برداشت ها و انتقال هیجان های منفی نیز به وسیله ارتباط انجام می شود.

وی همچنین، بلوغ اجتماع را منوط به سیالی ارتباطات بین فردی دانست و اظهار داشت: آسیب های فردی و اجتماعی زاییده ارتباط ناسالم است و به همین علت باید در برقراری ارتباط سالم و مؤثر برای دور ماندن از آسیب ها تلاش کرد.

سیدزاده در تعریف ارتباط افزود: هر گونه تعاملی که شامل انتقال پیام باشد ارتباط نامیده می شود و برای برقراری یک ارتباط سالم همه اجزای آن اعم از فرستنده، گیرنده و خود محتوای پیام باید سالم باشد.

این مشاور خانواده، خلوص و پاکی نیت را در ارتباط بسیار مؤثر دانست که نباید سمی و همراه با تحقیر، سرزنش و تهمت باشد.

وی چگونگی شروع صحبت را امری مهم در ایجاد ارتباط سالم معرفی و تصریح کرد: جمله بندی ها باید کوتاه و بی حاشیه باشد و ملاحظه های موقعیتی و همچنین زمان بندی مناسب با توجه به نوع مخاطب باید مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس ارشد علوم حدیث در ادامه، سخن گفتن بدون آفت را بهتر از سکوت دانست و در این رابطه به سخن امام سجاد(ع) استناد کرد و ابراز داشت: ایشان سخن را بهتر از سکوت می دانند و خداوند نیز پیامبران خود را برای حرف زدن برانگیخته است نه اینکه سکوت کنند.

این استاد حوزه علمیه گفت: هیچ کسی با داشتن سکوت، مستحق بهشت و دوستی با خدا نمی شود و اینگونه نیست که با این حالت از آتش خدا در امان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha