پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تعلیم و تربیت

حوزه/نخستین کارگاه « تعلیم و تربیت در نظام رسمی کشور» به میزبانی مدرسه علمیه حضرت زهرا(ع) میبد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، مجتبی برزگر مشاور و روانشناس خانواده در نخستین کارگاه « تعلیم و تربیت در نظام رسمی کشور» در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) میبد، یکی از راههای صحیح تربیت فرزندان را آموزش والدین دانست.

وی به کارگیری سه روش «سهل گیرانه»، « سخت گیرانه» و« مقتدرانه» را در تربیت کودک عنوان کرد و افزود : در حالی که روش مقتدرانه در تربیت کودک توصیه می شود ولی در گذشته روش سخت گیرانه وجود داشت و امروزه برخی خانواده روش نادرست سهل گیرانه را درپیش گرفته اند.

روانشناس خانواده با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص)، هفت سال اول عمر کودک را مهمترین دوران برای شکل گیری 70 درصد شخصیت او دانست و افزود : 20 درصد شخصیت یک فرد در هفت سال دوم و 10 درصد در هفت سال سوم شکل می گیرد.

برزگر مهمترین توصیه های روانشناسی را به والدین در هفت سال اول کودکان پرهیز از امر و نهی، سلام کردن به کودک، برقراری امنیت در محیط بازی و آزادگذاشتن کودک وعدم وابستگی کودک در بازی کردن به طور مثال« سرسره بازی» به والدین برشمرد.

وی هماهنگی بین والدین در تربیت فرزند، حمایت مادر در جلوی فرزند از رفتار پدر در مورد فرزندش، پرهیز والدین از جرّ و بحث مقابل فرزندان، چشم پوشی از برخی رفتارهای فرزندان، اهمیت دادن به شخصیت کودکان در مقابل افراد دیگر و بازگوکردن محاسن آنان، قانونگذاری در محیط خانواده متناسب با سنّ کودک و مهربانی به کودک در موقع شنیدن صدای اذان و قرآن از مهمترین توصیه های خود در تربیت صحیح دانست.

این مشاور و روانشناس خانواده به تشریح تشویق و تنبیه رفتار کودکان پرداخت و برای هرکدام انواعی را برشمرد و گفت : باید توجه داشت که از جایزه دادن زیاد استفاده نشود چرا که کودک را وابسته به یک چیز بیرونی  می کند زیرا به مرور تشویق کلامی و فیزیکی برایش کم رنگ می شود و یا حتی حذف می شود.

برزگر در مورد تنبیه هم گفت : یکی از انواع تنبیه، تبعید کودک به اتاق دیگری است  البته نباید آن اتاق ترسناک یا تاریک باشد. فقط از اینکه کاری نمی تواند بکند حوصله اش سر رود و دوست نداشته باشد به آن اتاق برود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha