جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله حائری شیرازی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان این که شما تا پای انسان شناسی اسلامی را وارد علوم انسانی نکنید، همه کارهای شما ابتر است، گفت: مشکل غرب این است که حقیقت انسان را نشناخته است و می‌خواهد برای انسان رساله بنویسد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی شنبه شب در دومین نشست تخصصی گروه فقه رسانه با موضوع «ضرورت و اهمیت فقه و رسانه» در مرکز  فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که جسم انسان از اسفل السافلین و حقیقتش از اعلی علیین است، گفت: همه انسان‌ها بین اسفل السافلین و اعلی‌علیین هستند که نشان دهنده ظرفیت انسان است.

وی بیان کرد: عصر ما، عصری است که این ظرفیت خود را نشان می‌دهد و یکی از جلوه‌های این ظرفیت آدمی که وسعت بین اسفل السافلین و اعلی‌علیین را پر می‌کند وسعت سعه وجودی انسان است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رسانه‌ها یکی از همین وجوه سعه وجودی انسان است، گفت: زمانی انسان با یک نفر می‌توانست حرف بزند و بعدها یک نفر می‌توانست با گروه کثیری حرف بزند و بعد کار به جایی رسید که هر گروه کثیری می‌تواند صدای انسان را بشنوند و انسان را ببینند و انسان نیز می‌تواند صدای آنها را بشنود و آنها را ببیند.

وی ادامه داد: امروز فاصله‌ها بسیار کم شده است و فاصله یک قاره با یک قاره دیگر از فاصله یک صندلی کمتر است.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه عده‌ای به تحقیق می‌پردازند و می‌خواهند مشکلات خود را با تحقیق حل کنند، گفت: مشکلات مانند توده بسیار فشرده‌ای است که باید آن را باز کرد و از سر راه برداشت؛ قدرتی که بخواهد این حصار را بشکند یک خرج گود می‌خواهد که آن قدرت تحقیق انسان است.

وی بیان کرد: برای اینکه این تحقیق به مقصد برسد و در آنجا به آن عمل شود نیاز به یک خرج پرتاب دارد و رسانه،  خرج پرتاب است.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر انسان حرفی برای گفتن داشته باشد امروزه  زبان‌هایی برای گفتن و گوش‌هایی برای شنیدن آن فراوان است.

وی تصریح کرد: ما برای حل مسئله بانک‌ها و بانکداری بدون ربا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم درحالی‌که تنها امری را حلال کردیم که یک نوع انفعال است.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه من توصیه می‌کنم که در کار خود انفعالی عمل نکنید، گفت: اوایل که مردم مبهوت بودند در برابر علوم انسانی غربی حالت انفعالی پیدا کردند اما اکنون دوره عبور شماست و وقت انفعال نیست.

امنیت در عصر حجر بیشتر بود

وی با اشاره به اینکه واقعاً غربی‌ها چه گلی به سر خود زده‌اند که بخواهند الگو و هادی ما باشند، افزود: بشر این همه سلاح را ساخت که در امنیت باشد در حالی که باید دید امرو، امنیت بیشتر است یا در زمان عصر حجر.

استاد حوزه علمیه گفت: انسان‌ها هرچه توسعه پیدا کردند از امنیت دور شدند و توسعه و امنیت در امتداد هم نبودند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها اسم علم را روی علوم انسانی گذاشته بودند و عده‌ای نیز در برابر آن تقیه کردند به این دلیل که خلاف علم حرفی نزنیم و نگوییم که دین مخالف علم است، گفت: درست است که کلیسا با علم مخالفت کرد و در مسئله حرکت زمین برداشت غلطی از تورات و انجیل داشت، ولی این برداشت ربطی به علوم انسانی ندارد، بلکه حرکت زمین جزو علوم تجربی است و علوم تجربی‌شان علمی دارد ولی علوم انسانی جنبه علمی ندارد.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه علم یک لفظ مشترکی است که هم برای دانستن و هم برای روش تحقیق بکار می‌رود، بیان کرد: علوم تجربی علم است و شما در این علم نمی‌توانید از قول کسی حرف بزنید، ولی علوم انسانی نظریه است و این نظریه‌ها از قول کسی گفته می‌شود و متأسفانه در حوزه احتیاط بسیاری می‌کردند که با علوم انسانی مخالفتی نکنند که اشتباه بود.

وی ابراز داشت: در علوم انسانی رابطه حکم و موضوع باید از انسان شناسی عبور کند ولی در علوم تجربی نیاز ندارد از انسان شناسی عبور کند.

رها کردن مدیریت از درون ظلم به خود بود

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در علوم انسانی باید ابتدا انسان را تعریف کنیم و بعد به تعریفی از کمال انسان و قواعد انسانی دست یابیم، گفت: روش تعریفی که غرب از انسان دارد به مدیریت از بیرون می‌رسد و در دانشگاه‌ها نیز مدیریت از بیرون غالب شد و دانشگاه‌های ما نیز این مدیریت را از غرب گرفتند متأسفانه حوزه نیز این روش را از دانشگاه الگو گرفته است و مدیریت از درون را که بسیار پیشرفته بود را رها کردند و مدیریت از بیرون را انتخاب کردند که ظلمی به خودشان بود.

وی عنوان کرد: نتیجه این مدیریت این شده است که شاگردان در مدرسه احساس اسارت می‌کنند و عشق به درس در آنها کشته است؛ شما باید مواظب باشید که به خاطر حضور و غیاب به کلاس نروید.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه شما تا پای انسان شناسی اسلامی را وارد در علوم انسانی نکنید همه کارهای شما ابتر است، گفت: مشکل غرب این است که انسان را نشناخته است و می‌خواهد برای انسان رساله بنویسد.

وی تصریح کرد: دین و قرآن سرتاسر علوم انسانی است و در رابطه با انسان صحبت می‌کند و شما موردی را پیدا نمی‌کنید قرآن مطلبی را بیان کند و بار انسان شناسی نداشته باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت رسانه گفت: انسان‌ها باید رسانه و مدیریت رسانه را تعریف کنند و رسالت آن را مشخص کنند و بدانند که در رسانه دنبال چه چیزی می‌گردند.

 

وی بیان کرد: فضای مجازی مانند اقیانوسی است که اگر وارد آن شوید غرق می‌شوید؛ کسی که می‌خواهد غرق نشود، ابتدا باید در عمق کم شنا کند و پس از آشنایی با آن وارد اقیانوس شود.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه رسانه باید جذاب باشد گفت: هنر در اینجا جایگاه پیدا می‌کند؛ هنر یعنی اینکه محتوا را در قالب و فرمی بیاوریم که ماندگار، سریع‌الوصول و پایدار باشد و از خطر نیز مصون بماند.

وی با اشاره به اهمیت وجود اخلاق در رسانه ادامه داد: رسانه‌ها باید اخلاق را رعایت کنند ولی می‌بینید که امروز اخلاق در رسانه‌ها چگونه است و گروه‌های سیاسی چگونه با یکدیگر رفتار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه باید در همه موارد رساله تهیه کند تا بتواند به مسائل مورد ابتلای آنها پاسخ دهد، گفت: شهرداری، محیط زیست و بانکداری از مسائلی هستند که احتیاج به رساله دارند ولی در حوزه این کار را انجام ندادیم و غرب رساله تهیه کرد و به آن عمل می‌کند.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha