جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قرآن کریم

حوزه / بانو الهی علوم قرآنی را نیز تدریس می کرد و بیشتر تألیفاتی که از او به جای مانده، جنبه اخلاقی و عرفانی دارد و آیات، روایات، اشعار و حکایات را در بر دارد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در ادامه معرفی بانوان فرزانه و تحصیل کرده در حوزه، خلاصه ای از زندگی خانم ربابه الهی را منتشر می کند.

 خانم ربابه الهی فرزند آیت الله آقا میرزا محمد رضا الهی است. به علوم دینی و پژوهش در امور مذهبی علاقه زیادی داشت، او زنی پارسا، متقی، عابد و صالح بود، آثار و خدمات گرانبهایی را در ترویج علوم اسلامی از خود به یادگار گذاشت و دوبار قرآن کریم را با دستخط خویش، به رشته تحریر در آورد.

* تولد

بانو ربابه الهی در سال 1294ه.ش در شهر اصفهان در خانواده ای متدین و علمی دیده به جهان گشود و پرورش یافت و در سایه پدر فاضل خویش، آیت الله میرزا محمد رضا الهی با علوم و معارف اسلامی آشنا شد.

* تحصیلات

او تحصیلات مقدماتی را در محضر پدر خویش سپری کرده، برای تکمیل آن از محضر استادانی چون بانو مجتهده امین، و آیت الله شیخ مرتضی اردکانی بهره جست. مهم ترین عامل پیشرفت این بانو در عرصه علوم دین، تشویق و ترغیب های پدر بود که خود از مدرسان حوزه علمیه اصفهان در فقه و اصول بود. از این بانوی گرامی آثار و تألیفات متعددی، بیشتر با موضوعات اخلاقی و معنوی باقی مانده که علاوه بر توضیح آیات و روایات، به بیان حکایات نیز آراسته است.

 بانو الهی از همان ابتدای کودکی زیر نظر پدر خود علوم دینی را فرا گرفت. وی با تشویق و ترغیب پدر، به فقه و اصول علاقه مند شده، آنها را به خوبی آموخت. وی به تحقیق و پژوهش در معارف اسلامی علاقه فراوان داشت. بانو الهی علوم قرآنی را نیز تدریس می کرد و بیشتر تألیفاتی که از او به جای مانده، جنبه اخلاقی و عرفانی دارد و آیات، روایات، اشعار و حکایات را در بر دارد. علاقه این بانو به معارف اسلامی سبب شد که از ادواج صرف نظر کرده و تمامی عمر خویش را در راه تدریس و تحقیق و تألیف سپری کند.

* تألیفات

* اللؤلؤ و المرجان: کتابی که در 296 صفحه که سال 1353 ه.ش در چاپخانه جواهری چاپ شده است در این کتاب پس از توصیف انواع توحید - توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید عبادی- اشعاری در ذیل مطالب نقل شده، سروده و حکایت های زیبایی بیان کرده است.

* کشکول الهی: این کتاب در قطع وزیری و در 197 صفحه، 22 ذی القعده 1329 تألیف شده است. او در این کتاب وصایای رسول اکرم(ص) به امام علی علیه السلام و کلام امام حسین علیه السلام در دعای عرفه به همراه اشعاری در ذیل آن یاد کرده است.

* الهی نامه: این کتاب در قطع رقعی و در 116 صفحه در سال 1351ه.ش چاپ شده است که احادیث، کلمات قصار و اشعار مذهبی را در بر دارد.

* الجنه و الرضوان: این کتاب در قطع رقعی و در 160 صفحه در سال 1354 چاپ شده است.

* الدرّ والیاقوت: این کتاب نیز در قطع رقعی و در 158 صفحه با موضوع کشکول دینی، اخلاقی و اجتماعی، در سال 1354ه.ش چاپ شده است.

* توحید و چهل حدیث: این کتاب در قطع رقعی و در 90 صفحه در سال 1351 ه.ش در تهران چاپ شده است.

* وفات و مدفن

سرانجام این بانوی بزرگ عرصه اخلاق و عرفان، در 23 رجب 1400ه.ق (17 خرداد 1359) به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در 65 سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار پدرش در تکیه بروردی، واقع در تخت فولاد به خاک سپرده شد.

*گلشن ابراربانوان  : (صدیقه حاج علیان)

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha