جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس دانشگاه علوم قضایی

حوزه/ دکتر محمدجواد شریعت باقری گفت: با توجه به رسالت و هدفی که دانشگاه علوم قضایی دارد بحمدلله تاکنون بیش از ۴۰ درصد روسای دادگستری کل استان ها را تربیت، و برای خدمت رسانی به آحاد جامعه روانه استان های محل خدمت کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، رييس دانشگاه علوم قضايی و خدمات اداری در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارداشت: دانشگاه علوم قضایی تخصصی ترین دانشگاه کشور از نظر حقوق به شمار می رود و دارای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بورسیه می کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه حدود 1500 دانشجو دارد که بیشتر دانشجویان بورسیه قوه قضاییه می باشند و بعد از فراغت از تحصیل به عنوان قاضی در این قوه مشغول  به خدمت می شوند.

 شريعت باقری با بیان اینکه همه دانشجویان دانشگاه علوم قضایی از طریق کنکور سراسری پذیرفته می شوند، خاطر نشان کرد: در زمینه پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم قضایی آزمون مجزایی وجود ندارد و پذیرش فقط از طریق کنکور سراسری انجام می گیرد.

رييس دانشگاه علوم قضايی و خدمات اداری افزود: از بین کسانی که در کنکور شرکت کرده و قبول می شوند کسانی که دارای بهترین وبالاترین رتبه هستند به عنوان دانشجو در دانشگاه علوم قضایی پذیرفته می شوند.

وی اظهار داشت: دانشجویانی که از بورسیه استفاده می کنند به قوه قضاییه معرفی شده و اداره کل گزینش قضات این افراد را از نظر داشتن شرایط قضاوت نیز گزینش می کند، پس از تایید، این عده دانشجو، بورسیه دانشگاه علوم قضایی می شوند.

 وی با بیان اینکه رشته علوم قضایی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ارائه شده است، افزود: در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته 16 رشته وجود دارد که تعدادی از این رشته ها در دانشگاه های  دیگر کشور مانند حقوق جزا، حقوق عمومی و حقوق خصوصی تدریس می شود.

 رييس دانشگاه علوم قضايی و خدمات اداری گفت: تعداد زیادی رشته خاص و ویژه در دانشگاه علوم قضایی وجود دارد و این رشته ها مخصوص ارگان ها، بخش ها و سازمان های وابسته به قوه قضاییه از جمله سازمان زندان ها، سازمان بازرسی کل کشورو سازمان ثبت اسناد و املاک هستند .همچنین  رشته های کارشناسی ارشد نظارت و بازرسی، جرائم اطفال و نوجوانان و ثبت در دانشگاه علوم قضایی وجود دارد که فارغ التحصیلان این رشته ها وارد بخش ها و سازمان های وابسته به قوه قضاییه می شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دو دسته می شوند یک دسته دانشجویان بورسیه که بعد از فراغت از تحصیل جذب خواهند شد و دسته دوم دانشجویان غیر بورسیه هستند؛ بخشی از دانشجویان غیر بورسیه شاغل در قوه قضاییه هستند و عده ای هم از افراد غیر شاغل در قوه قضاییه اند  که سعی می شود تا آنها نیز در سازمان های زیر مجموعه قوه قضاییه جذب به کار شوند.

 وی با اشاره به اینکه در حدود 50 درصد از قضات کشور فارغ التحصیل دانشگاه علوم قضایی هستند، گفت: درقانون برنامه پنجم توسعه، ماده 211 تصویب شد که بر اساس آن قوه قضاییه سالانه 800 قاضی در کشور استخدام کند زیرا به صورت ناگهانی با کمبود قاضی مواجه شدیم.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها 68 درصد از قضات کشور، 60 درصد روسای دادگستری شهرستان ها، قضات دیوانعالی کشور 65 درصد، 40 درصد قضات دادسرای انتظامی قضات، 58 درصد قضات دیوان عدالت اداری، 57 درصد دادگاه های تجدید نظر، 45 درصد ازروسای دادگستری کل استان ها از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی هستند.

شريعت باقری در پایان با بیان اینکه هر ساله تعدادی از دانشجویان فارغ التحصیل می شوند، خاطر نشان کرد: هر ساله قریب به 250 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند که متوسط 10 تا 15 سال زمان سپری می شود تا در مسند قضاوت تکیه زنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha