شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 377437
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
القانون فی الطب

حوزه/ كتاب دوم «القانون في الطب» شيخ الرئيس ابوعلي سينا با تصحيح و تحقيق عليرضا مسعودي مدرس دانشكده طب سنتي دانشگاه های تهران از چاپ خارج شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ دکتر علیرضا مسعودی امروز در گفت وگو با اصحاب رسانه اظهارداشت: این نسخه از کتاب همراه با لوح فشرده حاوی تصاوير مفردات داروييِ كتاب به سفارش حكمت سراي ايرانيان طوبي و انتشارات المعي از چاپ خارج شده است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی و اسلامی افزود:  كتاب حاضر در 956 صفحه در بردارنده 806 مفرد دارويی كه ابن سينا به شرح آن پرداخته است به همراه پاورقی­های توضيحی از شروح مختلف قانون به رشته تحریر در آمده است.

وی به برخی از شروح بکار رفته اشاره کرد و بیان داشت: «شرح ابن نفيس قرشي» و كتاب «الشامل في الصناعة الطبية» و « شرح حكيم صدر الدين علي جيلاني» و ديگر طبيان بزرگ همراه با نمايه بيماري­ها، داروها، اعلام و اماكن و همچنين شماره گذاري مفردات كتاب و افزودن نام­هاي علمي گياهان از اساتيد بزرگ گياه شناسيِ تطبيقي مانند؛ دكتر ابوالقاسم سلطاني و دكتر احمد قهرمان از هم اکنون در دسترس همه علاقه مندان به ویژه علاقمندان طب سنتي ايران تقديم مي­گردد.

دکتر مسعودی با بیان اینکه این کتاب در واقع تصحیح و تحقیق کتاب دوم قانون ابن سینا در خصوص مفردات دارویی می باشد ، گفت: اثر حاضر به دنبال تکمیل پژوهش هاش صورت گرفته کتاب نخست ابن سینا با عنوان « کلیات و مبانی طب» می باشد که به امید خداوند متعال جلد سوم این کتاب بر اساس کتاب سوم قانون ابن سینا در خصوص بیمارها  در آینده ای نزدیک مورد پژوهش و تحقیق قرار خواهد گرفت.

مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه های تهران ادامه داد: اين كتاب همراه با لوح فشرده­اي از تصاوير مفردات مندرج در آن اعم از گياهي، حيواني و معدني همراه با نام علمي وخانواده آن و ديگر نام­هاچون انگليسي، فارسي، عربي، هندي، اردو، آذري و...به صورت کاملا پژوهشی و آموزشی تهیه و عرضه شده است.

وی گفت: لوح فشرده این کتاب ارزشمند توسط مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی(نور) تهيه و برای استفاده عموم علاقمندان طب سنتي بطور جداگانه هم عرضه مي ­گردد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha