پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم خواستار تقویت تعاملات و ارتباطات علمی و فرهنگی میان ایران و چین به خصوص در زمینه مسایل دینی و حوزه های علمیه شد.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که توسعه فعالیت های علمی فراتر از داخل کشور یکی از برنامه های جدی این انجمن است، اظهار داشت: اواخر سال گذشته فرصتی دست داد تا به همراه تنی چند از اعضای هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی سفری به کشور چین داشته و از مراکز علمی آن همچون دانشگاه پکن و دانشگاه اقوام بازدیدی به عمل آورده و  نشست هایی نیز با اساتید و نخبگان چینی داشته باشیم.

وی افزود: ما در این سفر چهار جلسه خیلی مهم با مسئولان و اساتید آنجا داشتیم که مسئول رایزنی فرهنگی ما در چین می گفت که تاکنون چنین جلساتی در این سطح در چین برگزار نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین یک سخنرانی برای مسلمانان چین داشتیم و پرسش و پاسخی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی نیز در شناخت بهتر مسلمانان این کشور از ماهیت انقلاب اسلامی و مذهب تشیع به همراه داشت.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر این که برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با کشور چین با توجه به اهمیت و نیز حجم انبوه جمعیت آن یک ضرورت به شمار می رود، گفت: چین با کشورهای دیگر تفاوت هایی دارد ، ضمن آن که در حال حاضر روابط بسیار خوبی هم با نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و در سال های اخیر نیز با وجود حکومت کمونیستی آن، به طور نسبی آزادی هایی برای برخی ادیان و مذاهب قائل شده است که همین این ها فرصتی ارزشمند برای ما محسوب می شود.

وی افزود: البته باید در عرصه تبلیغ دین و تشیع در این کشور حساب شده عمل کرد و جای خوشحالی دارد که بعد از سالیان سال به ایران اسلامی از سوی حکومت چین امسال ده سهمیه داده شده که چینی های نخبه را به کشورمان آورده و تحت آموزش هایی قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار بیان داشت: آن چه مهم است این که باید از ظرفیت وزارت خارجه و دیپلماسی فرهنگی کشور نهایت استفاده را کرد و به ویژه از ظرفیت های علمی بهره برداری نمود چه آن که چینی ها نیز نسبت به فعالیت های علمی حساسیت کمتری از خود نشان می دهند.

وی گفت: متاسفانه اسلام هراسی و فعالیت های تروریستی داعش باعث دافعه در بین مردم دنیا نسبت به دین مبین اسلام شده است و این ها وقتی می فهمند که مسلمانان این طور نیستند و داعش خلاف آموزه های ناب اسلامی است به دین و آیین ما جذب می شوند

وی افزود: ما باید نگاه اصلی قرآن را برای آنها تبیین کنیم و بگوییم که از نگاه اسلام ناب ، انسان دارای چه عزت و کرامت و جایگاه رفیعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در چین تقریباً می شود گفت که نصف مردم آن جا دین ندارند و لذا اگر واقعا فضا باز شود و به درستی تبیین شود  به راحتی به اسلام گرایش پیدا می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha