پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امین زندگانی

حوزه/ امروز دیگر کمتر جوان بازیگری سعی می‌کند راه خود را از دانشگاه، تئاتر و تلویزیون آغاز کند. برای همین برخی بدون این که پشتوانه علمی داشته باشند، به این حوزه وارد می‌شود.

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»در پاسخ به این سوال که چرا برخی از هنرمندان از فضای اخلاقی حاکم بر بازیگری گلایه مند هستند، اظهار کرد: اما اینکه چرا برخی نا به‌هنجاری‌ها در این عرصه (بازیگری) وجود دارد به دلایل مختلف بر می‌گردد که باید به صورت دقیق ریشه‌یابی شود، اما به طور گذرا آن اشاره می کنم. یکی از دلایل مهم برای ورود جوانان به این حوزه است.

وی افزود: امروز دیگر کمتر جوان بازیگری سعی می‌کند راه خود را از دانشگاه، تئاتر و تلویزیون آغاز کند. برای همین برخی بدون اینکه پشتوانه علمی داشته باشند به این حوزه وارد می‌شود. این اتفاق نیز تنها به واسطه روابطی که متاسفانه وجود دارد به وجود می‌آید. با این توضیح، مسلم است فردی که به اصطلاح خاک این رشته را نخورده بعد از معروفیت به کار خود تعهدی پیدا نمی‌کند.

*یک برداشت انحرافی برای فرار از حجاب

بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان(ع)» در پاسخ به این سوال که حجاب را در میان بازیگران چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: برخی مواقع این جمله را می‌شنویم که ایمان و اعتقاد به دل است و ظاهر آنچنان اهمیتی ندارد. این گفته بسیار اشتباه است و نوعی اندیشه انحرافی محسوب می‌شود، چون درست است که باید به دل ایمان داشت، اما در کنار این موضوع، باید به ظواهر و احکام نیز پایبند بود. اکثر مردم کشور ما مسلمان هستند و بخش عمده ای هم شیعه. پس باید به احکامی که در فقه اسلامی آمده نیز متعهد بود.

زندگانی تاکید کرد: با توجه به توضیح فوق من پوشش و رفتار دینی و اسلامی را برای تمامی بازیگران از مرد گرفته تا زن ضروری می‌دانم. با این توضیح می‌خواهم بحث دیگری را هم که به نوعی مربوط به این موضوع می‌شود را مطرح کنم. برخی بازیگران به خارج از کشور می‌روند و در شبکه های خارجی فعالیت می‌کنند متاسفانه حجاب اسلامی خود را بر می‌دارند. این نمودی از بی اخلاقی است و به نوعی سبب ضربه خوردن به دیگر بازیگران نیز می‌شود.

 *بازی در شبکه های خارجی در شأن ایرانی اصیل نیست

امین زندگانی اضافه کرد: وقتی بازیگری به شبکه‌هایی چون جم که کیفیت پایینی دارد می‌رود به نوعی آینده کاری خود را تباه می‌کند، چون دیگر امکان فعالیت در داخل را از دست می‌دهد. نکته مهم اینجاست که عموم این شبکه‌ها، موقتی هستند و بعد از چند سال تعطیل می‌شود. حال آیا آن بازیگر جایی برای فعالیت در داخل کشور دارد، از طرفی حضور در چنین شبکه‌هایی سبب می‌شود بازیگران دیگری که می‌خواهند با حفظ قوانین شرعی و قانونی در دیگر کشورهای جهان فعالیت کنند، این امکان را نداشته باشند، چون اذهان نسبت به این حضور، منفی شده و به نوعی امکان هنر نمایی از بازیگران متعهد گرفته می‌شود.

بازیگر سریال «مختارنامه» با بیان این که از زوایای مختلف می‌توان این موضوع را ارزیابی کرد، گفت: برخی از بازیگران یا فیلمسازان ما به دلیل نبود کار، به پیشنهاد چنین شبکه‌هایی پاسخ می‌دهند، بنابراین به نوعی تنها آنها را نمی‌توان مقصر دانست، بلکه مسئولانی که این امکان را فراهم نمی‌آورند تا همه اهالی سینما و تلویزیون امکان کار کردن داشته باشند هم  مسأله ای جدی و مهم است.

*بازی در نقش های دینی را دوست دارم 

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که حضور در کارهای ارزشی تا چه حد به دلبستگی‌های شخصی وی مربوط است، گفت: تمام نقش‌هایی که من در قالب شخصیت‌های دینی و مذهبی ایفا کرده‌ام از خواسته‌های قلبیم نشأت گرفته، اما به واقع باید گفت، برخی مواقع شرایط به گونه ای فراهم می‌شود که من تنها برای کار کردن، حضور در برخی آثار را می‌پذیرم، اما به هر حال نقش‌هایی هم وجود دارند که کاملا از خواسته‌های قلبی است. برای مثال بازی در نقش حضرت مسلم (ع) در «مختارنامه» یا «ملک سلیمان» از آن دسته کارهایی است که با جان دل در آن حضور یافتم.

 *حسرت بازی در «از کرخه تا راین»

وی در پایان تاکید کرد: من نقش‌های بسیار خوبی را در سینما و تلویزیون ایفا کرده‌ام و هیچگاه حسرت نقش خاصی را نخورده‌ام، الا یک بار که آن نیز مربوط به فیلم «از کرخه تا راین» می‌شود. به شخصه شیفته نقشی بودم که علی دهکردی به زیبایی آن را ایفا کرد و همیشه دوست داشتم جای وی در این فیلم می‌بودم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha