جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 377458
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
میر باقری

حوزه / گردهمایی طلاب و فضلای البرزی مقیم حوزه علمیه قم با حضور رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در نمازخانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در گردهمایی طلاب  استان البرز که در نماز خانه دفتر تبلیغات اسلامی در قم  برگزار شد، با اشاره به مبانی حوزه انقلابی، گفت: حوزه شیعه در طول تاریخ همیشه درگیر با جبهه مقابل بوده و تلاش می کرده جامعه را پیش ببرد و به تعبیری دیگر حوزه ها حلقه اتصال بین امام و پیشرفت جامعه بودند و در این فعالیت ها تلاش کرده اند تا مرزبندی جامعه شیعه با کفر محفوظ بماند و منحل و استحاله نشود. چرا که دارای فرهنگ و مکتب فقهی و کلامی و عرفانی مستقلی است.

وی در ادامه گفت: جریان انقلابی که جامعه شیعه را می خواست حفظ کند دارای ابعاد مختلف درگیری بوده و همچنین تلاش بر سازندگی و ساختن جامعه شیعی مقتدر بودند که بر تفکر و فرهنگ خاص خود پرجا بماند.

منتخب مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروزه دشمن وارد کار جدید شده، همه عرصه ها را رصد می کند لذا جبهه کفر دنبال جامعه جهانی واحد مبتنی بر فرهنگ واحد می باشد که دارای ایدئولوژی بوده؛ بنابراین در صددد نفوذ به حریانات فرهنگی دیگر جوامع است.

 وی گفت: امام(ره) با ایجاد انقلاب، در صدد صف بندی مقابل کفر بوده که وارد عرصه جدیدی شدند، حرکت به سمت تمدن اسلامی مسیری است که انقلاب آن را دنبال می کند و به سبب آن،  تمدن در دنیای معاصر نفوذ می کند و نفوذ و غلبه فرهنگی رخ می دهد.

وی گفت: حوزه انقلابی به این معنا است که مقیاس درگیری را درک کند، چرا که انقلاب فضای جدیدی را ایجاد کرده که یک قطب آن را اسلام قرار داده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان داشت: حوزه باید معارف را درک و به جامعه منتقل کند  و همچنین بتواند در حوزه فقه، کلام، فلسفه و اخلاق و.... در مقیاس تمدن اسلامی تمرکز کند و نیاز به عقلانیت اجتماعی است که باید محور آن فرهنگ اسلامی باشد تا تمدن اسلامی احیا شود.

وی افزود: باید حوزه به لحاظ کلام و ... وارد پژوهش شود که مباحث تمدنی را رصد نماید در این صورت نمی تواند حلقه اتصال باشد و ناتوان از راهبری نظام اسلامی خواهد بود و باید منزلت پژوهش ها بر این مقیاس باشد و ظرفیت های علمی ما افزایش یابد در این صورت است می تواند جامعه اسلامی محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: علمای شیعه در برخورد با ضدیت ها به تناسب زمان خود انقلابی برخورد می کردند و هیچ گاه منفعلانه حرکت نمی کردند و این بود که جامعه اسلام رو به پیش بوده است.

وی ادامه داد: امروزه تمدن غرب با تمامی ابزار خود هجوم آورده و از تمامی ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری وارد شود و حوزه انقلابی است که مقیاس تمدنی را در این دوران حفظ کند و در پژوهش و اموزش و تبلیغ حرکت پیش رونده به سمت مکتب اهل بیت(ع) تا ظهور است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha