پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدویت

حوزه/ نشست علمی «امنیت و مهدویت، امکان سنجی الگوی برداری» با حضور اساتید و پژوهشگران و نظریه پردازان این مبحث در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم که عصر شنبه در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزارشد، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان سخنران اصلی حضور داشت و حجت الاسلام  رحیم کارگر به عنوان دبیر نشست به سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام  کارگر گفت: در عرصه مباحث امنیتی می توانیم به محورهای چهارگانه در جایگاه امنیت در آموزه های دینی اشاره کرد.

وی افزود: دراین زمینه باید نگاه اسلام به امنیت و نگاه علم روز و عرصه عینی به امنیت بررسی شود و با قیاس آنها به مفهوم امنیت از نگاه اسلامی و مهدوی برسیم و آنها را ارایه کنیم.

دبیر این نشست علمی بیان کرد: در این مجال بر آن هستیم که ببینیم بین مهدویت و امنیت چه رابطه و پیوندهایی وجود دارد و در نهایت به این مطلب برسیم که امکان الگو برداری از این مساله و نظام برای جامعه خود داریم یا خیر.

وی گفت: همچنین در این عرصه باید به مکانیزم ها و ساختارهای تحقق این محورها نیز برسیم زیرا ممکن است که برخی از این مولفه ها اختصاص به امام زمان(عج) داشته باشد، ولی می توانیم با کشف این مکانیزم ها به سوی رسیدن به این عناصر نیز تلاش کنیم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: برخی بیان کرده اند که فرهنگ اقتصادی می تواند برای ما الگو آفرین باشد و می توانیم بیان کنیم که بینش و منش و گرایش اقتصادی در عرصه ظهور به چه سمتی می رسد و خود این فرهنگ می تواند برای تکمیل الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت راهگشا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی نیز در این نشست علمی گفت: متاسفانه امروزه عده ای از کسانی که ادعای مسلمانی دارند، عده دیگری از مسلمانان را به قتل می رسانند و به طور کلی امنیت در کشورهای اسلامی با چالش مواجه است.

وی افزود: بحث امنیت امروزه یکی از مباحث بسیار عینی و ملموس در دنیا به شمار می رود و اگر به دنبال راهکاری برای حل این مشکلات باشیم باید عرض کنیم که در صدر این مشکلات، مشکل امنیت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: الگوبرداری و امکان سنجی از مدل امنیتی مکتب مهدویت برای رفع نیازهای دنیای امروز نیز یکی از مباحثی است که امروزه باید به دنبال آن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقق الگوی ایرانی اسلامی است و بخشی از این الگو قطعا باید به به مباحث امنیتی و مهدویت نیز بپردازد و به آنها توجه داشته باشد.

وی گفت: دیگر نکته این است که آیا مباحثی وجود دارد که صرفا در انحصار مکتب مهدویت باشد یا اینکه مباحث امنیتی، عمومی است و در مکتب امنیتی مهدویت نیز این مباحث به سان دیگر مکاتب وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: در روایات بیان شده است که در دوران حکومت مهدوی امنیت فراگیری بوجود می آید و همه مردم چه زن و چه مرد در هر فضایی احساس امنیت می کنند و در کنار این امنیت به زندگی خود می پردازند و در برخی روایات این امنیت فراگیر شامل حیوانات نیز می شود.

وی افزود: برخی از مباحث امنیتی در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می توانیم از اختصاصات مدل مکتب مهدوی استفاده کنیم وباید این موارد به شکل خاص از روایات استخراج شود و در این الگو جانمایی شود؛ چنانچه می توانیم از سایر ائمه نیز سیره حیاتی و مدل زندگی را دریافت کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در اندیشه شیعی این مطلب به عنوان یک مبنا پذیرفته شده است که با تشکیل حکومت جهانی است که کل دین در این دنیا محقق می شود و دین بروز و ظهور کامل خود را ارایه می دهد و به تبع ظهور وحاکمیت این دین، امنیت کامل نیز ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: اولین مولفه ای که در الگوهای امنیتی به آن توجه می کنیم، بحث مفهوم امنیت است که باید تصور خود را از امنیت به شکل شفاف و روشن بیان کنیم که تلقی مان از امنیت چیست؛ بخصوص اینکه امنیت دارای یک بار ارزشی است؛ حداقل می توان گفت که امنیت مفهومی است که با مفهوم ارزشی شارژ می شود؛ یعنی از یک جامعه به جامعه دیگر این مفهوم متفاوت می شود.

وی گفت: به عنوان مثال در یک کشور، حجاب یک تهدید تلقی می شود و در یک کشور دیگر حجاب نداشتن یک تهدید محسوب می شود؛ یعنی امنیت در کشورهای مختلف دارای بارهای متفاوت و برداشت های متفاوتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: عدالت یک مفهوم سازه ای است و هر کسی سازه خود را عدالت می داند و به همین منطق و الگو امنیت نیز یک سازه است که هرکسی سازه خود را امنیت حقیقی و مناسب می پندارد.

وی افزود: عناصری که در این سازه باید مورد نظر قرار گیرند، شامل عناصری چون موضوع امنیت یا عامل برخوردار از امنیت است؛ یعنی در امنیت فردی، عامل برخوردار از امنیت را فرد تشکیل می دهد ولی وقتی سخن از امنیت اقتصادی به میان می آوریم عاملی که از امنیت برخودار می شود، اقتصاد است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در الگوی مهدوی می توانیم این امنیت اقتصادی را مشخص کنیم که در زمان ظهور امنیت غذایی و امنیت شغلی و توزیع ثروت به چه شکلی است و این امنیت اقتصادی چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: عنصر دوم، آن چیزی است که ممکن است امنیت آن را به خطر بیاندازد؛ شرایط امنیتی شرایطی است که عنصر الف از تعرض عنصر ب مصون است؛ حالت دیگر، حالت ایجابی است یعنی عنصر الف با انجام ب از تعرض مصون می شود.

وی گفت: عنصر سوم وضعیتی است که می خواهیم عنصر الف در آن قرار گیرد یا هدف و یا حالتی است که می خواهیم به آن برسیم؛ مثلا در امنیت سیاسی بیان می شود که شهرندوان از تعرض دولت مصون هستند، تا به کسی که دوست دارند رای دهند؛ این مساله یکی از شوون امنیت سیاسی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: در این فرمول می توانیم بیان کنیم که هر مکتبی که می خواهد در مباحث امنیتی بحث کند باید این عناصر را در خود بپرواند و از آنها بحث کند.

وی افزود: در تمام مکاتب موجود در عرصه امنیت(غیر از مکتب اسلامی) این فرمول ها در محدوده حیات و بقای دنیوی مطرح می کنند چون عنصر کلیدی دراین زمینه مهمترین عامل و هدف امنیت، حفظ بقا است.

مدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یکی از تفاوت های نگاه اسلام با نگاه امنیتی دنیوی این است که اسلام به دنبال ارایه مفهوم بقا در آخرت است و بقای ابدی در نگاه اسلامی استیلا دارد و این نامحدود بودن انسان تفاوت های کلی دراین نگاه ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: ارتقای وجودی در انسان باعث ارتقای امنیتی می شود؛ در این مفهوم اگر انسان بهشتی شود یعنی به گونه رفتار کرده است که ارتقای وجودی برای وی حاصل شده است و باعث امنیت او در جهان آخرت شده است و این امنیت برای آخرت امنیت دنیا را نیز برای انسان فراهم می کند.

وی گفت: اگر از بحث مهدویت به درستی استفاده نشود، این عناصر به ضد امنیت مبدل می شود؛ یعنی اگر باورداشت مهدویت و باور به امام زمان(عج) به درستی برای مردم تبیین نشود می تواند عامل عکس در شناخت این مکتب داشته باشد؛ در طول تاریخ بسیاری ادعای مهدویت کرده اند و عده ای نیز از آنها پیروی کردند و این مساله باعث ایجاد نا امنیتی می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: این بحث به سان دارویی می ماندکه از سوی یک پزشک حاذق تجویز شده است ولی اگر بیمار از این دارو به اندازه از آن استفاده نکند برای او سودی ندارد و یا ممکن است او را نیز به خطر بیاندازد.

وی افزود: در امنیت عمومی، موضوع مورد نظر، جامعه است؛ حال سوال مطرح می شود که چه کسانی امنیت جامعه را با مخاطره مواجه می کنند که از آنها به ظالمان و مجرمان و یاغیان و.... یاد می کنیم؛ پس جامعه اگر از تعرض این گروه ها مصون باشد می توانیم امنیت را در جامعه جاری کنیم و نتیجه آن، عدالت اجتماعی و نظم عمومی خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در خصوص انفاق بیان شده است که وقتی انفاق صورت می گیرد، امنیت جامعه تقویت می شود به این دلیل که باعث می شود که نیاز یک سری از افراد برطرف شود که اگر این نیاز برطرف نمی شد، برخی از آنها برای تامین نیاز خود به راه هایی روی می آوردند که امنیت جامعه را به مخاطره می انداخت.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: پس از بررسی این عوامل باید برکات اعتقاد به مهدویت را در امنیت اجتماعی بیان کنیم؛ زمینه سازی ظهور و انتظار نیز خود دارای مولفه هایی است که امنیت زا است و از درون آن، امنیت استخراج می شود.

وی گفت: آمادگی برای ظهور به این منظور است که اگر امام زمان(عج) از هر یک از ما خواستند که اداره امور فرهنگی در سطح نظام امامت معصوم را در یک قاره یا کشور یا استان یا یک شهر را اداره کند بتواند این کار را انجام دهد پس انتظار یک حالت بی تعریف نیست و یک منتظر باید توانایی در این سطح داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: اگر امنیت را پس از امنیت دنیوی به بقای اخروی نیز گره بزنیم، تنها در پناه نگاه دینی و مهدوی است که می توانیم به آن امنیت برسیم و نگاهی جامعه را در این زمینه ارایه کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha