جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

حوزه/ امام جمعه پردیسان قم گفت: دومین جلد از مجموعه پنج جلدی فقه الاداره، با عنوان «فقه الاداره ۲ یا فقه الانتخاب» منتشر و به زودی جلد سوم این مجموعه با عنوان « فقه الانتصاب » روانه بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدصمصام الدین قوامی در نشست علمی کتاب « فقه الانتخاب» در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه اظهارداشت: فقه الاداره، فقه الانتخاب، فقه الانتصاب، فقه جبران، فقه تنظیم و سازماندهی عناوین کتب در دست اقدام پیرامون بحث مدیریت اسلامی می باشد.

امام جمعه پردیسان با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) در باب مدیریت اسلامی گفت: در مدیریت اسلامی می گویند سه کار را باید رعایت کرد تا به نتیجه رسید؛ نخست؛ «عدم عجله در کارها و انجام به موقع آن»، « مشورت در امور، به معنای بهره از تجربه های موجود» و سوم «توکل بر خدا» مواردی است که انسان را در انجام امور به موفقیت می رساند.

وی ادامه داد: اصول فقه الاداره هم در حال تدوین است که در سه جلد آماده می باشد که در خصوص مدیریت می باشد که در جای خود نیاز به نقد و بررسی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تصریح کرد : آنچه نسبت به مدیریت اسلامی در حال شکل گیری است این نکته است که هیچ موضوعی از مدیریت جای نماند مگر با نگاه اجتهادی به بحث گذاشته شود و نظر، نظریه و نظام از آن استخراج شود.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تاکید کرد: از جمله کتبی که پیرامون موضوع مدیریت اسلامی در حال تحقیق، پژوهش و تدوین می باشد، سلسله کتب اصول فقه الاداره، تفسیر موضوعی فقه الاداره می باشد که ان شاءالله در زمان مورد نظر از چاپ خارج خواهد شد.

وی بیان داشت: هدف ما پیش روی و علم آموزی است، ما از درجات علمی پرهیز کرده ایم مخصوصا آکادمیک ، ما به دنبال نمایان کردن شیوه های مدیریت اسلامی بر مبنای قرآن، حدیث، سیره و عقل (که کمی مهجور مانده است) هستیم.

استاد حوزه  ادامه داد: با شناسایی و ارائه این روش ها، رهیافتی برای تمدن اسلامی رقم خواهد خود و این همان هدف ما است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha