پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
لینا احمد صالح جربونی قدیمی‌ترین بانوی اسیر فلسطینی

حوزه / الجربونی در روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۲ بازداشت شده و به جرم همکاری با جنبش مقاومت اسلامی و یاری رساندن به مبارزان شاخه نظامی جهاد اسلامی گردان قدس به ۱۷ سال زندان محکوم شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» لینا احمد صالح جربونی قدیمی‌ترین بانوی اسیر فلسطینی که به جرم کمک به مقاومت فلسطین به 17 سال زندان محکوم شده بود، روز دوشنبه، 18 آوریل 2016 وارد پانزدهمین سال اسارت خود در بازداشتگاه رژیم صهیونیستی شد. به گفته بنیاد محجه القدس، یک گروه حقوق زندانیان وابسته به غزه،  الجربونی 41 سال داشته و در حال حاضر در زندان هشارون اسرائیل بسر می‌برد.

الجربونی در روز 18 آوریل سال 2002 بازداشت شده و به جرم همکاری با جنبش مقاومت اسلامی و یاری رساندن به مبارزان شاخه نظامی جهاد اسلامی گردان قدس به 17 سال زندان محکوم شد. او در روستای عرابه نزدیک شهر عکا در شمال فلسطین اشغالی بدنیا آمده بود و هرگز در هیچ یک از برنامه‌های تبادل زندانی و مبادلات  آزادی اسراء میان مسئولین فلسطینی و نظامیان اسرائیلی قرار نگرفته است. الجربونی که قربانی سیاست‌های غفلت پزشکی تعمدی زندان‌های رژیم اسرائیل قرار گرفته است، هم اکنون از بیماری التهاب حاد کیسه صفرا رنج برده و نیاز به عمل جراحی کوله سیستکتومی دارد.

وضعیت اسفناک زندانیان فلسطینی

به گفته گروه حقوق زندانیان فلسطینی ادامیر، تعداد زندانیان بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی از 800 نفر در سال 2013 به بیش از 1000 نفر در سال 2014 رسیده است و در میان آنان 25 تن از سرطان و 200 تن دیگر از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند.

 شرایط کنونی الجربونی نشان دهنده وضعیت اسفناک زندانیان بیمار فلسطینی در زندان هشارون است و آن‌ها آزار و اذیت‌های فیزیکی و فشارهای روانی را به علاوه سهل انگاری‌های تعمدی پزشکی متحمل می‌شوند. الجبرونی در اوایل امسال در صحبت‌هایش با ادامیر گفته بود که 5 تن از بانوان اسیر در زندان هشارون از بیماری‌های مختلفی چون فشار خون، دیابت، التهاب و زخم معده رنج می‌برند و نیازمند مراقبت‌های پزشکی ویژه هستند.

افزایش 3 برابری زندانیانِ زن در 6 ماه گذشته

 طبق آمار‌ها شمار زندانیان زن در اسارتگاه‌های اسرائیل از 6 ماه گذشته 3 برابر شده و از 25 زندانی در سپتامبر 2015 به 68 زندانی در ماه مارس 2016 رسیده است که این مسئله در راستای تشدید نقض حقوق بشر توسط اسرائیل در پی موج درگیری‌های در سرتاسر فلسطین اشغالی در ماه اکتبر بوده است.

براساس اسناد جمع آوری شده توسط ادامیر، 70% افزایش بازداشت‌های فلسطینیان در سال‌های 2013 و 2015 را زنان و کودکان تشکیل داده و بیش از 10 هزار زن فلسطینی از سال 1967 تا کنون در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی زندانی شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha