پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 377425
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام

حوزه/ کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» به قلم حجت الاسلام محسن مهاجرنیا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نویسنده کتاب سه هدف اساسی را دنبال می‌ کند:

الف: مطالعه دقیق فرآیند مناسبات دین و جامعه و مواجهه اندیشه ‌های اسلامی با دنیای مدرن است که در قالب جریان ‌های سیاسی در گستره جهان اسلام، شکل گرفته است.

ب: شناخت اندیشه ‌ها و ایدئولوژی ‌هایی که با تکیه بر مبانی فکری، اعتقادی و دیدگاه ‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در بستر جامعه به وجود آمده است.

ج: ترسیم صورت بندی نوینی که زمینه مطالعه تطبیقی را فراهم آورد و با سهولت بتوان، جریان ‌های مجدد، متجدد و متجمد را شناخت و در مورد مواضع و عملکرد آنها داوری کرد.

با عنایت به کاستی روش ‌های صورت بندی که نمی‌ توانند همه جریان ‌ها را به طور دقیق و شفاف، مرزبندی و مشخص نماید. هر جریان، در قالب یک رهیافت سیاسی مستقل و در یک فصل جداگانه با چارچوب مشخص در این کتاب بررسی شده است.

جریان شناسی سیاسی عبارت است از شناخت اندیشه ‌ها و ایدئولوژی ‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌ یابد.

از میان جریان ‌های سیاسی مختلف هشت جریان اصول ‌گرایی، بنیادگرایی، سنت ‌گرایی، ملی ‌گرایی، اصلاح طلبی، سلفی ‌گری، وهابی ‌گری و اخوانیسم سیاسی، با رویکرد اندیشه ‌ای مبانی و مواضع فکری این جریان ‌ها و با رویکرد اجتماعی زمینه ‌های سیاسی فرهنگی شکل ‌گیری آنها بررسی شده است.

این کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان 300 نسخه و قیمت 42000 تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha