جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مریم معین الاسلام

حوزه/ شاگرد شهید مطهری گفت: دغدغه مندی زمان شناسانه در خدمت به دین و فرهنگ ، درس ماندگاری است که همه شیفتگان حق و حقیقت باید از استاد شهید مرتضی مطهری فرابگیرند.

مریم معین الاسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم ابراز داشت: رمز موفقیت استاد شهید در این بود که ایشان به خوبی و در تمام ابعاد رشد پیدا کرده بود و ماندگاری ایشان بعد از عنایت الهی و فعالیت مخالصانه ریشه در جامعیت این بزرگوار دارد.

وی افزود: شهید مطهری قبل از فعالیت های علمی و فرهنگی و مبارزات سیاسی در عرصه عبودیت و بندگی،  بسیار شاخص و ممتاز بود و ما اگر نگاهی به خاطراتی که همسر ایشان بیان کرده اند، داشته باشیم به عینه می بینیم که استاد مطهری تا چه میزان نسبت به مسایل عبادی و حدود شرعی خود را مقید و حساس می دانست و این گونه عمل می کرد.

اندکی از سبک زندگی شهید مطهری

رییس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر همچنین بیان داشت: آن گونه که همسر شهید مطهری تعریف می کند، ایشان به طور خاص مقید بود که در هر شرایطی دست کم روزی یک جزء قرآن را بخواند به طوری که همسرایشان می گوید ما هر وقتی که حساب تقویم روزها از دستمان خارج می شد از طریق جزء خوانی ایشان می فهمیدیم که فلان روز چندم ماه است.

وی اضافه کرد: اهتمام ویژه ایشان به انس و قرائت قرآن در حالی بوده که همه می دانیم شهید مطهری چقدر اشتغالات علمی و فرهنگی داشت و وقت زیادی را صرف نوشتن و تالیف و یا سخنرانی در جمع های دانشگاهی و غیردانشگاهی می کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به این که نگاهی به سبک زندگی شهید مطهری برای همه افراد جامعه ما می تواند بهترین الگو باشد، گفت: باز هم همسرشان نقل می کند که ایشان هیچ وقت در هنگام نشستن پایشان را دراز نمی کردند و من گاهی فکر می کردم این مساله به خاطر رعایت حرمت بچه هاست اما وقتی بچه ها هم می رفتند باز ایشان پایش را دراز نمی کرد و وقتی علت را جویا می شدم، می گفتند که عالم محضر خداست و در محضر خدا این کارها بی ادبی است.

وی افزود: رعایت این همه تقید و حساسیت البته در حرف زدن راحت است اما ایشان از آن جا که به یک باور عمیق در رابطه با حضور خدا رسیده بود ، این گونه زندگی می کرد و اتفاقاً همین خداباوری و حفظ حریم ها و ادب کردن ها بود که ایشان را چه در عرصه تالیف و نگارش کتاب ها و چه سخنرانی ها و دیگر امور فرهنگی و علمی موفق کرد.

شاگردی در محضر استاد

معین الاسلام همچنین درباره چگونگی آشنایی با شهید مطهری ابراز داشت: بنده هم در برخی کلاس های دانشگاه تهران و هم بعدها در جلسات خصوصی ایشان در قم توفیق کسب علم و فیض از محضر این بزرگوار را پیدا کردم و به طور خاص خوب یادم هست وقتی قبل از انقلاب به دانشگاه تهران می رفتم بارها مشاهده می کردم که ایشان با لباس روحانی وسط سالن دانشکده ایستاده و بدون میکروفن و با صدای بلند و رسا به نقد مارکسیسم برای دانشجویان می پردازد.

وی اضافه کرد: رویه استاد مطهری این گونه نبود که حالا برفرض مثال بگوید که فضا و شرایط برای سخنرانی من فراهم نیست ، بلکه ایشان از هر فرصتی استفاده می کرد تا ضمن نقد علمی مکاتب دیگر ، دانشجویان و آحاد جامعه را با معارف نورانی اسلام و تشیع به خوبی آگاه کند.

همچنان نیازمند اندیشه و آثار ایشان هستیم

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: شهید مطهری به ویژه در عرصه تالیف و تحقیق آن چنان زیبا درخشیده اند که هنوز هم پس از گذشت سی و هفت سال از شهادت ایشان هیچ محققی در عرصه علوم انسانی و اسلامی نیست که برای جمع بندی مطالب خود و ارایه مناسب آن ها نیاز به رجوع به آثار و کتب ایشان را نداشته باشد.

وی افزود: بنده خودم هم سال هاست که در جاهای مختلف سخنرانی می کنم و علاوه بر این دستی بر حوزه تالیف و اندیشه دارم و باید بگویم که همیشه مراجعه به آثار ایشان و بهره گیری از اندیشه مطهر این استاد فرزانه ، باعث شده که نوشته ها و یا سخنرانی هایم حُسن ختام خوب و جامعی داشته باشند.

تعبیر بی نظیر معمار انقلاب درباره آثار شهید مطهری

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) همچنین با بیان این که الطاف و عنایات الهی شامل حال تفکر و تعقل و اندیشه ورزش شهید مطهری و برکت آن در مساله ترویج افکارشان شد، گفت: حضرت امام(ره) واقعاً تعبیر عجیب و بی نظیری دارند که می فرمایند من بلا استثنا کلیه آثار ایشان را تایید می کنم و حقیقتاً نیز در مورد انسان غیرمعصوم بسیار سخت است که گفته شد کلیه افکار ایشان حق است و قابل استفاده می باشد.

وی یادآور شد: علامه طباطبایی هم می گفتند هر گاه شهید مطهری سر کلاس درس حاضر بود یک نوع حالت شوق و وجدی در من  پدیدار می شد و از مباحث و گفتگوی علمی ایشان سر ذوق می آمده و انگیزه ام دو چندان می شد.

بیان رسا و نگاه دقیق علمی در مواجهه با جوانان

معین الاسلام در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت های سیاسی و روشنگرانه شهید مطهری نیز گفت: دشمن شناسی ایشان در حد بالایی بود به گونه ای که به ویژه در دوران قبل از انقلاب ایشان با فعالیت های سیاسی و دغدغه مندی و دلسوزی خاصی وارد عرصه دفاع از دین شده و امام راحل را در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی یاری می کردند.

وی افزود: تسلط بالای استاد نسبت به مقولات پیچیده علمی و نگاه نافذ در عرصه های اجتماعی و فرهنگی در کنار بین روان و منطقی ایشان باعث جذب بسیاری از جوان های قبل از انقلاب به اسلام عزیز شد و همین روشنگری و بصیرت بخشی زمینه موفقیت انقلاب و نهضت حضرت امام (ره) را فراهم آورد.

وی بیان داشت: شهید مطهری همیشه با لبخند و روی گشاده پذیرای علاقه مندان و شاگردان بود و با صدای دلنشین و بیانی روان و قابل فهم ، سنگین ترین مباحث علمی را مطرح کرده و با حوصله فراوان به سوالات و شبهات پاسخ می دادند که به نظر بنده این رویه باید به الگویی در میان همه حوزویان و دانشگاهیان تبدیل شود.

هم نگارش داستان برای بچه ها و هم پاسخ به شبهات بزرگسالان

رییس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر با بیان این که دغدغه مندی و احساس تکلیف شهید مطهری فقط منحصر به یک بُعد نمی شد، گفت: ایشان حتی در کتاب نوشتن هم فقط ویژه بزرگسالان این کار را انجام نمی داد بلکه حتی برای بچه ها همه داستان می نوشت که ثمره آن داستان راستان شد که هنوز هم یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آثار در این خصوص است.

وی ادامه داد: همان سال های قبل از انقلاب که مجله زن روز به تاخت و تاز می پرداخت و از مساله زن برای تخریب دین استفاده می کرد ایشان خودش پیشنهاد می کند که در این مجله مقاله بنویسد و شاید خیلی ها این مساله را باعث کسر شأن بدانند که یک عالم و نویسنده مطرح حوزوی خودش تقاضا کند در یک مجله ای که علیه دین و حجاب مطلب می زند، مقاله بنویسد.

هنوز هم کتاب ایشان حرف آخر را می زند

شاگرد استاد مطهری خاطرنشان کرد: با وجود گذشت حدود چهار دهه از زمانی که ایشان درباره حجاب زنان کتاب نوشتند اما هنوز هم آخرین حرف را ایشان در این باره زده و

هر کس که به دنبال فهم دقیق از اسلام باشد قلم خوب و روان و منطقی ایشان در "مساله حجاب" را می پسندد و از آن استفاده می کند.

وی در خاتمه با بیان این که ایشان هر جایی که احساس نیاز می کردند وارد شده و عالمانه به سوالات و شبهات زمان پاسخ می دادند، گفت: به تعبیر یکی از بزرگان این که دشمن مغز ایشان را نشانه گرفت نشان دهنده آن است که ترس آن ها از اندیشه مطهر ایشان بود ؛ اندیشه ای که در بیان رسا و شجاعانه شهید مطهری باعث رسوایی جریان نفاق و تحجر و لیبرالیسم شد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha